تغذیه، کلید پیشگیری از ناتوانی جنسی است

به گزارش سیناپرس، به طور کلی تغذیه درست و سالم نقش بسیار مهمی بر سلامت انسان دارد. از میان رژیم های غذایی مختلف از جمله گیاهخواری، مخلوط گیاهی و گوشت و مدیترانه ای و غیره، رژیم غذایی مدیترانه ای علاوه بر فواید زیادی که برای بدن انسان از جمله داشتن قلب سالم و مغز فعال به همراه دارد، می تواند برای برطرف کردن ناتوانی جنسی مردان نیز مفید باشد.

بر اساس نتایج تحقیقی که در نشست سالانه انجمن قلب اروپا ارائه شد، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر ناتوانی جنسی را در دراز مدت کاهش دهد.

محققان دریافتند رژیم غذایی باعث بهبود سلامت عروق خونی در کل بدن از جمله آلت تناسلی می شود.

نتایج این تحقیق نشان می دهد، مردانی که از رژیم مدیترانه ای پیروی می کردند دارای سطح بیشتری از تستوسترون، عملکرد نعوظ بهتر و شریان های انعطاف پذیرتر بودند.

دکتر آتاناسیوس آنجلیس (Athanasios Angelis)، از دانشگاه آتن در یونان، در بیانیه خبری اعلام کرد: « به نظر می رسد این الگوی غذایی ممکن است با افزایش عملکرد عروق خونی و محدود کردن افت تستوسترون در میانسالی، تناسب اندام و عملکرد نعوظ را بهبود بخشد.»
در این پروژه تحقیقاتی، دکتر آنجلیس و همکارانش ۲۵۰ مرد مبتلا به فشار خون بالا و اختلال نعوظ که میانگین سنی آنها ۵۶ سال بود را مورد توجه و بررسی قرار دادند. به گزارش سیناپرس، این مردان در مورد رژیم غذایی خود مورد سواال قرار گرفته و پاسخ های آنها نشان داد که چقدر به رژیم مدیترانه ای پایبند هستند. 

رژیم مدیترانه ای، رژیم غذایی مبتنی بر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و روغن زیتون است. در این رژیم فرد می تواند محصولات لبنی، تخم مرغ، ماهی و مرغ را در مقادیر کم تا متوسط مصرف کند، اما باید مصرف گوشت قرمز محدود شود.

قابل توجه است، مردانی که بیشتر به رژیم مدیترانه ای پایبند بودند، توانایی بیشتری در افزایش جریان خون در سراسر بدن در صورت نیاز و تستوسترون بیشتر داشتند. در بین افراد مورد مطالعه قرار گرفته شده ، افرادی که از نظر بدنی آمادگی بیشتری داشتند، عملکرد عروقی بهتری را نشان دادند.
دکتر اندرو فریمن (Andrew Freeman)، بنیانگذار گروه کار تغذیه و سبک زندگی کالج قلب و از متخصصان انجمن قلب آمریکا نیز در این رابطه گفت: «اختلال نعوظ و بیماری های قلبی و عروقی، همه در یک طیف هستند. در بسیاری از مواقع پیش از اینکه فردی دچار بیماری قلبی عروقی شود، علائم اختلال نعوظ در وی ظهور می کند.»
دکتر کارلوس سانتوس گالگو (Santos-Gallego)، متخصص قلب در بیمارستان مونت سینا در شهر نیویورک، معتقد است رژیم غذایی مدیترانه ای، سلامت سلول هایی را که در دیواره داخلی عروق خونی قرار دارند، بهبود می بخشد.

سانتوس گالگو در این رابطه چنین توضیح داد: «هنگامی که شریان ها سالم هستند، می توانند گشاد شوند، قطر خود را افزایش دهند و بنابراین خون بیشتری به بافت ها وارد کنند. تعجب آور نیست که اگر به طور کلی عملکرد رگ های خونی بهبود بخشیده شود، جریان خون در رگ هایی که خون را به آلت تناسلی منتقل می کنند نیز بهبود پیدا می کند.
وی در ادامه توضیحات خود افزود: «رژیم غذایی مدیترانه ای سنتی همچنین تولید اکسید نیتریک، یک ماده بیوشیمیایی که به شل شدن و گشاد شدن عروق خونی کمک می کند را در بدن بهبود می بخشد. این یافته های جدید با مطالعات قبلی که مزایای مشابهی در مورد رژیم غذایی مدیترانه ای در مردان را نشان می دهد، مطابقت دارد.»
به گزارش سیناپرس، با این حال، سانتوس گالگو هشدار داد مردانی که در حال حاضر برای حفظ نعوظ تلاش می کنند، اگر تحت این رژیم غذایی قرار بگیرند، نتیجه فوری در حل مشکل جنسیشان نخواهند گرفت.

به گفته سانتوس گالگو، رژیم غذایی مدیترانه ای درمانی برای اختلال نعوظ نخواهد بود. اینگونه نیست که بیمار مبتلا به اختلال نعوظ، رژیم غذایی مدیترانه ای را در سبک زندگی خود قرار دهد و این رژیم مانند قرص ویاگرا عمل کرده و مشکل را برطرف سازد. با این حال، مردانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند در آینده شانس کمتری برای ابتلا به اختلال نعوظ خواهند داشت.

البته فریمن هشدار داد رژیم مدیترانه ای سنتی مد نظر است که عمدتا یک رژیم غذایی گیاهی مملو از سبزیجات، عدس و مقداری روغن زیتون است. در برخی کشورها از جمله آمریکا این رژیم غذایی بسیار غنی شده و مواد غذایی دیگری نیز به آن اضافه می شود که قاعدتا نمی تواند نتیجه مشابه داشته باشد. 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: consumer.healthday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا