روشنایی هوشمند در معابر شهری و بین شهری تولید شد

کمال یاوریان مدیر عامل شرکت دانش بنیان امن گستر راسا مهر در گفتگو با سیناپرس درباره ماهیت فناوری هوشمند سازی معابر گفت: عنوان فعالیت این شرکت روشنایی شهر هوشمند با پوشش ال ای دی است و این فناوری یکی از اولویت‌های مهم دنیا برای کاهش مصرف انرژی است. ازآنجایی که ساعت 9 تا دوازده شب اوج رفت و آمد در معابر شهری است، نیاز به روشنایی الزامی است؛ اما از این ساعت به بعد تا ساعات اولیه صبح روشنایی زیادی مورد نیاز نیست به همین دلیل این سیستم نیاز به هوشمند سازی داشت. 

وی افزود: شرکت دانش بنیان امن گستر راسا مهر در راستای کاهش مصرف انرژی و افزایش بازدهی آن در دو گام مهم، فناوری روشنایی معابر شهری و جاده ای را تولید کرد. در گام نخست، امکان سازی کنترل روشنایی چراغ های معابر و جاده ها و اتوبان ها را  با استفاده از گوشی ها و تبلت و سیستم های نرم افزاری را فراهم کرد و در گام دوم نوعی فناوری برای رفع آلودگی لامپ های نصب شده به کار گرفت که به صورت خودکار عمل می کند. 

یاوریان گفت: یکی از مشکلات سخت افزاری در روشنایی معابر آلودگی چراغ ها است که وقتی در خیابان ها نصب می شود، پس از سه الی 6  ماه  به علت آلودگی تا سی درصد میزان رشنایی آن کاهش می یابد. در واقع این آلودگی باعث کاهش روشنایی می شود و چون در بسیاری از موارد تمیز نمی شود همواره کمتر از میزان معمول روشنایی از چراغ ساطع می شود؛ به همین دلیل گام دوم این فناری استفاده از پوشش نانو با قابلیت خود تمیز شوندگی است. 

وی در تشریح استفاده از تلفن های هوشمند و سیستم های نرم افزاری افراد در استفاده از روشنایی معابر گفت: برای مثال  اتوبان قزوین تا تهران را در نظر بگیرید که در ساعت ۹ شب که پیک عبور و مرور است، در شرایط فعلی به دلیل کمبود سفرها و برای کاهش مصرف انرژی در حالت خاموش قرار دارد؛ در این شرایط افراد می‌توانند با تلفن های هوشمند خود و با سیستم اندروید و یا از طریق نرم افزارهای ارائه شده با ارسال پیام به مرکز تعیین شده به هر میزان که می خواهند روشنایی معابر را افزایش یا حتی کاهش دهند. در واقع پیامکی به مرکز از سوی مردم ارسال می‌ شود که به معنای افزایش یا کاهش روشنایی معابر مورد نظر است.  

این کارآفرین با اشاره به تاثیری که فناوری هوشمندسازی معابر بر محیط زیست و سلامت درختان دارد، گفت: می‌توان گفت این فناوری تاثیر زیادی بر محیط زیست و سلامت درختان دارد و می توان به نوعی به حفظ سلامت گیاهان در شهر پرداخت. اولین موضوع این است که از ساعت دوازده شب تا ۶ صبح می توان روشنایی چراغ ها را به سی درصد کاهش داد که این امر موجب کاهش هفتاد درصدی انرژی و بهبود شرایط محیط زیست می شود.  دومین نکته حفظ سلامت درختان در پارک ها و مناطق سبز با تاریکی طبیعی است. درختان باید شب و روز را احساس کنند و اگر تمام شبانه روز چراغ ها روشن باشد، این برای درختان مضر است؛ چراکه تفاوت شب و روز برای آنها محسوس نیست. 

به گفته وی کاهش نور معابر باعث می شود درختان به اندازه نور ماه روشنایی دریافت کند و این خود به سلامت آنان در شبانه روز کمک می کند. 

یاوریان روشنایی هوشمند داخل ساختمان ها را به عنوان فعالیت کنونی این شرکت دانست و در تشریح آن گفت: یکی از برنامه‌های آینده ما روشنایی و هوشمندسازی روشنایی داخل ساختمان ‌ها است. در واقع بعد از اینکه توانستیم این فناوری را در معابر شهری، جاده ها و اتوبان ها پیاده کنیم، اکنون می‌خواهیم برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها به ویژه ساختمان های اداری این روند را به ثمر برسانیم و هدف ما انبوه سازی این طرح است در مکان های گوناگون اداری و غیر اداری است. 

وی با اشاره به حمایت های صورت گرفته از صاحبان منصب در سازمان های مرتبط با این فناوری اعم از شهرداری ها و وزارت نیرو گفت: تحریم ها و در واقع محدودیت های مالی از جمله موانعی بوده است که صاحبان منصب در وزارت نیرو و شهرداری ها چندان از ما حمایت به عمل نیاوردند.گفتنی است، مهمترین مجموعه ای که در رشد و فروش محصول کمک های ارزنده ای به ما کرد، صندوق نوآوری و شکوفایی بوده است.

گفتنی است؛ شرکت دانش بنیان امن گستر راسا مهر در سال ۲۰۱۶ به عنوان فناور برتر انتخاب شد و دارای تاییدیه معاونت علمی ریاست جمهوری در تولید چراغ های روشنایی معابر است؛ همچنین این شرکت موفق به کسب عنوان برند برتر سال در سال گذشته شد. 

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا