اعطای گرنت به اساتید فعال علوم پزشکی در ارتباط با صنعت

 دکتر فرید نجفی در دومین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که امروز ۱۵ شهریور به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به تغییر نگاه و توجه مدیران ارتباط با صنعت در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: یکی از مشکلات ارتباط با صنعت و جامعه در دانشگاه‌های علوم پزشکی این است که ماهیت این دانشگاه‌ها عمدتاً با رشته‌های علوم پزشکی شناخته می‌شوند و عمده وظایف فارغ التحصیلان ارائه خدمات است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: این تفکر در برخی مسئولان خارج از وزارت بهداشت و حتی برخی نمایندگان مجلس عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات هم وجود دارد. در واقع در این دانشگاه‌ها جنبه خدمت پررنگ‌تر دیده می‌شود.

نجفی یادآور شد: برای ورود دانشگاه‌ها به عرصه‌های جدید چاره‌ای جز این است نیست که به تحقیقات و فناوری توجه شود. حوزه ارتباط با صنعت و فناوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی پتانسیل خوبی دارد و سعی کردیم آن را تقویت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از میان ۱۶ ماموریتی که به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شده ۸ مورد آن شبیه لوایحی هستند که باید وزارت بهداشت آن را به قانون بدل کند. همانطور که صنعت از ما متد استاندارد می‌خواهد ما هم باید متد استاندارد داشته باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: یکی از این ماموریت‌ها، بحث اعطای گرنت تشویقی برای ارتباط با صنعت به محققان دانشگاهی است. وزارت بهداشت اگر می‌خواهد اعضای هیات علمی جذب درآمد از صنعت داشته باشند باید فرآیندهای تشویقی آن را هم در نظر بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که برای چاپ مقاله تشویق و پاداش در نظر گرفته می‌شود در نیماد هم برای کسانی که بهترین و بیشترین ارتباط با صنعت را دارند گرنت در نظر گرفته می‌شود.

نجفی اظهار داشت: در ارزشیابی دانشگاه‌ها بحث فناوری دیده شده است. اطلاعات ارزشیابی دانشگاه‌ها در دو هفته آینده به روز رسانی می‌شود و رتبه بندی به صورت جدی تغییر می‌کند زیرا دیگر فقط تعداد مقالات، تعداد اعضای هیات علمی، کوهورت و زیرساخت‌های پژوهشی شمرده نمی‌شود. ارتباط با صنعت یک نرم افزار بسیار قوی است که در بحث ارزشیابی دیده می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم همگرایی میان دانشگاه‌ها و صنعت گفت: این برنامه هنوز به خوبی راه اندازی نشده است و از دانشگاه‌ها می‌خواهیم که از مدیران صنعت برای ارائه تجارت ارزشمند در قالب تدتاک های فناوری در دانشگاه‌ها دعوت کنند. این موضوع باعث می‌شود درهم آمیختگی صنعت و دانشگاه به صورت سیستماتیک پیش برود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: وزارت بهداشت در ارتباط با صنعت خیلی عملکرد خوبی نداشته است اما ما نمی‌خواهیم فقط قراردادهای پژوهشی رشد پیدا کند بلکه حضور عضو هیات علمی در صنعت اولین قدم ارتباط با صنعت است. ضمن اینکه این ارتباط نیاز به اعتماد سازی دارد.

وی اضافه کرد: حضور محققان در سازمان‌های متعددی که مشکلات شهر را بررسی می‌کنند نیز از جمله راه‌هایی است که ارتباط با صنعت را باز می‌کند. تمام استان‌های کشور از مشکلات سلامت و امنیت غذایی رنج می‌برند که راهکار آن در اختیار ارتباط دانشگاه‌های علوم پزشکی با صنعت است.

نجفی گفت: راه برون رفت ما از مشکلات، این است که دیوار دانشگاه‌ها را از میان ببریم. دانشگاه‌ها با دیوارهایی که دور آنها کشیده ایم محصور شده و از جامعه جدا شده اند. امروز دانشگاه بدون دیوار به معنای واقعی به این معنی است که تفکر جامعه و دانشگاه با هم آمیخته شود و تنها در این صورت است که دانشگاه بدون دیوار واقعی تحقق پیدا می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا