کمک داروهای آرتروز و قلب به پیشگیری از عوارض کرونا

به گزارش سیناپرس به نقل از رویترز، بیماران کرونایی بستری در بیمارستان که به نوع شدید کووید مبتلا شده اند تا حد زیادی در معرض مرگ و میر هستند اما یافته های جدید نشان می دهد دریافت داروی ضدالتهابی «آناکینرا» نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت و خطر مرگ و میر را در آنها کاهش می دهد.

محققان برای آزمایش این دارو که توسط کمپانی سوئدی تحت عنوان Kineret عرضه می شود، به دنبال بیمارانی بودند که وجود سطح بالای پروتئین suPAR در خون آنها وضعیت تنفسی آنها را وخیم تر کرده و برای تنفس نیاز به دستگاه تنفسی داشته و خطر مرگ و میر در آنها بالاتر بوده است.
دانشمندان، این دارو را روی 594 بیمار آزمایش کردند که اثرات پروتئین التهابی IL-1-alpha و IL-1-beta را در مقابل شبهه دارو مسدود می کند. آنها دریافتند بیمارانی که از داروی ضدالتهابی «آناکینرا» استفاده کرده اند، خطر مرگ و میر را تا 55 درصد کاهش می یابد. این خطر در بیمارانی که وضعیت بسیار وخیم تری داشتند تا 80 درصد کم تر می شود.
به گزارش سیناپرس، اثرات بالینی این درمان دارویی از روز 14 کرونا ظاهر می شود و این دقیقا زمانی است که انتظار می رود وضعیت این قبیل بیماران تشدید شود.

اثرات درمانی «آناکینرا» تا روز 28ام ادامه دارد. اندازه گیری میزان پروتئین suPAR باعث می شود پزشکان بتوانند این شیوه درمانی را شخصی سازی کنند و طبق نیاز بدن بیماران مورد استفاده قرار دهند.

داروهای قلبی و پیشگیری از لخته شدن خون

به گزارش سیناپرس، داروهایی که از لخته شدن خون پس از عمل برای انسداد عروق قلب جلوگیری می کند، می تواند برای پیشگیری از لخته شدن خون در بیماران مبتلا به کووید هم مفید باشد.
کروناویروس روی ژن هایی اثر می گذارد که پلاکت های خونی را کنترل می کنند. این پلاکت ها اجزایی در خون هستند که باعث تشکیل لخته های خونی می شوند. پروتئین های التهابی ایجاد شده به دنبال ابتلا به ویروس کرونا باعث بیش فعال شدن پلاکت ها می شود و به دنبال آن لخته های خونی به سرعت تشکیل می شوند.
محققان در بررسی های آزمایشگاهی نشان دادند که داروهای ضد انعقاد مورد استفاده پس از استنت گذاری عروق کرونر قلب، با مسدود کردن پروتئین P2Y12، مانع از فعالیت پلاکت های بیماران کرونایی و لخته شدن خون در عروق آنها می شود. این مهارکننده های P2Y12 درمان مؤثری برای کاهش لخته های خون التهابی در مبتلایان به کووید- 19 می شود.

مترجم:پروانه غفاری