معاون وزیربهداشت: 70درصد مرگ ومیرها مربوط به بیماریهای غیرواگیر است

به گزارش ایرنا، محمدباقر لاریجانی معاون آموزش وزیر بهداشت که چهارشنبه شب به همراه علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص رونمایی از سند ملی بیماریهای غیر واگیر در وزارت بهداشت سخن می گفت، افزود: این سند نشان می دهد که وضعیت ما در این زمینه در جهان در چه جایگاهی قرار دارد و باید چه کارهای اساسی انجام شود.

وی خاطر نشان ساخت : عمده مسائلی که در این سند مورد توجه قرار گرفته بحث تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات ، مشروبات الکلی و فعالیت های کم بدنی در میان جامعه ایران است .

لاریجانی گفت: در کل در این سند 9 هدف تعریف شده است که باید با برنامه ریزیها و بسیج همگانی تا ده سال آینده به اهداف مد نظر برسیم .

معاون آموزش وزیر بهداشت تصریح کرد : برای دستیابی به این اهداف باید قوانین خاصی تدوین و اجرایی شود .

وی با اشاره به نقش موثر دانشگاهها در اجرای این سند گفت : مراکز آموزش عالی در کنار رسانه ها و البته رسانه ملی می توانند نقش موثری در فرهنگ سازی و اشاعه اطلاعات کافی به سطح جامعه داشته باشند.

دکتر لاریجانی خاطر نشان ساخت: کنترل بیماریهای غیر واگیر و واگیر متفاوت است به نحوی که ایران در سالهای گذشته در خصوص بیماریهای واگیر دار موفق عمل کرده است.

**عمده دلیل مرگ و میرها در دنیا بیماریهای غیر واگیر است 

در ادامه برنامه علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت دیگر مهمان برنامه در این خصوص گفت : در دنیا بسیاری از مردم دچار مرگ زودرس می شوند که عمده دلایل این مرگ و میرها ناشی از بیماریهای غیر واگیر است .

وی افزود : در بزرگسالان 4 عامل بیماریهای قلب و عروق، سرطان، دیابت و بیماریهای مزمن تنفسی موجب مرگ زودرس می شود که باید با انجام فعالیت های پیشگیرانه از این عوامل جلوگیری کرد.

وی گفت: ثابت شده است می توان با همکاری مردم و پیشگیری تا حد زیادی از این دست مرگ و میرها جلوگیری کرد .

سیاری با اشاره به تدوین این سند در سال 2011 در سازمان ملل گفت : قرار است با تدوین این سند در کشورهای مختلف از مرگ ومیرهای ناشی از بیماریهای غیر واگیر جلوگیری شود .

معاون بهداشت وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به رونمایی از این سند در وزارت بهداشت گفت: در این سند وظیفه تمام ارگانها به طور مشخص تدوین شده است .

وی افزود: در وزارت بهداشت از یکسال گذشته کار بر روی مفاد مختلف این سند آغاز شده است و اکنون به این دستاورد مهم در کشور رسیده ایم .

دکتر سیاری در خصوص مصرف دخانیات در ایران گفت: عواملی مثل افزایش قیمت دخانیات از طریق مالیات ، منع استفاده از آن در اماکن عمومی و آموزش همگانی به مردم و البته دسترسی آسان به مراکز ترک می تواند از مرگ و میرهای ناشی از این مورد در آینده جلوگیری کنیم .

وی تاکید کرد: در ایران مصرف نمک نسبت به دیگر کشورهای جهان میزان بالاتری دارد که این مساله درباره مصر روغن نیز صدق می کند که در این سند سازو کارهایی برای جلوگیری از این موارد پیش بینی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا