در روزهای آفتابی احساس شادی می کنیم

به گزارش سیناپرس، وقتی هوا آفتابی است، به نظر می رسد مردم خوشحال ترند. در این روزها به طور معمول پارک ها و سواحل، روزهای پر ازدحامی را تجربه کرده و نکته جالب این است که افراد به طور ناخودآگاه تمایل به شنیدن موسیقی های شادتر دارند و حتی ایستگاه های رادیویی نیز شروع به پخش آهنگ هایی با مضامین شاد و خوش بینانه می کنند.

روان شناسان در بررسی های متعدد خود دریافته اند که این مساله حقیقت دارد اما با این حال پژوهشگران در تحقیقات مختلف انجام شده هنوز هیچ شواهدی را پیدا نکرده اند که نشان دهد افرادی که در مکان های آفتابی زندگی می کنند از خلق و خوی شادتری برخوردار بوده و از نگرش مثبت بیشتری نسبت به زندگی برخوردارند.

از سوی دیگر بسیاری از پژوهشگران اعتقاد دارند شرایط آب و هوایی بر سطح نشاط و شاد بودن افراد موثر است و همچنین پدیده افسردگی فصلی عمدتا در فصل پائیز و زمستان و همراه با کاهش نور خورشید رخ می دهد.

از سوی دیگر نتایج  یک مطالعه جدید و گسترده که در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر شد حتی این ایده را زیر سوال برد که عدم وجود نور خورشید می تواند به اختلال عاطفی افسردگی فصلی (SAD) منجر شود. در این بررسی تقریباً ۳۵ هزار فرد بزرگسال آمریکایی نظرسنجی خلقی را در زمان ها و ماه های مختلف سال انجام داده و هیچ شواهدی از علائم افسردگی بیشتر در میان افرادی که این نظرسنجی را در زمستان تکمیل کردند، وجود نداشت.
گفتنی است این مطالعه نتوانست دلیل وجود اختلال عاطفی فصلی (SAD)  را که یک بیماری رایج است، توضیح دهد. افسردگی فصلی یک اصطلاح قدیمی‌ برای اختلال افسردگی با الگوی زمانی متناسب با فصول سال است.به گزارش سیناپرس، این اختلال مشکلی روانی است که به طور معمول منجر به افسردگی شده و عمدتا  ناشی از تغییرات فصلی است که بیشتر در فصل پائیز و زمستان گزارش شده و در زنان و نوجوانان رایج تر از دیگر گروه های جمعیتی است.

همان طور که گفته شد، علت دقیق اختلال افسردگی فصلی هنوز ناشناخته مانده و عوامل موثر در بروز این مشکل، در افراد مختلف، متفاوت است. با این حال افراد ساکن در مناطق قطبی که دارای شب ‌های طولانی در زمستان و نور کم خورشید در طول روز است، بیشتر به این اختلال دچار می ‌شوند. به همین دلیل برخی از پژوهشگران احتمال می دهند که نور خورشید در بروز افسردگی فصلی تاثیرگذار است.

بر اساس یکی از نظریه‌ های ارائه شده در این رابطه، کاهش تابش نور خورشید، ساعت بیولوژیکی بدن  که تنظیم کننده ترشح هورمون‌ها، خلق و خو و خواب است را تحت تاثیر قرار می ‌دهد. نظریه دیگری نیز در این زمینه مطرح شده است که  اختلال در هورمون های  شیمیایی موجود در مغز را عامل این اختلال معرفی می کند.

در حالی که افسردگی فصلی افراد را به شکل‌های متفاوتی تحت تاثیر قرار می ‌دهد، علائم آن بیشتر در ماه ‌های مهر و آبان نمایان شده و در ماه اسفند یا اواخر فروردین به پایان می ‌رسد. با این حال ممکن است افراد مختلف علائم را زودتر یا دیرتر احساس کنند.
به گزارش سیناپرس، نتایج یک پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان می ‌دهد افرادی که مکمل ویتامین D مصرف می‌ کنند علائم و نشانه‌ های بهبود افسردگی فصلی را در خود مشاهده خواهند کرد.