میزان تزریق واکسن کرونا در جهان به ۵ میلیارد دوز رسید

طبق داده‌های «Our World in Data» که توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد مدیریت می‌شود، تا به امروز نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت جهان بطور کامل علیه کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند. همچنین روزانه نزدیک به ۳۳.۵ میلیون دوز واکسن به افراد تزریق می‌شود.

مالت از نظر میزان نرخ واکسیناسیون جمعیت در صدر جدول قرار گرفته، البته این کشور جمعیت زیادی ندارد. در حالت کلی ۷۹.۵ درصد جمعیت این کشور بطور کامل واکسینه شده‌اند که کمی بیش از ۹۰ درصد شهروندان این کشور با سن بالای ۱۲ سال محسوب می‌شود.

از آنجایی که هنوز کودکان بطور عمده در برابر کووید-۱۹ واکسینه نشده‌اند، بهترین کشورها از نظر واکسیناسیون به ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت خود دو دوز واکسن تزریق کرده‌اند. برای مثال کشورهای ایسلند، سنگاپور و امارات متحده عربی همگی نزدیک به ۷۵ درصد جمعیتشان را بطور کامل در برابر کرونا واکسینه کرده‌اند.

در مقابل چنین کشورهایی، نرخ واکسیناسیون در برخی مناطق بسیار کم است. برای مثال برخی کشورها مانند یمن و چاد هنوز نتوانسته‌اند ۱ درصد جمعیتشان را بطور کامل واکسینه کنند.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، توزیع واکسن بطور عادلانه‌ای در سراسر جهان صورت نمی‌گیرد و به همین علت رئیس سازمان بهداشت جهانی از کشورهای ثروتمند برای پیش خرید حجم بالای واکسن و همچنین برنامه‌ریزی برای آغاز تزریق دوز سوم واکسن انتقاد می‌کند.

در این میان کشورهای قاره آفریقا وضعیت بسیار نامناسبی دارند و تنها ۸۷ میلیون دوز واکسن در این منطقه به مردم تزریق شده که کمتر از ۲ درصد واکسیناسیون در سراسر جهان است.

تزریق بیش از ۵ میلیارد دوز واکسن کرونا در این مدت تقریبا کوتاه، یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود، اما این موضوع نتوانسته از ادامه همه‌گیری جلوگیری کند. از زمان شروع واکسیناسیون، کرونا چندین جهش را تجربه کرده که هرکدام از آن‌ها به گونه‌ای وضعیت جهان را بدتر کردند.

در حال حاضر دنیا با سویه دلتا دست و پنجه نرم می‌کند که شاید با تزریق دوز سوم بتوان وضعیت شیوع آن را کنترل کرد. با این وجود کشورهای ثروتمند به دوز سوم دسترسی پیدا می‌کنند و کشورهای فقیر حتی در تزریق یک دوز واکسن هم با مشکل مواجه می‌شوند.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا