جلوگیری از شکار با نصب دوربین در شاخ کرگدن

موجودات بسیاری از طول یک صد سال گذشته از روی زکره زمین محو شده اند و شاید به جرات بتوان انسان را به عنوان مسبب اصلی این امر به حساب آورد. یکی از عوامل انقراض موجودات به تغییر شرایط زیستگاه های آنها و تغییرات اقلیمی باز می گردد که عملا انسان ها نقشی عمده را در آن ایفا می کنند. دلیل دیگر نیز شکار بی رویه بسیاری از حیوانات بوده است که تعداد زیادی از گونه ها را منقرض و تعداد دیگری از گونه ها را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

یکی از گونه هایی که به شدت توسط شکارچیان مورد هدف واقع می شود، کرگدن ها هستند. این موجودات بارها و بارها توسط شکارچیان مورد حمله قرار گرفته اند و به همین دلیل نیز سازمان های بین المللی برای محافظت از آنها دست به کار شده اند. نخستین اقدام آنها ایجاد تیم های مبارزه با شکارچیان بود ولی بسیاری از شکارچیان بدون اطلاع این افراد، کرگدن ها را شکار می کردند و این تیم ها مدت ها پس از وقوع این حادثه از رخ دادن آن مطلع می شدند.

حال راهکار جدیدی برای رفع این مشکل پیدا شده است که ممکن است منتهی به شناسایی بسیاری از شکارچیان غیرقانونی شده و بسیاری از آنها را نیز از شکار این موجودات منصرف کند. در این فرایند، تیم های محافظتی با نصب یک دوربین در شاخ این موجودات می توانند تصاویر مربوط به آنها را به صورت راه دور مشاهده کنند. علاوه بر این نیز این دوربین ها با کمک سیستم موقعیت یاب مکانی نصب شده بر روی بدن کرگدن ها می توانند موجب شوند که شکارچیان غیرقانونی و منطقه فعالیت آنها به سرعت شناسایی شده و اقدام لازم برای دستگیری آنها انجام شود.

در حال حاضر نسخه های پیش ساخت و یا پروتوتایپ های این تجهیزات بر روی بدن تعداد محدودی از این حیوانات نصب شده است و در صورتی که بتوان در مرحله آزمایشی به موفقیت دست پیدا کرد، امکان استفاده از این ابزار در رده گسترده نیز فراهم خواهد شد.

شایان ذکر است که این دستگاه ها با کمک انرژی خورشیدی شارژ خواهند شد و نیازی به تعویض باتری آنها و ایجاد اختلال در زندگی عادی حیوانات نخواهد بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا