مرجان مصنوعی برای جذب فلزات سنگین

فعالیت های انسانی نظیر انواع صنایع سبب می شود یون فلزات سنگینی همانند جیوه، سرب و نیز آرسنیک وارد آبهای آزاد شود. این یونها در نهایت می تواند محیط زیست و حتی سلامت انسان را با مشکلاتی جدی روبرو سازد. برای نمونه جیوه سبب آلودگی آب دریاها می شود. این فلز از طریق غذا وارد بدن ماهیان شده و این زنجیره غذایی مسموم ادامه می یابد و در نهایت این ماده وارد بدن انسان می شود.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، از هر 1000 کودک، بین 1.5 تا 17 کودکی که در نواحی نزدیک به دریا و وابسته به ماهیگیری زندگی می کنند، دچار نقص های شناختی و مشکلات ذهنی هستند که این امر به خاطر مصرف ماهیان آلوده به جیوه روی می دهد.

فلزات سنگین برای مرجان ها نیز خطرناک هستند. در واقع حتی حجم اندکی از فلزات سنگین می تواند به مرگ مرجان ها بیانجامد. اصلی ترین دلیل این مساله نیز کارایی بسیار بالای مرجان ها در جذب این مواد است. به همین دلیل، گروهی از دانشمندان با الگوبرداری از مرجان ها توانستند ماده ای بسازند که می تواند فلزات سنگین را جذب کند.

این ماده در واقع نوعی نانوذره تهیه شده از اکسید آلومینیوم است که می تواند جیوه موجود در آب را جذب کند. اکسید آلومینیوم در گذشته نیز برای جذب مواد آلاینده از آب به کار رفته بود، اما ساختار آن بهینه نبود و نمی توانست عملکرد خوبی در این زمینه داشته باشد. اما نانوذرات جدید خود ساختاری مشابه مرجان ها به خود می گیرند و به این ترتیب بر میزان اثربخشی آنها به طور قابل توجهی افزوده می شود. در واقع این شیوه جدید 2.5 برابر شیوه قبلی استفاده از اکسید آلومینیوم می تواند جیوه را جذب کند.

این پژوهش به تازگی در نشریه Journal of Colloid and Interface Science منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا