قلبی سالم در گرو سلامت لثه ها

به گزارش سیناپرس، پیش از این نتایج مطالعات پژوهشگران سوئدی نشان داده بود که بیماری لثه (periodontitis) در بیماران مبتلا به سکته قلبی شایع تر از افراد سالم است. در مطالعه بعدی، محققان بررسی کردند که آیا بیماری لثه با افزایش خطر مشکلات قلبی جدید در بازماندگان سکته قلبی و افراد سالم هم سن و جنس با سبک زندگی مشابه در یک منطقه ارتباط دارد یا خیر.

جولیا فرانینی (Giulia Ferrannini)، از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و از محققان موسسه کارولینسکا در استکهلم اعلام کرد که خطر تجربه یک حمله قلبی – عروقی در طول پیگیری در شرکت کنندگان مبتلا به بیماری لثه بیشتر از افراد سالم بوده و به موازات شدت بیماری، مشکلات قلبی نیز افزایش می یافت. این امر به ویژه در بیمارانی که قبلاً دچار حمله قلبی شده بودند، بیشتر نمایان بود. 

محققان تصور می کنند، آسیبی که بیماری لثه به بافت لثه افراد مبتلا وارد می کند، ممکن است باعث ورود عفونت و یا میکروب ها به جریان خون شود. فرانینی در تویضیحات بیشتر گفت: «این امر می تواند تغییرات مضر در رگ های خونی را تسریع کرده و یا التهاب سیستماتیک را که برای عروق مضر است، افزایش دهد.»

در مجموع، این پروژه تحقیقاتی شامل ۱۶۰۰ شرکت کننده با میانگین سنی ۶۲ سال بود. معاینات دندانپزشکی بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ نشان داد که ۹۸۵ نفر از سلامت دندان خوب برخوردارند، ۴۸۹ نفر دارای بیماری لثه متوسط و ۱۱۳ نفر دارای بیماری لثه شدید بودند.به گزارش سیناپرس، طی یک پیگیری متوسط بیش از شش سال، افراد مبتلا به بیماری های لثه ۴۹ درصد بیشتر در معرض مرگ به هر دلیلی، حمله قلبی یا سکته غیر کشنده یا ابتلا به نارسایی شدید قلبی بودند.

بر اساس این پژوهش ها که نتایج آن روز جمعه در نشست مجازی انجمن قلب اروپا ارائه شد، خطر این پیامدها با شدت بیماری لثه افزایش پیدا می کند. هنگامی که به طور جداگانه ارزیابی شد، رابطه بین شدت بیماری لثه و خطر پیامدهای منفی تنها برای کسانی که در گذشته سکته قلبی را تجربه کرده بودند، قابل توجه بود.

در نهایت فرانینی اظهار داشت: «تحقیقات ما نشان می دهد که برنامه های غربالگری دندان از جمله معاینات منظم و آموزش بهداشت مناسب دندان ممکن است به جلوگیری از اولین مشکلات ناشی از این بیماری و اثرات پس از آن برای ظهور مشکلات قلبی کمک کند.»

مترجم: فاطمه کردی
منبع: consumer.healthday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا