خطر بروز اختلالات خودایمنی در تماس با جیوه

به گزارش ایسنا ، ثابت ‌شده که تماس ‌با مقدار زیادی جیوه موجب آسیب به سیستم عصبی شده و حتی برای جنین در حال رشد نیز مضر است.

جیوه فلزی است که به ‌صورت اشکال مختلفی در طبیعت وجود دارد و به محض اینکه وارد محیط زیست شود با عناصر دیگر ترکیب می شود و ترکیبات ارگانیک و غیرارگانیکی را شکل می‌دهد که مصرف زیاد آن ممکن ‌است برای سلامتی مضر باشد.

به گفته تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر امیلی سومرز، استاد دانشگاه میشیگان، مصرف زیاد جیوه موجب آسیب دائمی به مغز و کلیه‌ها می‌شود. درطول بارداری، تأثیرات مضر جیوه ممکن ‌است به جنین منتقل شود و آن را دچار مشکلات رشدی کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا و آژانس حفاظت از محیط ‌زیست (EPA) توصیه می‌کند که زنان باردار نباید در هفته‌، بیش از 340 گرم – معادل 2 تا 3 نوبت در‌ هفته‌ – ماهی حاوی مقدار جیوه‌ کم (نظیر آزاد، میگو و تون‌های سبک) مصرف ‌کنند. همچنین توصیه ‌شده که از خوردن ماهی‌های حاوی جیوه‌ زیاد نظیر اره‌ ماهی، ماهی ماکرل و تاج ماهی اجتناب شود.

دکتر سومرز اظهار کرد مصرف ماهی حتی به میزان توصیه ‌شده نیز ممکن ‌است برای سلامتی زنان در سن باروری مضر باشد زیرا ممکن‌ است احتمال افزایش به اختلالات خودایمنی نظیر بیماری ام‌اس، لوپوس و آرتریت روماتوئید را که در آنها سیستم ایمنی به بافت‌های خود بدن حمله کرده و به آنها آسیب می‌رساند، افزایش دهد.

این یافته علمی در مجله‌ EHP انتشار یافته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا