ترکیبات طبیعی مهمترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ ها

با توجه به نقش و اهمیت آنتی‌اکسیدان‌ها در علوم پزشکی و صنایع غذایی، در سال‌های اخیر شاهد توجه روزافزون دنیا به ترکیبات آنتی‌اکسیدان‌ با منشأ طبیعی هستیم. فرآیند اکسیداسیون عامل بسیاری از بیماری‌های ناشی از استرس اکسیداتیو، از جمله سرطان، پارکینسون، آلزایمر و آترواسکلروز است.

آنتی‌اکسیدان‌ها از طریق جذب رایکال آزاد و یا اکسیژن مولکولی فعال، باعث مهار یا غیرفعال شدن این ترکیبات می‌شوند. با توجه به مکانیسم عمل آنتی‌اکسیدان‌ها، روش‌های مختلفی مانند اسپکترومتری، کروماتوگرافی و الکتروشیمیایی جهت ارزیابی ظرفیت آنتی‌اکسیدان‌ها ارائه شده است.

به گزارش روابط عمومی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، براساس مطالعات اپیدمیولوژیک، مصرف میوه، سبزیجات و موادغذایی بدون فرآوری، بهترین راه حفاظت در برابر بیماری‌های ناشی از استرس اکسیداتیو است. مصرف میوه و سبزیجات، همچنین غلات و مغزها با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن در ارتباط بوده و توجه محققان را به ترکیبات شیمیایی گیاهان معطوف داشته است.

امروزه ترکیبات طبیعی به عنوان یکی از مهمترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها شناخته شده‌اند. گیاهان و ادویه‌جات، منابعی غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و علاوه بر رنگ، عطر و طعم‌دهندگی، به عنوان نگهدارنده در غذاها و نوشیدنی‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. نقش اصلی اثر حفاظتی گیاهان، مربوط به ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آنها است که شامل ترکیبات فنلی، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها،‌ مشتقات بنزوئیک اسید، استیلبن‌ها، پروآنتوسیانیدین‌ها، کومارین‌ها، لیگنان‌ها و لیگنین‌ها هستند.

در دهه اخیر تحقیقات فراوانی بر روی خاصیت آنتی‌اکسیدانی گیاهان انجام شده است. همچنین بررسی‌های علمی بر روی گیاهان معطر حاوی اسانس و ادویه‌جات مانند زردچوبه،‌ آویشن، زوفا، سرخارگل و زنجبیل، نشان‌دهنده خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالای آنها است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا