آلزایمر کیهانی یک بیماری جهانی

به گزارش سیناپرس، کلاوس مینزر، فیلسوف دانشمند و نویسنده آلمانی است که به صورت تخصصی در زمینه علم پیچیدگی فعالیت می‌ کند و دکترای فلسفه و اصول ریاضیات دارد و استاد تمام چندین دانشگاه معتبر آلمان در رشته های فلسفه، فلسفه علم، ریاضیات و فیزیک است.

«کتاب کوچکی از زمان» نوشته کلاوس مینزرکه در سال ۱۹۹۵ میلادی در آلمان به چاپ رسیده است یکی از موفق ترین کارهای نویسنده به شمار می رود. این کتاب با بررسی مفهوم زمان از ابتدای تمدن انسان و باورها و عقیده هایی که راجع به آن وجود دارد آغاز می ‌شود و در ادامه با بیان مفهوم عمیق زمان در علم فیزیک و مکانیک کوانتوم باعث می شود درک متفاوتی نسبت به زمان گذشته حال و آینده به دست بیاورید. در فصول پایانی کتاب با زمان بیولوژیکی و حتی زمان در فرهنگ و اقتصاد و تاثیر زمان بر جامعه بشری آشنا خواهید شد به طور کلی کتاب کوچکی از زمان تاریخچه‌ی کامل از مفهوم زمان است که ذهن هر پرسشگری را به خود جذب می کند.

مطابق درک کنونی ما، زمان یک مفهوم بین ‌رشته ‌ای متعالی است که در آن علوم طبیعی اجتماعی و انسانی مکمل هم و متکی به یکدیگر هستند.

به گزارش سیناپرس، این دیدگاه جدیدی بود که نویسنده را علاقه مند به نگارش آن کرد. آنچه آشکار است یک شبکه پیچیده ریتم های زمانی که در آن فرایندهای فیزیکی، زیستی، روانشناختی و اجتماعی در هم تنیده می شوند و با هم برهمکنش دارند.

مشاهدات دقیق  و در حال حاضر به طور کامل ثابت کرده که گسترش گیتی از یک حالت اولیه تقریبا همگن از ریسمان ها و ذرات بنیادی تا ساختار های کهکشانی به طور فزاینده متنوع و پیچیده پیش رفته است. آیا این نشان دهنده پیکان زمان کیهانی است؟ و به کجا اشاره می کند؟ اندازه گیری های تابش پس زمینه کیهانی ما را وادار می کند نتیجه بگیریم که ما در جهانی زندگی می کنیم که در حال گسترش به سمت پوچی است.

در طول این گسترش ستارگان پرجرم و بزرگ به سیاهچاله ها تبدیل می شوند. آن ها از طریق تابش، انرژی و جرم از دست می دهند و در نهایت ناپدید می شوند و تاریخچه ستاره هایشان را همراه با خود از بین می برند؛

به گزارش سیناپرس، هنگامی که این فرضیه به طور فیزیکی  تایید شود ما با مشکل دیگری مواجه خواهیم شد زیرا در این مکان ها شکاف های حافظه در جهان باقی خواهند ماند. پس آیا جهان در حال گسترش در فرآیند پیری و مبتلا به بیماری آلزایمر کیهانی است؟ آیا نوسانات کوانتومی درمان های جدیدی برای جوان شدن یا حتی مسیر فراری به جهان هایی که کمتر در جهان دچار انحطاط می شوند ارائه می دهند؟

گزارش : مهتاب دمیرچی