وزیر بهداشت:وضعیت بهداشتی در برخی کشورهای همسایه از هم پاشیده است

به گزارش ایرنا، سید حسن هاشمی امروز پنجشنبه در حاشیه همایش ملی سازمانهای مردم نهاد حوزه سلامت در گفت وگو با خبرنگاران افزود: وزارت بهداشت و دولت به طور قطع نمی تواند به تنهایی سلامت مردم را تامین کند؛ دولت حداکثر می تواند زمینه دسترسی عادلانه مردم را به پزشک،خدمات سلامت و داروی مورد نیاز بیماران را فراهم کند اما در بقیه حوزه ها باید خود مردم و سازمانهای مردمی وارد عمل شوند.

وی ادامه داد:اگر دولت بخواهد همه امور مرتبط با سلامت مردم را انجام دهد، موفق نمی شود، این دولت برای نقش مردم در همه حوزه ها از جمله بخش سلامت ارزش زیادی قائل است و ما حتی قائل به این هستیم که سازمانهای مردم نهاد باید بر عملکرد دولت نظارت کنند.

وزیر بهداشت گفت: هر گونه کوتاهی دولت در امر سلامت مردم می تواند به یک فاجعه ملی منجر شود به خصوص اینکه ما در کشوری زندگی می کنیم که وضعیت بهداشتی در کشورهای همسایه ما از هم پاشیده است و با تردد اتباع این کشورها به ایران ویروس ها و میکروب ها بدون اینکه نشان دار باشند، بی سر و صدا وارد کشور می شوند.

هاشمی افزود: مردم می توانند بر عملکرد دولت در حوزه سلامت نظارت کنند و ما هم وظیفه داریم هر جا کوتاهی کردیم، پاسخگو باشیم، چنانچه رسانه ها نیز بخشی از مردم هستند و عملکرد دولت را نقد می کنند و البته سازمانهای مردم نهاد نیز باید در این زمینه وارد شوند.

وزیر بهداشت گفت: بالاخره نقد کردن اگر با نگاه فراگیر و دلسوزانه باشد حتماً به نتیجه می رسد اما اگر با نگاه صنفی و گروهی باشد و مطالبات افراد خاص را مد نظر قرار دهد به جایی نمی رسد به خصوص اینکه گروه های صنفی مختلفی وجود دارد که همه آنها می خواهند به مطالبات آنها رسیدگی شود و با توجه به منابع محدود کشور چنین خواسته ای امکانپذیر نیست.

هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه های مارگارت چان، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: خانم چان تا فردا (جمعه) بعد از ظهر در ایران هستند و چون بیشتر ماموریت وی در حوزه بهداشت است از بیمارستانها بازدیدی ندارند اما در جلسات مختلفی درباره برنامه های بهداشتی ایران به خصوص بررسی طرح تحول سلامت شرکت می کند.

وزیر بهداشت گفت: مدیر کل سازمان جهانی بهداشت با حضور همکاران و کارشناسان این سازمان در جلسه نقد و بررسی طرح تحول نظام سلامت ایران شرکت می کند و کارشناسان داخلی نیز به صورت شفاف و بدون هیچ گونه ملاحظه ای نقاط قوت و ضعف این برنامه را گزارش می کنند.

وی ادامه داد: افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت به خصوص در نقاط محروم کشور، پوشش بیمه همگانی، کاهش سهم پرداخت از جیب مردم برای درمان و ارتقای کمی و کیفی خدمات درمانی در بخش دولتی از جمله دستاوردهای طرح تحول سلامت است که فردا طی جلسه ای با حضور مدیرکل سازمان جهانی بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: ما در وزارت بهداشت افتخار می کنیم که نه تنها با برگزاری همایش ملی نقد طرح تحول سلامت در یک سمینار دو روزه که چند ماه پیش برگزار شد، امکان نقد طرح تحول سلامت را فراهم کردیم و نظرات منتقدان خیرخواه را شنیدیم بلکه امکان نقد و بررسی این طرح را با حضور کارشناسان بین المللی نیز فراهم کردیم.

هاشمی ادامه داد: بالاخره ما در وزارت بهداشت مصون از اشتباه و خطا نیستیم و نقد و بررسی اقدامات وزارت بهداشت را یک فرصت برای اصلاح طرح های اجرایی می دانیم.

وزیر بهداشت گفت:نظرات مسوولان و کارشناسان سازمان جهانی بهداشت برای ما بسیار ارزشمند است و البته در اظهارات خانم چان تشکر از رییس جمهوری و این دولت درحوزه سلامت را شاهد بودیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا