تزریق دز سوم واکسن علیه کرونا ضروری است

دکتر اولدوز الوش روز جمعه در گفتگو با ایرنا افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تزریق دز یادآور واکسن علیه کرونا برای افرادی که دارای بیماری های پرخطر بوده یا کسانی که احتمال درگیری کرونا را دوباره دارند، ضروری است و این دز اطمینان از اثر واکسن را تایید می کند.

وی اظهار داشت: برخی واکسن ها نیز نیاز به تزریق دز یادآور (چهارم) نیز دارند که البته واکسیناسیون عمومی و تزریق دزهای مختلف واکسن، تضمینی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا نیست، بلکه شدت بیماری و جلوگیری مرگ و میر ناشی از کرونا را می گیرد.

این فوق تخصص ریه تاکید کرد: هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد ایمنی ندارند و نقش و هدف واکسیناسیون کاهش تلفات کرونایی است، به همین دلیلی رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله زدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی بسیار مهم بوده و اگر تجمعی صورت می گیرد باید در فضای بسته هوا جریان داشته باشد.

به گفته الوش،  ویروس لامبدا مسری‌تر از جهش‌های آلفا و دلتا کرونا است و توانایی انتقال و انتشار سریع‌تری نسبت به سایر جهش‌ها دارا بوده و نسبت به سایر سویه‌های کرونا در گسترش عفونت در بدن مسری تر است، علایم ابتلا به  این گونه نیز کم و بیش مشابه گونه‌های دیگر است و شامل افزایش دمای بدن، سرفه‌های مداوم و از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شود.

وی تاکید کرد: برای قطع زنجیره انتقال بیماری رعایت دقیق‌تر شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده مداوم از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ توصیه می‌شود.

به گزارش ایرنا، سازمان بهداشت جهانی در حال انجام مطالعات بر روی لامبدا، یکی از جدیدترین گونه‌های ویروس کروناست و خوشبختانه تاکنون گزارشی از موارد ابتلا به گونه کرونا لامبدا در کشور ما گزارش نشده و گونه لامبدا برای اولین بار در پرو شناسایی شد و تاکنون در بیش از ۲۰ کشور دنیا موارد ابتلا به آن گزارش شده است.

به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته- پنجشنبه- اعلام کرد: از دیروز چهارشنبه- ۱۷ شهریورماه- تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶ هزار و ۸۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۶۳۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۷۹۹ نفر رسید.

در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تا کنون ۲۱ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۹۲۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۱ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۶۹۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۳۲ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۶۲۷ دُز رسید.

ایران اکنون در خیز پنجم کرونا که از ابتدای تیر ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسید، به سر می برد.

تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و روز سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گذشته شکست. کرونا اوایل اسفند ۹۸ در ایران شیوع یافت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا