ربات ناسا برای جستجوی غارهای مریخ آموزش می بیند

به گزارش سیناپرس، ناسا اکنون در حال کار با چندین پیمان‌کار از جمله شرکت بوستون داینامیکس(Boston Dynamics) بر روی پروژه‌ای به نام "BRAILLE"  است که در آن این ربات‌ها درون غارهایی مشابه غارهای مریخ، در زمین تحت آموزش قرار می‌گیرند تا طی ماموریت‌های آینده به فضا ارسال شوند.

این ربات‌ها از جمله ربات "اسپات" شرکت بوستون داینامیکس کاملا خودکارند و می‌توانند غارهای مریخ که صدها فوت طول دارند، جستجو کنند.

ناسا سیستم هوش‌مصنوعی خود یعنی نبولا را با ربات "اسپات" ادغام کرده تا بتواند با استفاده از آن به جستجوی ماه، مریخ و سایر مکان‌ها در منظومه‌ی شمسی بپردازد.

علی آقا(Ali Agha) که رهبر این پروژه است به "CBC News" گفته است: ربات‌ها برای ماموریت‌های ارسال انسان به فضا در آینده بسیار مفید خواهند بود. به طور مثال می‌توان پیش از ارسال انسان‌ها این ربات‌ها را برای جمع‌آوری اطلاعات به مقصد مورد نظر فرستاد. همچنین ربات‌ها می‌توانند در ماموریت‌ها به فضانوردان کمک کنند تا ماموریت فضانوردان ایمن‌تر و کارآمدتر شود.

این ربات باید به گونه‌ای طراحی شود که در برابر تشعشعات و دما مقاوم باشد و بتواند انرژی ذخیره کند.

"آقا" می‌گوید: "اسپات" یکی از توانمندترین ربات‌هایی است که داریم و مشاهده‌ی نحوه‌ی واکنش آن به فرمان‌های مغزش و حفظ حالت پایدار در گذر از ناهمواری‌ها جالب توجه است.

وقتی قرار باشد ربات از  ناهمواری‌ها و مسیرهایی با پستی و بلندی عبور کند توانایی راه رفتن کمک بسیاری بزرگی خواهد بود.

غارهای مریخ اولین بار در سال ۲۰۰۷ کشف شدند و دانشمندان تصور می‌کنند که این غارها می‌توانند میزبان حیات فرازمینی باشند و از آن زمان تاکنون محققان به بررسی گدازه‌های این سیاره پرداخته‌اند.

این ربات باید قادر به حمل تجهیزات علمی باشد و بتواند در عین پایداری سرعت مناسب خود را حفظ کند.

به گفته‌ی "آقا"، "اسپات" یکی از معدود ربات‌هایی است که همه‌ی ویژگی‌های مورد نظر ناسا را دارد.

در فیلم زیر سه ربات به درون غار فرستاده می‌شوند. اولین قدم برقراری ارتباط از درون غار است و ربات اول وارد غار شده و نقشه‌ای سه‌بعدی از درون غار در اختیار محققان قرار می‌دهد و داده‌هایی به خارج از غار ارسال می‌کند و اگر به نقطه‌ی جالبی برخورد کند که احتمال وجود حیات فرازمینی در آن وجود دارد تصاویری برای محققان ارسال می‌کند.

ربات دوم دارای یک بازوی رباتیک است که به آن امکان نزدیک شدن به دیواره‌ها و نمونه‌برداری از آن‌ها را می‌دهد.

ربات سوم دارای دوربین‌های پیشرفته است که به بزرگنمایی می‌پردازند و دیواره‌ها را در طیف‌های نوری مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند.

منبع: ایسنا