شما بنویسید تا این نرم افزار، حالات روحیتان را بگوید

به گزارش سیناپرس، هدف اصلی انسان از جمع‌آوری اطلاعات را می‌توان فهمیدن تفکر سایر انسان‌ها دانست. این تمایل ناخودآگاه سبب کشش پژوهشگران به سمت تحلیل اطلاعات جهت درک و تجزیه ذهن سایر انسان‌ها، شده است. امروزه با توجه به پیشرفت‌ها و فراهم آوردن بسترهای اطلاعاتی مانند اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و غیره می‌توان اطلاعات موردنیاز خود را به‌راحتی جمع‌آوری کرد. تشخیص احساسات از این اطلاعات یکی از جنبه‌های مهم تحلیل اطلاعات محسوب می‌شود و تا این لحظه بسیاری از محققین به این سمت‌وسو هدایت شده‌اند.

بنابر گفته پژوهشگران، احساسات ناشی از ترکیب پیچیده هورمون‌ها و ناخودآگاه ذهن انسان است که تنها با تلاش‌های بسیار می‌توان آن را کنترل کرد. بنابراین می‌توان احساسات را به‌راحتی از اطلاعات به دست آورد. تشخیص احساس را می‌توان در قالب‌های متفاوتی مانند گفتار، چهره و متن انجام داد.به گزارش سیناپرس، اما متن در این میان از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است، چراکه بسیاری از ابزارهایی که انسان‌ها به کمک آن‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، از طریق نوشتار یا متن بوده و امروزه یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی جهت جمع‌آوری اطلاعات، شبکه‌های اجتماعی هستند.

در راستای این موضوع، محققانی از دانشگاه رازی کرمانشاه پژوهشی را طراحی و اجرا کرده‌اند که در آن سعی شده با استفاده از یک الگوریتم خاص، حالات روحی افراد مختلف از روی متون ارائه شده آن‌ها در شبکه‌ های اجتماعی، تحلیل و بررسی گردد. در این پژوهش، محققان از 14640 توئیت که در رابطه با خطوط هوایی بوده‌اند، جهت تحلیل احساسات در سه دسته مثبت، منفی و خنثی استفاده کرده‌اند.

طرح پیشنهادی جدید این محققان دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول پیش‌پردازشی به‌منظور آماده‌سازی پایگاه داده انجام می‌گیرد. در مرحله دوم با استفاده از الگوریتم موسوم به «رقابت استعماری»، کلمات اصلی از بین تمامی کلمات موجود استخراج می‌شوند. منظور از کلمات اصلی کلماتی هستند که بیشترین تأثیر را برای دسته‌بندی دارند. سپس با استفاده از یک شبکه عصبی اقدام به استخراج ویژگی‌های مناسب می‌شود و در مرحله آخر نیز، با استفاده از یک شبکه عصبی دیگر، طبقه‌بندی کلمات انجام می‌گردد.

نتایج این مطالعه پژوهشی نشان می‌دهند که طرح پیشنهادی جدید، قادر است با دقت 99 درصد و صحت 98 درصد، حالات روحی افراد نویسنده متون را تشخیص دهد که نشان دهنده برتری این طرح در مقایسه با سایر روش‌های قبلی است.

در این باره، عبداله چاله چاله، محقق گروه مهندسی کامپیوتر دانشکده فنی دانشگاه رازی، کرمانشاه و همکارش می گویند: «نتایج پیاده‌سازی انجام شده توسط ما حاکی از آن است که عملکرد طرح پیشنهادی نهایی، بهبود یافته و نسبت به سایر کارها نتایج بهتری را ارائه می دهد. درواقع مدل فوق بر مبنای آموزشی که به آن ارائه شده، توانسته با دقت مطلوبی به تعیین وضعیت احساس فرد در زمان نگارش متن بپردازد».

آنها اعلام کرده‌اند: «در تحقیقات بعدی هدف آن است که با سایر الگوریتم‌های فراابتکاری و جدید نیز به تعیین احساسات افراد بر اساس توئیت‌های انجام شده وی پرداخته شود».

به گزارش سیناپرس، این اطلاعات علمی پژوهشی که پیشرفت دانشمندان کشور در حوزه هوش مصنوعی و به کارگیری ابزارهای نوین در این خصوص را یادآور می‌شوند، در فصل‌نامه «رایانش نرم و فناوری اطلاعات» وابسته به دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل منتشر گردیده‌اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا