مهار کرونا مستلزم اتخاذ راهبردهای عملیاتی جدی است

پنجمین جلسه کمیسیون سلامت و پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

عاملی در این نشست اظهار داشت: در موضوع مدیریت دانشی کرونا ‌و مدل حکمرانی آن که به عهده ستاد ملی کرونا است، تجدیدنظر صورت پذیرد و درباره مدیریت اجتماعی کرونا نیز چاره‌ای اندیشی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر نقش به سزایی که جامعه پزشکان، پیراپزشکان و مدافعان سلامت در تامین سلامت و ایمنی جامعه دارند تاکید کرد و گفت: بیش از ۱۸ ماه از بروز کرونا در ایران ‌و جهان می‌گذرد و بعضی کشورها در این مدت به واسطه پوشش فراگیر واکسن و بالا بودن سطح رعایت پروتکل‌های موفق شده‌اند تا حدود زیادی این بیماری را تحت کنترل در آورند.

وی افزود: کشورهای برتر اقتصادی جهان جزو ۱۰ کشور برتر ابتلا و فوت کرونا هم هستند و باوجود پوشش گسترده واکسن در یک مسیر زیکزاکی تعداد ابتلا با نسبت کمتر فوتی رو به افزایش است. ما با یک پدیده ویروسی بسیار پیچیده مواجه هستیم که ابعاد مبهم آن بر ابعاد روشن غلبه دارد.

عاملی ‌با تاکید بر اینکه شیوع کرونا را فقط با مدیریت بحران نمی‌توان کنترل کرد، ادامه داد: همگی بر این موضوع اذعان دارند که کرونا موضوعی فقط پزشکی و مرتبط با دایره تخصصی تشخیص سلامت، پیشگیری و درمان نیست. این مسأله ابعاد چند وجهی دارد که باید به همه وجوه آن توجه کرد؛ اگرچه تمرکز ما در پیشگیری و درمان بوده است.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌های دقیق طی ماه های اول ظهور و فراگیری کرونا، تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان حدود ۱۷ تریلیون دلار کاهش پیدا کرد و بحران اقتصادی بزرگی را برای کشورها به وجود آورد. برخی از این کشورها با پمپاژ پول و اعطای خدمات خاص، این مسأله را تا حدودی مدیریت کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کرونا مسائل اجتماعی بزرگی را به وجود آورد، انزوای گسترده‌ای را سبب شد و جامعه درگیر مشکلات اجتماعی ناشی از احساس تنهایی شده است. از سوی دیگر فرهنگ مردم در زمان کرونا، قبل و بعد از فراگیری این ویروس اهمیت کلیدی دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه دانش و سواد عمومی کرونا نیازمند فرهنگ سازی همه جانبه هستیم، اظهار داشت: نحوه مدیریت فردی و اجتماعی قبل، حین و بعد از ابتلا به کرونا بسیار مهم است و با رعایت پروتکل‌ها می‌توان سطح آسیب را بسیار کاهش داد.

عاملی گفت: طبق گزارش مرکز مدیریت آمار ‌و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، کسانی هم که دوز یک و دو واکسن را دریافت کرده‌اند مجددا مبتلا شده و حتی فوتی از بین این افراد داشته‌ایم که نیازمند ریشه‌یابی و بررسی‌های علمی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به سابقه موسسه رازی در تولید واکسن، یادآور شد: در حوزه تولید واکسن واقعیت این است که شرکت‌هایی با سابقه طولانی در حوزه تولید واکسن داریم؛ موسسه رازی و پاستور می‌توانند متولی اصلی واکسن باشند. رازی، در سال حدود سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دُز واکسن تولید می‌کند و ظرفیتی نزدیک به ۵۶ هزار متر مربع به کارهای آزمایشگاهی اختصاص داده ‌است.

تمرکز ظرفیت های تولید واکسن در یک یا ۲ پلتفرم

عاملی با بیان اینکه این موسسه سرم سازی، هشت آزمایشگاه ملی و یک آزمایشگاه بین‌المللی دارد، گفت: رازی اعضای هیأت علمی با سابقه‌ای دارد و به لحاظ دانشی در لبه علم و فناوری جدید قرار گرفت. البته واکسن برکت یک پیشتازی بود که موجب تقویت حرکت و امید ملی شد. در عین حال در شرایط جدید نیازمند همکاری، هم افزایی در حوزه تولید واکسن هستیم.

وی تاکید کرد: بسیاری از کشورهایی که توانستند بیماری را تا حدود زیادی کنترل و واکسیناسیون را کامل کنند، به دلیل متمرکز کردن تمام ظرفیت‌هایشان برای تولید واکسن در یک یا ۲ پلتفرم بوده است.

مشکل تست های تشخیصی وجود ندارد

علیرضا بیگلری، رییس انستیتو پاستور ایران نیز در سخنانی با بیان اینکه هماهنگی، سیاستگذاری و راهبرد در مسأله واکسن بسیار مهم است، گفت: اگر کشوری می‌خواهد پیشرفت کند باید روی واکسن‌سازی متمرکز شود. در این مدت، کشور ما به اندازه ۳۰ سال در واکسن‌سازی جلو رفت.

وی تاکید کرد: یک متولی برای واکسن تعیین شود تا موفقیت‌های بیشتری به وجود آید. در مورد تشخیص این تمرکز ایجاد شد و امروز مشکل تست‌های تشخیصی نداریم.

حسن قدسی‌پور، معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در سخنانی بیان کرد: تولید انبوه واکسن در همه جای دنیا مشکلاتی به همراه داشت؛ اگر در حیطه تولید واکسن به خوبی عمل کنیم، اولین محصول داخلی خواهد بود که فناوری آن را در کنار بازار داشته‌ایم. در عین حال، در زمینه واکسن، نیازمند تشکیل کمیته‌ای علمی هستیم که پاسخگویی مطلوب داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا