تلاش شورای عالی عتف برای تثبیت بودجه سه درصدی تحقیق و توسعه در کشور

به گزارش ایرنا، دکتر محمد ابویی اردکان روز چهارشنبه در تشریح جزییات یکصدو سی و سومین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف در جمع خبرنگاران افزود: مهمترین بحث جلسه امروز شورای عالی عتف به تدوین احکام برنامه ششم توسعه اختصاص داشت که با ترکیب شوراهای تخصصی در حال پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی عتف از سال گذشته با همکاری سازمان های مطبوع و کمیسیون های تخصصی خود کار تدوین احکام پیشنهادی را شروع کرده بود که در جلسه امروز به جمع بندی و تلفیق این احکام پرداخته و آنها را در 11 کمیسیون تخصصی مورد ملاحظه قرار دادیم.

وی یادآور شد: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور کار مشاوره این طرح را بر عهده داشت و با همکاری مجریانی از دانشگاه علامه طباطبایی یک طرح مطالعاتی را در طی یک سال گذشته پیگیری کردیم که نتایج آن در قالب پنج دسته از احکام امروز به بحث و بررسی گذاشته شد.

وی ادامه داد: در جلسه امروز مباحث خوبی از سوی نمایندگان دستگاه های تخصصی حاضر در کمیسیون دائمی عتف متشکل از معاونان وزرا و روسای دستگاه های مرتبط با حوزه علم و فناوری کشور دریافت کردیم و قرار شد تا دو هفته آینده جمع بندی های صورت گرفته درون دستگاه ها به ما اعلام شوند و شورای عالی عتف نیز این نظرات را به صورت تلفیقی در اختیار شوراهای تخصصی سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار دهد.

رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اظهار داشت: بخش عمده این احکام معطوف به بررسی نقاط قوت و کاستی های احکام موجود در برنامه های چهارم و پنجم توسعه است که سعی داریم احکام را مجددا با اهداف روشن تری بیان کنیم.

وی شاه بیت تمام مباحث مطرح شده در جلسه اخیر شورای عالی عتف را هزینه کرد در زمینه تحقیق و توسعه دانست و گفت: در جلسه امروز ابراز نگرانی شد که هنوز نتوانسته ایم رکورد یک درصد هزینه کرد دولت در بخش پژوهش را تثبیت کنیم.

ابویی تصریح کرد: براساس آمارهای موجود اکنون حدود نیم درصد هزینه کرد دولت، جذب پژوهش می شود و البته ما از هزینه کرد بخش خصوصی در تحقیق و توسعه نیز مطلع نیستیم.

وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه تلاش می شود که بخش خصوصی از طریق مشوق ها به ویژه مشوق های مالیاتی به سمت تحقیق و توسعه برود و از سوی دیگر بتوانیم تعاریف روشن و استانداردی را برای همه اعضای دولتی و بخش خصوصی عرصه علم و فناوری ایجاد کنیم و دیگر اینکه هزینه کرد دولت در بخش تحقیق و توسعه را تثبیت کنیم.

قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف به دو عامل اصلی عدم تحقق بودجه های دولتی در بحث تحقیق و توسعه اشاره کرد و گفت: در دولت های قبلی دو مشکل در این زمینه وجود داشت که علت اول نرسیدن به هزینه کرد تحقیق و توسعه در دولت این بود که بودجه های این بخش دلیل مشکلات اجرایی دولت محقق نمی شد از همین رو ما سعی داریم از بودجه تحقیق و توسعه صیانت کنیم به گونه ای که همیشه تخصیص آنها تا حداکثر ممکن باشد.

ابویی ادامه داد: مشکل دوم این بود که به ناگهان هزینه کرد دولت در بخش های عمرانی و سایر بخش ها اضافه شد و با وجود کاهش ارزش ریال، هزینه کرد دولت در بخش تحقیق و توسعه اضافه نشد.

قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف ابلاغ سیاست های جامع علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری را یکی از اتفاقات بزرگ و مبارک سال گذشته توصیف کرد و گفت: براساس این سیاست ها باید هدف چهار درصدی را برای تحقیق و توسعه در افق 1404محقق کنیم و تلاش ما بر تثبیت رقم سه درصدی در برنامه ششم توسعه است.

وی تحقق این هدف را مستلزم پویایی بیشتر دانشگاه ها خواند و افزود: بحث اصلی دیگر اینکه پژوهش باید بتواند هر چه تخصصی تر، نظام مدارتر و برنامه مندتر شود و نیروهای انسانی متخصص برای جذب در بخش های صنعتی با فناوری بالا تشویق و ترغیب شوند.

ابویی تصریح کرد: نکته دیگر این است که نظام برنامه ریزی و اجرای پژوهش و توسعه فناوری در کشور نیز باید از لحاظ عملکرد، ارتقا پیدا کند که به عنوان مثال در جلسه امروز به طور خاص درباره اجرایی سازی و رفع موانع از قانون جامع حمایت از شرکت های دانش بنیان بحث شد.

وی تاکید کرد: این مطالبه از سوی شورای عالی عتف وجود دارد که بایستی در برنامه ششم توسعه قانون جامع حمایت از شرکت های دانش بنیان و تسهیل کننده های آن به طور خاص مورد توجه قرار گیرند.

قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف خاطرنشان کرد: بحث دیگری که در جلسه امروز شورای عالی عتف مورد بحث قرار گرفت و به نظر ما در برنامه توسعه قبلی مغفول مانده بود این است که بحث اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی باید به عنوان اهداف جدی دنبال شود و هدف اصلی بالابردن ضریب و ظرفیت جذب دانش و پیشرفت و فناوری در فعالیت های روزمره و اجرایی دولت مدنظر قرار گیرد.

وی بیان داشت: به اعتقاد ما در کشور، چرخه تولید فناوری هنوز به مصرف فناوری وصل نشده است و به عبارت دیگر علم باید در میان مردم و در زندگی روزمره آنها ترویج پیدا کند و فناوری هم در زندگی مردم وارد شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا