پایان ساخت بزرگترین پایگاه فضایی روسیه تا دسامبر ۲۰۲۲

به گزارش سیناپرس، کازان راویل زیگانشین، مدیر کل شرکت تولید و ساخت LLC که مسئولیت تکمیل پایگاه فضایی ووستوچنی را بر عهده دارد، اعلام کرد که اگرچه ساخت یکی از تأسیسات مرحله دوم ایستگاه فضایی وستوچنی به دلیل شرایط آب و هوایی عقب افتاده است اما این پروژه به موقع به پایان می رسد.
وی با تاکید بر این موضوع ساخت آخرین بخش پایگاه فضایی ووستوچنی در حال انجام است افزود: ما در حال پیشرفت هستیم، هرچند  به دلیل شرایط جوی کمی از برنامه خود عقب افتاده ایم.

ساخت و ساز مرکز فضایی ووستوچنی در سال ۲۰۱۲ در منطقه آمورو به  مساحتی بالغ بر ۷۰۰ کیلومتر مربع آغاز شد و هدف از آن راه اندازی اولین مرکز ملی فضایی غیر نظامی در این کشور و در ادامه کاهش وابستگی به مرکز فضایی بایکونور قزاقستان بوده است.

دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی روسیه در این زمینه اعلام کرد: پروژه پایگاه ووستوچنی تا پایان سال آینده تکمیل می شود.به گزارش سیناپرس، در مرحله دوم تکمیل این پایگاه، ساخت فضاپیماهای جدید، ایجاد سکوی پرتاب برای راکت های حامل Angara-A5 و زیرساخت های مربوطه پیش بینی شده است. انتظار می رود که ساخت مرحله دوم این پایگاه فضایی تا دسامبر سال ۲۰۲۲ به پایان برسد. اولین پرتاب راکت های آنگارا از این پایگاه نیز برای سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است.

گفتنی است در حال حاضر روسیه از چندین مرکز فعالیت های فضایی  بهره برداری می کند که عبارتند از: پایگاه فضائی بایکونور در بخش مرکزی قزاقستان، پایگاه فضائی پلستسک (Plesetsk) در جنوب منطقه آستاراخان (Astrakhan) و پایگاه یاسنی (Yasny) در جنوب غربی منطقه اورال. 


به گزارش سیناپرس، در این میان پایگاه فضائی بایکونور دارای اهمیتی تاریخی در فعالیت های فضائی روسیه محسوب می شود. یوری گاگارین با استفاده از فضاپیمای Vostok در بهار (۱۲ آپریل ) سال ۱۹۶۱ میلادی از این مرکز فضائی به ماموریت اعزام شده و تا کنون بیش از یک هزار و پانصد فضاپیما و راکت ماهواره بر در طول تاریخ فعالیت پایگاه فضائی  بایکونور، از این محل به ماموریت اعزام شده اند. 

گفتنی است عملیات ساخت پایگاه فضائی جدید روسیه با نام ووستوچنی که در زبان روسی به معنی خاوری یا شرقی است، در منطقه آمور پیگیری شده و مقامات روسیه پیش از این اعلام کرده بودند این پروژه تا پایان سال گذشته میلادی به اتمام خواهد رسید.

بر اساس اطلاعات رسمی اعلام شده، نخستین سکوهای پرتاب این مرکز فضایی برای پرتاب راکت های سبک و متوسط استفاده خواهد شد.  

پس از این روسیه در نظر دارد به تدریج و طی چهار سال، راکت های نسل جدید انگارا را جایگزین راکت های قدیمی تر پروتون کرده و بر اساس پیش بینی های انجام شده توسط سازمان فضایی روسیه، پایگاه فضائی ووستوچنی توانائی اجرا و اعزام تمامی ماموریت های فضائی توسط راکت های مختلف ماهواره بر و فضاپیماهای گوناگون را خواهد داشت . 

مترجم: زهرا همراز
منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا