صنعت بیمه همچنان بدون استارتاپ ها

به گزارش سیناپرس، نشست مجازی با موضوع نقش استارتاپ ها در صنعت بیمه با حضور مجتبی کاتب، مدرس دانشگاه و رئیس هیات مدیره بیمه سرمد روز شنبه چهاردهم  شهریور ماه سال جاری به میزبانی فرگل غفاری سردبیر خبرگزاری سیناپرس از سوی صفحه رسمی این خبرگزاری برگزار شد. 

کاتب در ابتدای این گفتگوی مجازی با اشاره به معضلات مهم در صنعت بیمه گفت: برخلاف تمام کشور های  توسعه یافته و حتی در حال توسعه، اساسی ترین مشکل ما در نظام اقتصادی، بانک محور بودن ماست. در تمام کشورهای دنیا این شرکت های  بیمه هستند که بانک ها را تسهیل می کنند؛ در  واقع بانک ها یکی از مشتقات  آن به شمار می آیند و  محلی برای نگه داری پول هستند؛ اما متاسفانه در کشور ما پایه و اساس اشتباه گذاشته شده و به همین دلیل نیاز به تغییر و تحول اساسی دراین سیستم احساس می شود. 

وی افزود: همانگونه که رییس جمهور هم اشاره کرد، باید تحول عظیمی در نظام بانکی کشور به وجود بیاید. به اعتقاد من این تحول باید در مقیاس وسیع تری رخ دهد و در نظام اقتصادی شکل بگیرد. متاسفانه اقتصاد ما به بانک ها گره خورده و همین موضوع باعث شده که تمام مسائل اقتصادی کشور، تحت تاثیر فعالیت های بانکداری در کشور قرار بگیرد؛ از جمله نهادهای تامین مالی، نهاد بورس و بیمه و همه ابزار های مالی که می تواند اقتصاد کشور را بچرخاند.

جای خالی استارتاپ ها در صنعت بیمه

رئیس هیئت مدیره بیمه سرمد با اشاره به فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ در صنعت بیمه گفت: در چند سال اخیر نزدیک به 160 شرکت دانش بنیان و استارتاپ بیمه ای راه افتاده که برخی به ثمر رسیدند. اما باید گفت در بستر دانش بنیان ها و استارتاپ ها تا کنون هیچ گونه خدمات جدیدی در کشور که به مردم ارائه و باعث رضایت خاطر آن ها شود، نداریم. 

به گفته کاتب، خدماتی که در قالب استارتاپ ها به فروش می رسد، روند کاملا ساده وسنتی بوده که اغلب در زمینه فروش بیمه آنلاین است که آن هم فعالیتی بسیار جزیی است.

وی افزود: وقتی از دانش بنیان ها و استارتاپ ها صحبت می کنیم، هدف به کارگیری فناوری های جدید است؛ نه آنکه یک فرآیند تکراری انجام شود. در حال حاضرخدمات ارائه شده در بستر های نرم افزاری را خود شرکت های بیمه هم می توانند انجام دهند. بنابراین به اعتقاد من استارتاپ یعنی ارائه یک محصول یا خدمتی جدید که باعث ارتباط دو سویه میان مردم و بیمه باشد نه آنکه دو الی سه خدمات محدود در یک بستر نرم افزاری ارائه شود. نهایت سودی که این نرم افزارها تا کنون داشته اند، بالا بردن سرعت عمل بوده است. به اعتقاد من تا کنون استارتاپی بیمه ای راه نیفتاده است که خدمات مهمی به مردم ارائه دهد.

کاتب گفت: حداقل ۱۵سالی در صنعت بیمه دردنیا عقب افتاده ایم،  چراکه نه از فناوری ها و نه از هوش مصنوعی استفاده می کنیم. اتفاق خاص زمانی می افتد که تحول عظیمی در صنعت اقتصادی کشور به وجود بیاید.  

رشد قارچی بانک ها، آفت اقتصاد کشور

وی با اشاره به کارگیری ابزارهای فناورانه و هوش مصنوعی گفت: به کارگیری فرآیندهای جدید بر بستر هوش مصنوعی نظیر امضاهای دیجیتال، چهره نگاری و شناسایی مردمک چشم در نرم افزارها می تواند ابزار مطمئنی در  نقل و انتقال هایی بامبالغ سنگین باشد که متاسفانه ما در ایران هنوز به کار نگرفته ایم. تا زمانی که تعداد بانک ها در کشور  از سوپر مارکت ها بیشتر باشد، نباید انتظار بیشتر ازاین نوع خدمت را داشته باشیم. اما این تغییر با جوانان محقق می شود. 

کاتب با اشاره به ارتباط نهادهای مالی از جمله شرکت های بیمه با رسانه ها تاکید کرد: متاسفانه نهادهای اقتصادی نظیر شرکت های بیمه، عملکرد استانداردی در ارتباط با رسانه ها  نداشتند و کاستی های جدی در زمینه اطلاع رسانی و به کارگیری فناوری ها داریم. 

مدیران تمایلی به شفاف سازی ندارند

وی افزود: صنعت بیمه همواره با رسانه ها غریبه بوده اند. گفتنی است، اغلب مدیران در صنعت مالی تمایلی به شفاف سازی ندارند. این عدم شفافیت باعث شده است ارتباط نهادهای مالی با رسانه محدود شود و در نهایت مردم نمی توانند از رسانه ها آگاهی خوبی در این مورد کسب کنند. در واقع مردم از حقوق خود و  مسوولیت های شرکت های بیمه آگاهی چندانی ندارند. 

به گفته کاتب آگاهی مردم از مسوولیت های شرکت های بیمه و حقوق خود منجر به پاسخ گویی بیشتر مدیران به افراد می شود؛ به همین دلیل ترجیح می دهند جامعه اطلاعات کمتری در این باب داشته باشند.

وی ادامه داد: در نهایت با روی کار آمدن نسل جوان، مدیران اقتصادی محبورند از پشت پرده بیرون بیایند و همه داده های خود را در اختیار مردم قرار دهند. در واقع مردم باید خودشان قضاوت کنند تا بر اساس قضاوت هایشان فعالیت اقتصادی خود را تعیین کنند. 

بیمه؛ یکی از چرخ دنده های مهم اقتصادی

کاتب آگاهی بیشتر مردم از صنایع اقتصادی به ویژه صنعت بیمه را برای اقتصاد کشور موثر دانست و در تشریح آن گفت: اصولا بیمه و دانش بیمه ای به اقتصاد کشور کمک بیشتری می کند. گفتنی است، بیمه از راه های گوناگونی می تواند کمک حال اقتصاد کشور باشد؛ از آنجایی که کشور ما حادثه خیز است؛ مردم باید نسبت به حوادث طبیعی و انسانی امنیت خاطر زیادی داشته باشند؛ بنابراین آگاهی از زوایای گوناگون بیمه کمک خوبی به اقتصاد و صنعت بیمه است.

وی افزود: وقتی اطلاعات را به مردم منتقل نکنیم،  تفکرات سنتی گذشتگان چنانچه تا کنون نهادینه شده، ادامه دار خواهد بود؛ عموما در گذشته نگرش جدی به بیمه وجود نداشته است. یکی از رویکرد های تغییر نگرش افراد نسبت به بیمه، تعامل در پروژه های گوناگون کشوری است. برای مثال وقتی سرمایه های خرد در یک شرکت بیمه جمع  شود، مانند بیمه های عمر و زندگی، این سرمایه ها می تواند تبدیل به دارایی بزرگ شود که اگر شرکت های بیمه بتوانند در طرح های بزرگ سرمایه گذاری کنند می تواند هم به تولید اشتغال برسد و هم درآمد مالی خود را افزایش دهند که این کمک خوبی برای چرخه اقتصادی است.

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: ایجاد امنیت و آرامش در حوزه سلامت اجتماعی و درمان از اهداف مهم ماهیت بیمه است که فقدان آن برای افراد و دولت ها معضلاتی را به وجود می آورد؛ چراکه در شرایط بحران ها نمی توان از آن ها انتظار داشت که تمامی آن را به دوش بکشند به همین دلیل بیمه به طرق مختلف می تواند به اقتصاد کشور کمک کند. 

وی با اشاره به معضل اصلی درارتباط میان مردم و شرکت های بیمه گفت: کم کاری شرکت ها در عدم ارتباط مردم یا اصحاب رسانه با شرکت های بیمه را باید پذیرفت و نقد اساسی در این زمینه وجود دارد. نظام بانکی و بیمه یک نظام خدماتی است با این تفاوت که محصولی به صورت ملموس ارائه نمی شود. بنابراین باید ارتباط دو سویه با مردم داشت تا بتوانیم مشکلاتی که در مسیر خدمات وجود دارد را اصلاح کنیم. اما ما هیچ تغییری در نوع و نحوه ارائه این خدمات از سالیان گذشته ایجاد نکرده ایم. 

کاتب تاکید کرد: شرکت های بیمه باید بدانند که در قالب مسوولیت های اجتماعی باید در کنار مردم باشند و این سودی نیست که به جیب سهامداران بروند؛ در واقع سودی است که مردم باید شریک آن شوند. وقتی مردم شریک شوند خودشان نسبت به این همکاری علاقه بیشتری نشان می دهند. متاسفانه در بسیاری از شرکت های بیمه این انگیزه وجود ندارد.

مدیران اقتصادی باید در اتاق های شیشه ای کار کنند

این مدیر صنعت بیمه ای کشور، ارتباط با مردم و رسانه ها را بهرفعالیت درون اتاق های شیشه ای تشبیه کرد و گفت: ما باید به این نتیجه برسیم که رسانه ها از خودمان هستند و ما در  اتاق هایی که دیوارهایش شیشه ای است فعالیت می کنیم و باید ارتباط خود را با رسانه ها قوی تر کنیم. از سوی دیگر رسانه ملی هم وظیفه دارد که فرهنگ بیمه را در کشور ترویج دهد. چراکه این کشور بسیار حادثه خیز است و همواره نیاز به بیمه در کشور باید احساس شود. گفتنی است یکی از راهکارهای ارتباط گسترده بیمه با مردم داشتن رسانه تخصصی است. متاسفانه فقدان در کشور رسانه تخصصی تاثیرگذار که مرجع مهمی برای مردم باشد به شدت احساس می شود.

وی با اشاره به وجود برخی قوانین یا تصمیم های اشتباه در بحث تامین منابع مالی دولت گفت: دولت و مجلس نباید صنعت بیمه را به عنوان محل تامین منابع مالی خود در شرایط بحرانی در نظر بگیرند چراکه پولی که دریافت می شود از جیب مردم است. چرا حقوق برخی نهاد ها از جیب مردم باید پرداخت شود؟ 

چرا اجازه واردات واکسن را ندادند؟

کاتب شرکت های بیمه را یکی از اهرم های مهم در حل معضلات واکسیناسیون دانست و با اعتقاد بر اینکه این شرکت ها توانایی خوبی در افزایش واکسیناسیون داشتند؛ اما از سوی دولت حمایت نشدند و اجازه فعالیت در این بحران به این شرکت ها داده نشد، گفت: در بحث واکسن اگر شرکت های بیمه خودشان برای بیمه شدگان خود واکسیناسیون را انجام می دادند، امروز در بحران کرونا گرفتار و مرگ میر زیاد ناشی از آن نبودیم. متاسفانه با توجه به درخواستی که بیمه سرمد برای وارد کردن واکسن برای واکسیناسیون بیمه شدگان خود داد با مخالفت دولت رو به رو شد؛ تصور کنید اگر تمامی شرکت های بیمه که توانایی وارد کردن واکسن را داشتتند قطعا با  بحرانی رو به رو نمی شدیم. 
 

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا