رتبه نخست ثبت اختراعات دانشگاه‌ها به علوم پزشکی تهران اختصاص یافت

دبیر کمیته مدیریت دارایی‌های فکری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه در نشست مجازی معرفی خدمات صندوق نوآوری وشکوفایی در حوزه دارایی‌های فکری افزود: بر اساس آخرین آمار بانک اطلاعات اختراعات ثبت شده داخلی و خارجی در سامانه اطلاعات توسعه فناوری، تاکنون ۲ هزار و  ۴۰۴ اختراع دارای گواهی در این سامانه به ثبت رسیده است که از این تعداد ۲ هزار و ۱۳۷ اختراع دارای گواهی ثبت از ایران، ۱۲۴ اختراع دارای گواهی ثبت از آمریکا، ۵۸ اختراع دارای گواهی ثبت از اتحادیه اروپا و ۲۱ اختراع دارای گواهی ثبت از کشور چین هستند.
وی خاطرنشان کرد: تعداد اختراعات داخلی ثبت شده در این سامانه  ۲ هزار و ۱۶۰ مورد و اختراعات بین المللی ثبت شده ۲۴۴ اختراع است.

دبیر کمیته مدیریت دارایی‌های فکری وزارت بهداشت  به رتبه بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس تعداد اختراعات ثبت شده داخلی و خارجی اشاره کرد و اظهارداشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران، انستیتو پاستور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم و بعد از آن دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جایگاه چهارم، دانشگاه علوم پزشکی زنجان در رده پنجم و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رده ششم قرار گرفتند.
جهانگرد تصریح کرد: این رتبه بندی در حال به روز رسانی است که به زودی نتایج آن اعلام می شود.

وی همچنین گفت: شبکه سازی در حوزه مالکیت فکری یکی از استراتژی‌های دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت است. بر این اعتقاد هستیم که همه بازیگران حوزه دارایی‌های فکری باید در این عرصه حضور داشته باشند و بر این اساس دفاتر مالکیت فکری کلان مناطق آمایشی در مرداد سال ۱۳۹۸ افتتاح و در بهمن ماه همان سال، از آیین نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی رونمایی شد.

دبیر کمیته مدیریت دارایی‌های فکری وزارت بهداشت یادآور شد: "تعیین سهم دانشگاه، پدید آورنده دارایی فکری و سایر ذی نفعان برای بهره مندی از حقوق مادی اختراع"، "شرح وظایف دفاتر مالکیت فکری"، "شرح وظایف کمیته مالکیت فکری و نوآوری دانشگاه"، "فرایند تخصیص مالکیت حاصل از دارایی فکری" و "حل و فصل اختلافات پیش آمده میان دانشگاه، پدید آورنده دارایی فکری و سایر ذی نفعان" از موارد مطرح در این آیین نامه است.
جهانگرد به همکاری کمیته مدیریت دارایی‌های فکری وزارت بهداشت با کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت: تفاهم نامه‌ای میان طرفین با تمرکز بر حمایت ۹۰ درصد از ثبت اختراعات خارجی از سوی هر دو طرف به امضا رسیده است.
وی گفت: توسعه آموزش با محوریت آموزش مجازی از محورهای این تفاهم نامه است ضمن آنکه در آن بر تجاری سازی اختراعات حوزه سلامت تاکید شده است و در این زمینه مقرر شد حمایت مالی بیش از ۹۰ درصد با سهم ۵۰ درصد از سوی هر یک از طرفین تفاهم نامه انجام شود.

دبیر کمیته مدیریت دارایی‌های فکری وزارت بهداشت گسترش همکاری‌ها با مرکز مالکیت معنوی قوه قضاییه، آغاز به کار فعالیت کمیته مدیریت دارایی های فکری و ادامه همکاری ها با کانون پتنت را از اقدامات آینده این کمیته عنوان کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا