ژوئیه ۲۰۲۱ گرم‌ترین ماه زمین بود

به گزارش سیناپرس، «ریک اسپین‌رد»، رئیس اداره ملی اقیانوس و اتمسفر آمریکا (NOAA) در بیانیه‌ای می‌گوید: «در بحث حاضر، بودن در جایگاه اول به معنای بودن در بدترین جایگاه است.» او با استناد بر همین گزارش بر اهمیت و تاثیر تغییرات اقلیمی بر مسیر حرکت و آینده کره زمین تاکید می‌کند. دما در ژوئیه ۲۰۲۱ به میزان ۰.۹۳ درجه سلسیوس از میانگین دمای زمین (۱۵.۸ درجه سلسیوس) بالاتر بوده که ژوئیه را تبدیل به گرم‌ترین ماه ژوئیه در ۱۴۲ سال گذشته کرده. این دما ۰.۰۱ درجه سلسیوس از رکوردهای قبلی بالاتر است.

بر اساس اطلاعات جدید، تقریبا همه نقاط جهان، به جز نواحی قطبی شاهد افزایش قابل توجه دما از دهه ۱۹۵۰ بوده است. «اینگر اندرسن»، مدیر برنامه محیط زیست سازمان ملل در تاریخ ۹ اوت در یک کنفرانس خبری گفته بود: «تغییرات اقلیمی حالا گریبان‌گیر ما شده. هیچ‌کس در امان نیست و شرایط به سرعت رو به وخامت می‌رود.»

حدود یک ماه پیش، سازمان جهانی هواشناسی از ثبت بالاترین رقم دما در قاره جنوبگان خبر داد. حالا NOAA می‌گوید رکورد دمایی ماه ژوئیه در تمام نیم‌کره شمالی زده شده و آسیا هم گرم‌ترین ماه ژوئیه خود را تجربه کرده است.

دانشمندان حالا شواهد بیشتری در دست دارند که از پیوند تغییرات اقلیمی با شرایط مفرط جوی خبر می‌دهد. انسان‌ها با استفاده از سوخت‌های فسیلی بر شرایط آب و هوایی سراسر کره زمین اثر گذاشته‌اند. گروهی از محققان بین‌المللی می‌گویند موج گرمایی انتهای ژوئن بدون در نظر گرفتن تغییرات اقلیمی عملا قابل توجیه نیست.

گرما در ماه اوت هم ادامه داشته و قاره اروپا در تاریخ ۲۰ مرداد با دمای ۴۸.۸ درجه سلسیوس بالاترین دمای روزانه خود را در ایتالیا به ثبت رسانده است. البته این رکورد هنوز توسط سازمان جهانی هواشناسی تایید نشده است. اما اگر شاهد ادامه نشر گازهای گلخانه‌ای باشیم، جهان همچنان با رکوردهای دمایی بالا و بالاتری روبرو خواهد شد.

منبع: دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا