چرا قیمت بیت کوین دوباره رشد کرد؟

به گزارش سیناپرس، این روزها ذهن بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال معطوف این موضوع است که چرا بیت کوین و به تبع آن سایر ارزها پس از وقفه ای نسبتا طولانی و همراه با رکود، مجددا رشد و افزایش قیمت داشته اند؟  

به نظر می رسد عوامل زیادی وجود دارد که همچنان باعث افزایش ارزش بیت کوین می‌شود. در میان تحلیلگران و سرمایه گذاران، اطلاعات کمی در مورد عوامل ایجاد کننده افزایش قیمت رمز  ارز‌ها وجود دارد. برخی معتقدند که دلالان ستون اصلی این افزایش‌ هستند. در حال حاضر جهان در نقدینگی و نرخ‌ های بهره بانکی  بسیار پایین به سر می برد که این موضوع  در نهایت سرمایه گذاران را به سمت حوزه هایی با سود بیشتر سوق می ‌دهد هر چند پیشرفت تکنولوژی نیز در این امر بی ‌تاثیر نیست. 

بدون تردید جهان همواره تحت سلطه نسل‌  جوان بوده و زمانی که بازارهای سهام ایالات متحده و بسیاری از کشورهای صنعتی روزانه افت می‌کنند، سودهای بانکی کاهش یافته و مسايل سیاسی روی ارزهای مختلف رسمی تاثیر می گذارد،  تعجب‌ آور نیست که بسیاری از جوانان و البته سایر اقشار جامعه به تبع شرایط  به سمت رمز‌ارز‌ها بروند. 

نکات کلیدی در زمینه رشد بیت کوین

به طور کلی مجموعه عواملی سبب شده اند که بیت کوین پس از مدتی وقفه و رکود با افزایش قیمت مواجه شود که این موضوع واکنش هیجانی برخی از مخاطبان را در پی داشته است.

برخی از مهمترین این موارد عبارتند از: 

•    افزایش تورم مردم را به سمت سرمایه گذاری روی دارایی‌ های امن سوق می ‌دهد.

•    امکان روش ‌های پرداخت آسان ‌تر مانند  PayPal به افراد اجازه دسترسی راحت تر به رمز ارز‌ها را داده است . (PAYPAL یک شرکت آمریکایی است که در زمینه تجارت الکترونیکی و سامانه انتقال وجه الکترونیکی فعالیت می کند.به گزارش سیناپرس، این شرکت یکی از بزرگترین مجموعه های خرید الکترونیکی در سرتاسر جهان محسوب شده و نکته جالب این است که این شرکت متعلق به ایلان ماسک است که جزو بزرگترین سرمایه گذاران در رمزارزها هستند) پی پال به تازگی بیت کوین را می پذیرد و پذیرش ارزهای دیجیتال توسط شرکت‌ های بزرگ و شناخته شده، اعتماد مردم و به تبع آن ارزش بیت کوین را افزایش داده است.

آن طور که تاریخ بیت‌کوین نشان می‌دهد روند کلی قیمت این رمز ارز افزایشی است و چشم‌ انداز آینده آن نیز خوشبینانه‌ ارزیابی می شود.

روند افزایشی قیمت در گذشته

بررسی تاریخ قیمت بیت کوین نشان می دهد که این ارز نوسانات بسیار بی ‌ثباتی را تجربه کرده است. در ژوئن سال ۲۰۱۹ قیمت بیت کوین نزدیک به حدود ۱۴ هزار دلار رسید اما نتوانست این محدوده قیمتی را پشت سر بگذارد و در ادامه به پایین ‌ترین سطح قیمت یعنی حدود ۳ هزار و ۸۰۰  دلار کاهش یافت.

در چهارم نوامبر‌ همین سال، قیمت بیت کوین مجددا  به ۱۴ هزار دلار رسیده  و سپس به روند صعودی خود ادامه داد. این بار این رمز ارز توانست رکورد سطح مقاومت را شکسته و به  ۲۰ هزار دلار افزایش یافته و سپس تجربه صعود قیمتی تا ۶۰ هزار دلار هم را شاهد بود . این تاریخچه صعودی باعث شد تا سرمایه گذاران نسبت به آینده این ارز دیجیتال خوش‌ بین  شده و این خوشبینی منجر به افزایش ارزش بیت کوین شده  و امروز قیمت آن پس از این فراز و نشیب ها در محدوده ۴۱ هزار دلاری قرار دارد. 

تاثیر تورم روی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

 البته به صورت قطع نمیتوان گفت که بیت کوین و سایر  رمز ارزها بهشت امنی برای سرمایه گذاری محسوب می شوند ولی اخیراً شاهد هستیم که مردم نگران تورم و عرضه پول هستند. به گزارش سیناپرس،  به طور عادی مردم همیشه برای مقابله با تورم سهام خریداری می‌کردند ولی طی سال های اخیر شاهد هستیم  رمز ارز‌ها نیز به همین منظور خریداری می‌ شوند. البته به این موضوع نیز باید توجه داشت که یکی دیگر از دلایل افزایش بیت کوین تورم فزاینده دلار آمریکا است.

در حالی که تورم جهانی به طور متوسط دودرصد در سال است، افزایش تورم قدرت خرید دلار را کاهش می ‌دهد، بنابراین سرمایه گذاران به دلیل ضعف دلار اقدام به خرید های بزرگی در رمزارزها کرده اند. از سوی دیگر با ارائه بسته‌ های محرک مالی اخیر، ایالات متحده حدود 2.4 تریلیون دلار به اقتصاد خود اضافه کرده است. این امر نگرانی‌های بسیاری در مورد کاهش اجتناب ناپذیر قدرت خرید دلار و افزایش تورم را به همراه دارد.

به تبع این شرایط، بسیاری از سرمایه گذاران برای جلوگیری از افزایش تورم، از خرید دلار دست کشیده و به حوزه هایی روی آورده‌اند که دارای ثبات بیشتری بوده و با گذشت زمان ارزش آن ها افزایش یافته است. به طور معمول، دارایی‌ هایی که مردم دلار های خود را به آن تبدیل می‌کنند، دارایی‌های کمیاب و کم نوسان هستند. به طور کلی بهشت امن دارایی ‌ها شامل مواردی مانند فلزات گران ‌بها، سهام و اخیراً بیت کوین است.

 پذیرش بیت کوین به عنوان ابزار پرداخت در مبادلات مالی

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت بیت کوین، استفاده روزافزون از آن به عنوان یک روش پرداخت است. به تازگی، PayPal (PYPL) اعلام کرد که به کاربران و تجار اجازه می ‌دهد از بیت ‌کوین و سایر رمز ‌ارز‌ها به عنوان نوعی روش‌ پرداخت برای خرید و فروش استفاده کنند. این خبر بلافاصله قیمت بیت کوین را بالا برد. به گزارش سیناپرس،  پی‌ پال نزدیک به ۳۵۰ میلیون کاربر دارد که اکنون می‌توانند به راحتی بیت کوین را خریداری، ذخیره و استفاده کنند. پی پال همچنین بیش از ۲۰ میلیون تاجر فعال دارد که با توجه به سیاست های جدید قادر هستند این ارز را با آغوش باز بپذیرند.  این شرکت همچنین صاحب برنامه پرداخت معروف Venmo استکه  بیش از ۴۰ میلیون حساب فعال دارد که دسترسی به بیت کوین و سایر رمز‌ارز‌ها را بسیار آسان می ‌کند.

 به غیر پی پال و Venmo برنامه ‌های کاربردی دیگری نیز وجود دارد که به کاربران امکان خرید، فروش و نگهداری رمزارز‌ ها را می ‌دهد. رقبای اصلی پی‌پال در این حوزه،  Square (SQ) و CashApp هستند که آن ها نیز با تغییر سیاست های خود، از این پس رمز ‌ارز‌ها را می‌ پذیرند که این موضوع نیز باعث گسترده‌ تر شدن مخاطبان بیت کوین شده است.

 سرمایه‌ گذاری نهادی

 همانطور که در بالا اشاره شد، دلایل بسیاری بیت کوین را به یک دارایی امن تبدیل کرده است. در جو اجتماعی و اقتصادی کنونی، انگیزه زیادی برای نگهداری نقدینگی کمتر و محافظت در برابر نوسانات شدید بازار وجود دارد. اخیراً، بسیاری از شرکت ‌ها شروع به تبدیل پول نقد خود به بیت کوین کرده‌ اند تا ارزش ذخیره مالیشان افزایش پیدا کند.به گزارش سیناپرس، در این میان شرکت هایی مانند مایکرواستراتژی که یک یک شرکت فناوری اطلاعات محسوب می شود،  اخیرا ۴۲۵ میلیون دلار پول نقد خود را به بیت کوین تبدیل کرد. از آن زمان، تعدادی از دیگر شرکت‌ها از این روش پیروی کردند. اعتمادی که این شرکت ‌ها و سرمایه ‌گذاران آن ‌ها نسبت به بیت کوین دارند، بیت کوین به بهشت امن سرمایه ‌گذاری تبدیل کرده است.

ویژگی های ذاتی بیت کوین

شاید مهمترین دلیل افزایش قیمت بیت کوین ویژگی ذاتی در طراحی آن باشد. از دیدگاه فنی، تنها ۲۱ میلیون بیت کوین در جهان وجود داشته و قرار نیست به این تعداد افزوده شود و طبیعتا این امر باعث کمیاب شدن بیت کوین می‌شود.به گزارش سیناپرس، این موضوع در حالی است که معمولا سایر دارایی‌های کمیاب، به طور مطلق محدود نبوده  و در برخی موارد، می ‌توانند به صورت مصنوعی تولید شوند.  این موضوع سبب شده است که نرخ تورم بیت کوین هر چهار سال نصف ‌شود.

 تا کنون‌، بیت کوین نسبت موجودی در جریان خود را از نزدیک دنبال کرده است و برخی کارشناسان پیش بینی می کنند اگر این مسیر ادامه پیدا کند، ارزش بیت کوین در اواخر سال ۲۰۲۱ می ‌تواند به چیزی در حدود ۱۰۰ هزاردلار برسد.

افزایش هزینه تولید

 یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت بیت کوین این است که با افزایش اندازه شبکه استخراج، مشکل استخراج نیز افزایش می ‌یابد که به نوبه خود هزینه نهایی برای تولید بیت‌ کوین را افزایش می ‌دهد. باید توجه داشت که استخراج بیت کوین به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد.

نتیجه گیری 

همان طور که ملاحظه کردید عوامل مختلفی برای بالا رفتن ارزش رمز ارزها مطرح شد که مهمترین آن شاید نرخ تورم و به قول معروف بهشت امن برای سرمایه گذاران باشد. در این میان اما نباید این نکته را نادیده گرفت که رمز ارزها بازار پر هیجان و نوسانی هستند.  بنا به همین دلیل ، این حوزه به عنوان سرمایه گذاری کوتاه مدت توصیه نشده و صرفا برای سرمایه گذاری بلند مدت و کسب سود در اینده میتوان به آن نگاه کرد .

•    دکتر پوریا جهانبخشیان- مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس- مشاور و  تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا