آغاز بزرگ ترین سرشماری ببرها و پلنگ های روسیه

سینا پرس : بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی مرکز ببر آموکسی (ببر آمور) در منطقه Primorsky ، سرشماری پلنگ ها و ببرهای آمور روسیه که هر دو در لیست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارند ، در بخش های Primorsky ، Maritime و  Khabarovsk شرق دور روسیه آغاز شده است .

 سرگئی آرمالیف Sergey Aramilev  مدیر گروه حوزه ساحلی مرکز ببر آمور (Maritime department of the Amur Tiger Center)  در این رابطه اعلام کرد که علاوه بر سرزمین های یاد شده ، مناطق خودمختار یهودی (Jewish Autonomous Area) و منطقه آمور (Amur region) نیز در منطقه تحت پوشش سرشماری قرار دارند .

سرشماری ببرهای سیبری معروف به ببرهای آمور که هر ده سال یک بار انجام می شود ، از تاریخ سی و یکم ژانویه سال جاری میلادی توسط بوم شناس ، متخصصان و کارکنان حفاظت حیات وحش و محیط زیست به همراه محققان و داوطلبان آزاد ، که در مجموع دو هزار نفر را در بر می گیرد، آغاز شده است و تا پانزده فوریه ادامه خواهد داشت .

متخصصان و محققان با شناسایی رد پای ببرها که بر روی برف ها ثبت شده اند ، علاوه بر ردیابی آنها ، می توانند به اندازه گیری سایز پنجه آنها نیز بپردازند . با داشتن اندازه پنجه این جانوران می توان اطلاعات بسیاری از آنها را به دست آورد . علاوه بر شناسایی رد پای جانوران ، از GPS ، دستگاه های مرورگر و دوربین های عکاسی مخصوص برای بدست آوردن اطلاعات مرتبط با این گربه سانان ارزشمند  استفاده می شود .  

مدیر گروه حوزه ساحلی مرکز ببر آمور در این رابطه توضیح می دهد که از نقطه نظر روش های مختلف ، مجموعه اطلاعات به دست آمده از ویژگی های ببرها همچون رد پنجه هایی که  بدون هیچ تغییری برای بیش از پنجاه سال باقی مانده اند ، بسیار مهم خواهد بود . در حال حاضر ما قادر خواهیم بود با تکیه بر تکنولوژی های پیشرفته ، اطلاعات بهتر و مفیدتری راجع به آنها به دست آوریم .

او در ادامه می گوید به عنوان مثال می توان گفت که دوربین های عکاسی مجهز و پیشرفته که در مسیرهای رفت و آمد بیشتر ببرها در مناطق سرزمین های بزرگ مانند مناطق حفاظت شده طبیعت فدرال جاسازی شده اند ، به صورت خودکار به ثبت عکس هایی از ببرها خواهند پرداخت .  

این عمل سرشماری 150 هزار کیلومتر مربع از سرزمین تایگا در نوارهای سرزمین آمور و سراسر جنوب سرزمین Primorsky ، نزدیک به مرز کشورهای کره شمالی و چین را پوشش خواهد داد و با توجه به هزار و پانصد مورد نقشه برداری و مطالعاتی که نسبت به مرز گذاری ببرها انجام شده بود ، صورت خواهد گرفت  .سرشماری امسال به صورت مرحله به مرحله انجام خواهد شد چرا که برخی مناطق درگیر طوفان های برف سنگین بوده اند در حالی که برخی دیگر از مناطق از آب و هوای گرم برخوردار هستند . به همین جهت با توجه به این مسائل برنامه ریزی سرشماری منطقه به منطقه و مرحله ای انجام می گیرد .

بر اساس اطلاعات اعلام شده ، از تاریخ 31 ژانویه تا هفتم فوریه سرشماری سرزمین Primorsky انجام می شود و پس از آن زیستگاه های ببر آمور مورد بررسی قرار خواهد گرفت . لازم به ذکر است که در بخش جنوب غربی قلمرو  Primorsky ، اطلاعات لازم در مورد پلنگ های آمور نیز به طور همزمان صورت می گیرد .

در سرشماری ببرها و پلنگ های آمور ، به تعداد این جانوران ، شمارش جنسیت آنها ، سنشان و دیگر خصوصیات و اطلاعات لازم در مورد آنها پرداخته می شود . محققان و مسئولان پیش بینی می کنند که بتوانند گزارش عملکرد این سرشماری را در ماه اکتبر سال جاری ارائه دهند .  

لازم به توضیح است که ببر سیبری (Siberian tiger) که به ببر آمور (Amur tiger) نیز شهرت دارد و بزرگترین ببر و بزرگترین گربه‌ سان جهان به حساب می آید ، یکی از گونه ‌های ببر است که در گذشته در بخش ‌های وسیعی از شرق و مرکز آسیا و شرق روسیه زندگی می کرده است در حالی که امروزه تنها در منطقه حفاظت شده‌ ای در شرق سیبری دیده می شود .

 ببر سیبری در دهه 1930 در آستانه انقراض قرار داشت و تعداد آن ‌ها تنها به بیست تا سی ببر کاهش پیدا کرده بود . با اجرا و اعمال نکات حفاظتی ، وضعیت این جانوران بهبود پیدا کرده ، به طوری که ده سال پیش (در سال 2005) ببر آمور در جنوب شرق دور روسیه بین 423 تا 502 قلاده شمارش شده است که در حدود 95 درصد از جمعیت این گونه ببرهای جهان را در بر می گیرد  .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا