شیرمادران واکسینه شده حاوی آنتی بادی کرونا است

به گزارش سیناپرس،بر اساس نتایج مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه  فلوریدا مشخص شد مادرانی که واکسن کرونا تزریق کرده اند، می توانند آنتی بادی مقابله با این ویروس را از طریق شیر خود به نوزادانشان منتقل کنند.

دکتر جوزف نئو (Josef Neu)، یکی از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی و استاد گروه اطفال و بخش نوزادان دانشکده پزشکی دانشگاه فلوریدا در این رابطه گفت: « بسیاری از مادران و زنان باردار از واکسیناسیون می ترسند. ما می خواستیم بدانیم که آیا واقعاً واکسن کووید ۱۹می تواند فایده ای برای نوزادان داشته باشد یا خیر»
جوزف لارکین (Joseph Larkin)، از محققان این پروژه و استادیار گروه میکروبیولوژی و علوم سلولی دانشکده پزشکی دانشگاه فلوریدا نیز در این رابطه توضیح داد که نوزادان با سیستم ایمنی کامل به دنیا نمی آیند. در حقیقت نوزادان به دلیل سنشان نمی توانند واکسن کووید ۱۹ دریافت کنند و از آن جهت که سیستم ایمنی کاملی نیز ندارند، نمی توانند از خود در برابر بیماری ها محافظت کنند. با این حال، شیر مادر مانند یک جعبه ابزار مفید است که می تواند برای مقابله در برابر این آسیب پذیری تغییر کند.

دکتر نئو در ادامه توضیحات خود افزود: «شیر مادر، یک ماده پویا است. بنابراین وقتی مادر در معرض بیماری قرار می گیرد، تغییراتی در شیر وی ایجاد می شود که می تواند به طور خاص به نوزاد کمک کند. »

به گزارش سیناپرس به نقل از دانشگاه فلوریدا این مطالعه در ماه دسامبر سال گذشته زمانی آغاز شد که واکسن های کووید۱۹برای اولین بار در دسترس کارکنان مراقبت های بهداشتی قرار گرفته و بررسی های پژوهشگران تا ماه مارس ادامه یافت.
با کمک افراد داوطلب، خون و شیر ۲۱ مادر شیرده که در بخش های مرتبط با مراقبت های بهداشتی کار کرده و هرگز به کووید ۱۹ مبتلا نشده و واجد شرایط واکسیناسیون با واکسن های فایزر یا مدرنا بودند، در سه نوبت، پیش از واکسیناسیون، پس از تزریق دوز اول واکسن و پس از دریافت دوز دوم واکسن مورد آزمایش قرار گرفتند.
لارکین در این رابطه اعلام کرد که پس از تزریق دوز دوم واکسن کووید ۱۹، به طور خاص آنتی بادی ایمونوگلوبولین A در شیر مادر صد برابر افزایش یافته است. قابل توجه است که اگر شیر مادر در یخچال و دمای پایین نگهداری شده و  بلافاصله به کودک داده نشود ، هنوز دارای مقدار قابل توجهی انتی بادی است.
گفتنی است نتایج مطالعات دیگر نشان داده است که آنتی بادی های تولید شده توسط زنان باردار واکسینه شده برای کووید ۱۹ از طریق خون بندناف به جنین منتقل می شود اما میزان دقیق آن و اینکه چه میزان محافظت از این طریق انجام می شود، هنوز مشخص نبوده و نیازمند تحقیقات و آزمایش های بیشتر است. 

این مطالعه نشان می دهد که واکسیناسیون برای این ۲۱ مادر شیرده بی خطر بوده و ایمنی آنها را تامین کرده است. پژوهشگران تأکید کردند که مطالعه آنها قصد ندارد به مادرانی که نمی توانند نوزادشان را با شیر خود تغذیه کنند، استرس وارد کند و امیدوارند یافته های این پژوهش، افراد بیشتری را به دریافت واکسن ترغیب کند. در واقع فقط با واکسیناسیون مادران، به نوزادان نیز کمک می شود.

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا، زنان باردار یا مادران تازه زایمان کرده در معرض خطر بیماری های شدید ناشی از کووید ۱۹ هستند. برخی از آنها که به کووید ۱۹ مبتلا شده اند با کمک دستگاه تنفس مصنوعی نفس کشیده در حالی که برخی دیگر مجبور به زایمان زودرس می شوند یا ممکن است سقط جنین کرده یا حتی جان خود را نیز از دست بدهند. بنابراین واکسیناسیون می تواند جان مادران و نوزادان آنها را نجات دهد. 

مترجم: فاطمه کردی
منبع: usatoday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا