شارژرهای وایرلس چگونه کار می کنند؟

به گزارش سیناپرس، وقتی به نیروی الکتریسیته و استفاده از برق فکر می کنیم ، بسیاری از ما به طور خودکار اتصال به وسیله کابل و سیم را در ذهن داریم و طبیعتا تاکنون همه ما اتصالات برقی و الکتریکی خود را از طریق سیم و پریز برق انجام داده ایم.

از سوی دیگر این روزها تعداد سیم هایی که برای دستگاه های برقی خود به آن ها  نیاز داریم در حال کاهش است و فناوری های شارژ بی سیم می تواند زندگی مردم را بدون نیاز به اتصال فیزیکی به دستگاه های الکترونیکی ، ساده تر کند. به طور کلی فناوری شارژ بی سیم از ذرات باردار برای انتقال انرژی بین دستگاه ها استفاده می کند.

در حقیقت این نیکولا تسلا بود که برای نخستین بار در سال ۱۸۹۰ به جهانیان نشان داد  وجود سیم ها در انتقال نیرو ضروری نیستند. وی با استفاده از دو سیم مسی و یک سیم پیچ اولیه اثبات کرد که می توان مقادیر زیادی بار الکتریکی را منتقل کرد. به گزارش سیناپرس، هنگامی که با حداکثر شارژ ، ولتاژ به شکاف بین سیم پیچ ها ارسال و سپس به سیم پیچ ثانویه می رسد ، قادر به تولید امواج الکتریکی است.  وی برای نخستین بار با ابداع فناوری سیم پیچ تسلا، این مفهوم را نشان داد و اثبات کرد که بدون استفاده از سیم هم می توان انرژی الکتریکی را منتقل کرد. 

متاسفانه در حالی که این پیشرفت به عنوان یک اختراع شگفت انگیز به نظر می رسید ، بیش از یک قرن طول می کشد تا این فناوری به صورت تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر شارژ های بی سیم طیف وسیعی از اهداف و امکانات را نشان می دهد که عملکرد آن ها بسته به میزان نیاز به انتقال انرژی، متفاوت است. سیستم های شارژر میدان نزدیک از میدان های مغناطیسی برای عملکرد خود استفاده می کنند ، در حالی که برای انجام این کاردر  فواصل بیشتر ، مانند کاربردهای داخل فضا ، به تکنیک های پیچیده تری شامل مایکروویو نیاز داریم. به گزارش سیناپرس، این پدیده اغلب به عنوان تابش قدرت نامیده می شود.

در ادامه به بررسی مراحل شارژ تلفن همراه توسط شارژهای بی سیم می پردازیم:

۱-  تماس مستقیم
تلفن روی دستگاه شارژ یا نزدیک آن قرار می گیرد. این فاصله معمولا حداکثر ۴۵ میلیمتر است.

۲-  صفحه شارژ مغناطیسی
صفحه شارژ دارای منبع تغذیه AC است. هنگامی که تلفن در بالای صفحه قرار می گیرد ، شارژر و دستگاه به صورت مغناطیسی به هم متصل می شوند. در این شرایط انرژی القایی در طول شکاف از طریق میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط جریان AC حرکت می کند.

۳-  ارتباط کویل یا مارپیچ
میدان مغناطیسی ایجاد شده بین تلفن و صفحه باعث ایجاد ولتاژ مورد استفاده برای شارژ تلفن می شود.

۴-  اجزای کلیدی
سیم پیچ فرستنده صفحه و سیم پیچ تلفن باید نزدیک به یکدیگر باشند. به خاطر داشته باشید همه تلفن ها را نمی توان به صورت بی سیم شارژ کرد و برای کارکرد شارژ بی سیم ، تلفن باید به این سیم پیچ مجهز باشد. به کمک این فناوری جریان توسط یک سیم پیچ فرستنده تخصصی به یک جریان متناوب با فرکانس بالا (AC) تبدیل شده و دوباره توسط گیرنده تبدیل می شود.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: howitworksdaily
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا