وزارت بهداشت تزریق ترکیبی واکسن‌ های کرونا را تایید کرد

از همین روی افرادی که نوبت اول واکسن اسپوتنیک‌وی را دریافت کرده‌اند، یک نوبت واکسن استرازنکا به جای دوز دوم واکسن اسپوتنیک‌وی دریافت خواهند کرد.

«علیرضا رئیسی»، معاون بهداشت وزارت بهداشت روز گذشته با ارسال نامه‌ای به معاونین بهداشت دانشگاه‌ها و خدمات بهداشتی درمانی از آن‌ها خواست تا برای تزریق ترکیبی واکسن‌های کرونا اقدام کنند. در این نامه که به نظر می‌رسد اولین بار در کانال رسانه‌ای صدا و سیما در فضای مجازی منتشر شده، با اشاره به عدم تامین دوز دوم واکسن اسپوتنیک‌وی و نامشخص بودن زمان تامین آن در آینده نزدیک، از مراکز تزریق واکسیناسیون خواسته شده تا به منظور پیشگیری از تاخیر بیشتر واکسیناسیون و اعتراضات دریافت‌کنندگان نوبت اول، بر اساس مصوبه کمیته فنی کشوری واکسیناسیون کرونا، به افرادی که نوبت اول واکسن اسپوتنیک‌وی را دریافت کرده‌اند، یک نوبت واکسن استرازنکا به جای نوبت دوم واکسن اسپوتنیک‌وی تجویز شود.

این برای نخستین بار است که تزریق ترکیبی واکسن‌های کرونا در ایران رسما تایید می‌شود. همچنین آن طور که به نظر می‌رسد، ایران یکی از نخستین کشورهای جهان است که تزریق ترکیبی واکسن‌های اسپوتنیک‌وی و استرازنکا را تائید می‌کند. پیش از این نیز آرژانتین از تزریق دوز دوم واکسن‌های استرازنکا یا مدرنا به جای دوز دوم واکسن اسپوتنیک‌وی خبر داده بود.

باید بدانید ژاپن برای تسریع در سرعت واکسیناسیون به دنبال جایگزینی مدرنا یا فایزر به عنوان دوز دوم برای افرادی است که یک نوبت واکسن استرازنکا را دریافت کرده‌اند. رئیس برنامه واکسیناسیون ژاپن از وزارت بهداشت این کشور خواسته تا این موضوع را بررسی کند. این امر می تواند با کوتاه کردن فاصله زمانی بین تزریق دز اول و دوم، در صورت استفاده از واکسن آسترازنکا به عنوان دز اول، روند واکسیناسیون را تسریع بخشد.

لازم به ذکر است پیش‌تر صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه هم اعلام کرده بود که در یک مطالعه بالینی، واکسن کرونای ترکیبی اسپوتنیک‌وی (به عنوان دوز اول) و استرازنکا (به عنوان دوز دوم) ایمن و اثربخش بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا