استفاده از مایکروویو به عنوان سوخت فضاپیما

بسیاری از شرکت ها به صورت منظم در حال پیوستن به رقابت برای فرستادن مسافران به فضا هستند. به همین جهت نیز به نظر می رسد که عزم بشر برای سفرهای غیرتحقیقاتی به خارج از زمین بسیار راسخ است. با این وجود مشکلات متعددی در این راه وجود دارد که می تواند بسیاری از شرکت ها را به دردسر بیندازد. یکی از این مشکلات مربوط به هزینه راه اندازی مجدد فضاپیما برای سفر بعدی است که بسیار هزینه بر و زمان بر است. البته یک شرکت طراحی موفق شده است با استفاده از روش بسیار ویژه ای بر این امر غلبه کند.

این شرکت که  Escape Dynamics نام دارد در طراحی های فضاپیمای خود دست به یک تغییر انقلابی زده است. این شرکت با بررسی فضاپیماهای موجود به این نتیجه رسیده است که یکی از هزینه بر ترین موارد مربوط به ساخت مجدد قطعاتی است که در فرایند صعود از فضاپیما جدا می شوند.

به این ترتیب طراحان این شرکت با ساخت موتور ویژه ای موفق شدند تا بخش اصلی تامین نیروی موتور را به خارج از فضاپیما و بر روی زمین انتقال بدهند. این فضاپیما از منابع خاصی بر روی زمین تغذیه شده و این منابع امواج بسیار نیرومند مایکروویو را به سوی فضاپیما ارسال می کنند. در طی فرایند یاد شده می توان به کمک این امواج، موتور الکترومغناطیسی این فضاپیما را به جنب و جوش درآورده ودر نتیجه فضاپیما را به سوی خارج از جو زمین رهنمون شد.

این شرکت در آزمایش های اولیه خود موفق شده است تا با موفقیت، پروازی را با کمک این موتور ترتیب بدهد. از جمله مهم ترین مزایای این موتور این است که به واسطه عدم جدا شدن قطعات از آن، می توان در زمانی بسیار کوتاه فضاپیما را آماده سفر فضایی بعدی کرد.

این سیستم نیاز به یک منبع انرژی بسیار بزرگ در موتور فضاپیما دارد که با شروع پرواز، مراکز ارسال امواج موجب ایجاد نیروی محرکه در این منبع خواهند شد. در ادامه نیز با کمک ردیاب هایی که بر روی این فضا پیما نصب شده است، امواج بر روی آن قفل شده و حرکت آن را دنباله دار خواهند کرد.

البته تیم تحقیقاتی  Escape Dynamics قصد دارند تا سوخت هلیومی موتور فعلی را با هیدروژن جایگزین کنند تا بتوانند به خروجی بهتر و مجموع عملکرد بهینه تری دست پیدا کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا