وزیر بهداشت: ایران در پیوند اعضا جایگاه نخست را در منطقه دارد

به گزارش ایرنا، سیدحسن قاضی زاده هاشمی روز پنج شنبه در همایش ملی سازمان های مردم نهاد سلامت در برج میلاد به توافق ایران و 1 5 اشاره کرد و گفت: این توافق آغازی برای دیگر فعالیت ها به ویژه فعالیت های پزشکی در کشور است؛ این توافق یک روند تاریخی را به ثمر رسانده است.

وی اظهار کرد: توافق هسته ای کار بزرگی است که انجام شده و همه می دانیم که در بخش های مختلف کشور از جمله حوزه سلامت چه اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

هاشمی ادامه داد: تحریم، تحمیل زیادی در حوزه غذا و دارو به مردم وارد کرد این در حالی است که ادعا می کردند دارو جزو تحریم نیست اما این دروغی بیش نبود، حتی برای ورود برخی سموم برای مرکبات نیز مشکل داشتیم و مجبور بودیم نازل ترین ارزاق را وارد کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در حوزه واردات دارو مشکلات زیادی داشتیم هر چند اکنون 96 درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود اما هنوز در این بخش با مشکلاتی مواجه هستیم که قطعا با این توافق تا حد زیادی مرتفع خواهد شد، در بخش تجهیزات پزشکی نیز با همین مشکل مواجه بودیم.

وی ادامه داد: میزان ورود دارو به کشور بیش از 30 درصد کاهش یافته است که امیدواریم بیشتر شود.

هاشمی اظهار کرد: با گفتمانی که رییس جمهوری در قالب اعتدال ایجاد کردند با همکاری دولت و ملت در مذاکرات پیروز شدیم و این تنها راه نجات بسیاری از کشورها به ویژه کشور ما است که مورد تقدیر خواهد بود.

وی به نقش مردم در امور درمان و سلامت اشاره کرد و کرد: نهادهای مردمی راه نجات ما در حوزه بهداشت و درمان هستند و از این بابت خوشبختم که بگویم اکنون 600 سمن در حوزه پزشکی و درمان (تشکل های مردم نهاد) در کشور به ثبت رسیده که از این تعداد 100 سمن ملی و 500 سمن مربوط به بیماری های مختلف و خاص است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: تا چند سال پیش ثبت سمن ها زمان زیادی می برد اما اکنون در کمتر از سه ماه یک سمن به ثبت می رسد که این نشان دهنده اهمیت دادن دولت به حضور مردم در صحنه است.

هاشمی اظهار کرد: ادعا نمی کنم تاکنون کار خود را در حوزه سلامت درست انجام داده ایم اما تلاش می کنیم آن را بهبود ببخشیم که این مساله نیاز به زمان دارد.

وی گفت: زمانی معتقد بودند دولت باید به تنهایی در بخش درمان فعالیت کند اما اکنون این نگاه تغییر کرده و به این باور رسیده اند که مردم تعیین کننده هستند و نقش مردم در بسیاری از عرصه ها به ویژه در بخش سلامت پررنگ تر از دولت خواهد بود.

وی با تبریک فرارسیدن روز پزشک افزود: پزشک و پرستار واسطه بین خداوند و بیمار هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا