آمریکا نباید در مدار زمین سلاح های فضایی مستقر کند

به گزارش سیناپرس، مدت ها است که بحث جنگ های فضایی در بین کشورهای مختلف جهان مطرح بوده و این موضوع در پی اقدام به راه اندازی ارتش فضایی ایالات متحده توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده، وارد فاز جدیدی شد. البته در حال حاضر تنها معدود کشورهایی همچون آمریکا، روسیه، چین، هندوستان و اتحادیه اروپا از نظر فنی دارای توانایی استقرار تسلیحات ویژه فضایی در مدار زمین یا سایر نقاط در دسترس فضا هستند، اما این موضوع عموما با مخالفت تمام کشورها مواجه شده و در همین رابطه به تازگی سرگئی ریابکوف ، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با رسانه ها گفت: اگر ایالات متحده اولین کشوری باشد که سلاح در فضا مستقر می کند ، باید عواقب آن را متحمل شود.

وی در این زمینه خاطر نشان کرد: ‌اگر ایالات متحده اولین کشوری باشد که این کار را انجام می دهد ، واشنگتن باید عواقب جدی این کار که موجب بر هم خوردن امنیت بین المللی و ثبات استراتژیک بوده و تبعات ناگواری به دنبال خواهد داشت را متحمل شود. در حال حاضر هیچ گونه سلاحی در فضا وجود ندارد. ما متعهد شدیم که اولین کشوری نباشیم که به این کار اقدام می کند اما در صورتی که آمریکا این برنامه را پیگیری کند، آن را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: دولت روسیه بارها به طور رسمی بر تعهد خود  مبنی بر عدم استقرار سلاح در فضا تاکید کرده است.

ریابکوف همچنین خاطرنشان کرد : روسیه و چین مدتهاست خواستار استفاده از ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا هستند.  ایالات متحده و برخی از متحدانش – مانند بسیاری از زمینه های دیگر – قصد دارند مخالفت گسترده بین المللی با این رویکردها و تبعات آن را بی اهمیت جلوه داده و برنامه های خود را پیش ببرند. این عمل تنها به دلایل سیاسی انجام می شود و هیچ ارتباطی با اهداف مطالعات فضایی ندارد. 
معاون وزیر امور خارجه روسیه در پایان توضیحات خود نتیجه گرفت: در عین حال ، تنها زمانی می توان در مورد برنامه های خاص ارتش آمریکا اظهار نظر کرد که مشخص شود منظور و هدف نهایی پشت  این کار، چیست.

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا