ارتباط بین رژیم فاقد گلوتن و فعالیت بیماری سلیاک

بیماری سلیاک در پاسخ به عوامل محیطی ناشناخته در افراد با استعداد ژنتیکی ایجاد می‌شود و با درگیری سیستم‌های مختلف بدن همراه است. رعایت رژیم غذایی فاقد گلوتن، اهمیت بالایی در مدیریت درمان بیماری دارد، چرا که این رویکرد، تنها روش درمانی شناخته شده برای بیماری سلیاک است.

با توجه به اهمیت این بیمای، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با انجام یک مطالعه میزان پذیرش رژیم فاقد گلوتن را در کودکان مبتلا به سلیاک بررسی کردند.

در این مطالعه، کمترین سن در هنگام تشخیص بیماری سلیاک شش ماه و بیشترین سن ۱۷ سال بود. اغلب بیماران مورد بررسی از پایبندی متوسط و خوب به رژیم غذایی فاقد گلوتن برخوردار بودند.

بررسی ها نشان داد که سطح پایبندی به رژیم غذایی فاقد گلوتن، تحت تاثیر عواملی همچون سن، جنس، وزن، قد، اعضای خانواده، سن هنگام تشخیص، طول مدت بیماری، سن والدین، تحصیلات والدین و سطح درآمد خانواده قرار نمی گیرد. پایبندی متوسط و خوب به رژیم فاقد گلوتن، با کاهش فعالیت بیماری همراه بود که این موضوع خود را با کاهش معنادار سطح سرمی آنتی بادی‌های معرف فعالیت بیماری نشان می داد. بر همین اساس، این مسئله کارایی استفاده از رژیم غذایی فاقد گلوتن در این گروه از بیماران را تایید می کند.

پژوهشگران این مطالعه می گویند: با در نظر گرفتن پایبندی مناسب بیماران مورد مطالعه و اثبات اثربخشی آن، در کنار عدم تاثیرپذیری میزان پایبندی از عواملی همچون سن، وزن، قد، اعضای خانواده، سن هنگام تشخیص، طول مدت بیماری، سن والدین، تحصیلات والدین، سطح درآمد خانواده؛ می‌توان نسبت به تدوین راهنمای بالینی درمان کودکان مبتلا به سلیاک با رژیم غذایی فاقد گلوتن اقدام کرد.

با توجه به اینکه نتایج این پژوهش به طور مستقیم منجر به بهبود سلامت بیمار و جامعه نمی‌شود، ضروری است که با تدوین راهنماهای بالینی، اصول استفاده از این رویکرد درمانی در تمامی مراکز در کشور مورد توجه قرار گیرد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی پذیرش رژیم فاقد گلوتن در کودکان مبتلا به سلیاک» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و سید علی جعفری و مریم آراسته؛پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.

سلیاک یک بیماری گوارشی وراثتی  است که در اثر حساسیت به پروتئینی به نام گلوتن (پروتئینی که در گندم، جو و چاودار وجود دارد) ایجاد می شود. زمانی که فرد مبتلا ، گلوتن دریافت می کند ، سیستم ایمنی او فعال می شود و به سلول های روده حمله می کند. این امر منجر به آسیب سطح جذبی روده شده و در نتیجه بدن قادر نخواهد بود مواد مغذی مانند چربی، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی را جذب کند. بنابراین سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که در تمام طول عمر همراه فرد مبتلاست و منجر به عدم تحمل گلوتن می شود. در حال حاضر تنها درمان بیماری سلیاک پیروی از رژیم فاقد گلوتن در تمام طول عمر است.  این افراد باید از مصرف غذاهای حاوی گندم، جو و جو دوسر مانند نان پرهیز کنند.