پروژه ساخت عمیق ترین استخر جهان برای تمرین دادن فضانوردان

یکی از مهم ترین مواردی که فضانوردان پیش از سفر به فضا باید به آن عادت کنند، حضور در جاذبه اندک است و به همین دلیل نیز محیط هایی که جاذبه نزدیک به صفر را شبیه سازی می کنند برای این افراد طراحی می شود. مورد دیگر به عملکرد آنها در شرایط جاذبه اندک است که یکی از بهترین حالت شبیه سازی برای آن، تعلیق در محیط های پر شده از سیالات است.

به همین دلیل نیز فضانوردان در استخرهایی عمیق آموزش حرکتی می بینند ولی عمیق ترین استخر اختصاصی سازمان فضایی ناسا برای این کار، عمقی 12 متری دارد و چندان برای این فرایند مناسب به نظر نمی رسد. در حال حاضر عمیق ترین استخر هان دارای عمق 42 متر است و در منطقه ای در ایتالیا به نام Montegrotto Terme قرار دارد.

شرکت Blue Abyss برنامه های جدیدی را برای تغییر این رکورد ریخته است. این شرکت قصد دارد تا عمیق ترین استخر جهان را برای فضا نوردان و تمیرن آنها بسازد که عمق در نظر گرفته شده برای این استخر، 8 متر بیشتر از رکورد کنونی و برابر با 50 متر است.

البته راه اندازی این پروژه به آسانی نخواهد بود و برای این کار بودجه ای عظیم مورد نیاز خواهد بود. تخمین های اولیه از هزینه ساخت استخر 50 متری برای تمیرن فضانوردان، رقم نجومی 60 میلیون دلار است و در صورت ساخت آن می توان از محیط این استخر برای آموزش غواصان در کنار آموزش فضانوردان نیز استفاده کرد.

شرکت Blue Abyss امیدوار است تا بتواند با جلب نظر افراد و سازمان های مختلف به بودجه مورد نیاز برای ساخت این استخر دسترسی پیدا کند. این شرکت در این راه گروه های مختلفی مانند مراکز تحقیقات فضانوردی، مراکز فیزیولوژی دریایی و حتی مراکز غواصی تجاری را هدف قرار داده است. بنا به دلایل یاد شده هنوز نمی توان ا عملیاتی شدن این پروژه اطمینان حاصل کرد ولی ساخت این استخر می تواند به فضانوردان کمک شایانی برای تطبیق با شرایط حضور در فضا ارائه کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا