بهره گیری از ایده های صنایع خلاق؛ یک رویکرد جدید اقتصادی است

مهدی اصل فلاح، داور بخش طراحی صنعتی در جشنواره «ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی» در گفتگو با سیناپرس با اشاره به اهمیت رویکرد اقتصاد دانش بنیان در کشورها گفت: با بررسی اقتصاد کشور های پیشرفته، می توان فهمید که در عصر حاضر اقتصاد این کشور ها از منبع محور به سمت دانش بنیان محور رفته است؛ حتی برخی از آنها گامی فراتر گذاشته اند و به سمت اقتصاد خلاقیت بنیان پیش رفته اند. 

وی ادامه داد: ارزش افزوده ای که نوآوری، صنایع خلاق و خلاقیت می تواند در یک کشور ایجاد کند، بسیار بالاتر از عرضه منابع اولیه به شکل خام است. صنایع خلاق که در برخی از منابع از آن به عنوان صنایع فرهنگی هم یاد می کنند، وابسته به ایده، تجربه و مهارت است که بُعد معنوی و ذهنی  پررنگی دارد؛ چراکه قابل ثبت و ماندگار است.همچنین همواره این ایده ها می تواند منبع شکل گیری یک کسب و کار باشد. 

اصل فلاح گفت: بنابراین ما می توانیم با این رویکرد از اقتصاد منبع محور به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم. به نظر می رسد در کشور ما یک حرکت جمعی هرچند در مقیاس کوچک، در این زمینه شکل گرفته است. از آنجایی که کشور ما منابع زیادی داشته همواره منبع محور بوده است که عمدتا منابع طبیعی را شامل می شود. با نگاهی گذرا می فهمیم که در چند سال اخیر به تعداد شرکت های دانش بنیان افزوده شده است. 

به گفته داور بخش طراحی جشنواره، رشد شرکت های دانش بنیان به آرامی صورت گرفته است؛ اما باید این حرکت شتاب بیشتری بگیرد و با سرعت بالاتری به سمت دانش بنیان شدن برویم. این جشنواره ها می توانند بستری را فراهم کند تا اینکه بتوانیم ایده ها و خلاقیت را در حوزه صنایع فرهنگی در معرض داوری بگذاریم تا افراد گمنام به عرصه شکوفایی برسند. در حقیقت این مسابقات بهانه ای است که ایده پردازان و هنرمندان بتوانند با استفاده از آن ایده های خود را در معرض نقد بگذارند و عرصه ای باشد برای محک خودشان. 

وی افزود: کسب و کار های نو در نتیجه این ایده نقاط قوت اقتصاد کشور خواهند شد و این جشنواره ها می توانند آینده اقتصادی خوبی را برای کشور رقم بزند. در واقع این جشنواره تسهیل کننده مسیر ایده تا کسب و کار است. 

اصل فلاح در باب نگرش موجود در حوزه راه اندازی کسب  و کار در شاخه های هنری گفت: اگر در محیط آکادمیک هنر و طراحی بخواهیم آسیب شناسی کنیم، به دلیل ارزش ذاتی که هنر و طراحی دارد، در برخی مواقع هنرمندان و حتی طراحان وقتی صحبت از کسب و کار و تبدیل یک ایده به کارآفرینی می شود، به نوعی واکنش تدافعی دارند یا اینگونه تصور می کنند که ارزش هنری اثر آن ها افت پیدا می کند. در واقع خلاء بزرگی درباب مهارت های کسب و کار در فضای هنر و طراحی وجود دارد و آن تفکر به داشتن کسب و کار است.

به گفته اصل فلاح،  آن دسته از افرادی هم که می خواهند وارد فضای کسب و کار در رشته های هنری شوند، در اغلب موارد طی کردن راه موفقیت به سختی صورت می گیرد. یکی دیگر از ویژگی های چنین جشنواره هایی انتقال مهارت های هنری و طراحی در حوزه های کسب و کار است و افراد می توانند در عین حال که ایده پردازی می کنند، می توانند در شاخه تخصصی خود کسب و کار هم یاد بگیرند.

شروع یک ارزش آفرینی 

وی افزود: در واقع این جشنواره شکل جدیدی از ارزش آفرینی را رقم می زند. در کل در بعد کلانتر و در سطح جامعه باید این موضوع مدنظر داشت که راه اندازی کسب و کار لزوما به معنای اشتغال زایی نیست و کارآفرینی هم به نوعی ارزش آفرینی محسوب می شود. هنرمندان با قدم گذاشتن در فضای کسب و کار عملا خودشان را به فضای ارزش آفرینانه جدید نزدیک می کنند. به اعتقاد من در کنار برگزاری چنین جشنواره هایی برای پیشبرد بهتر اهداف آن ها نیازمند نهاد سازی در صنایع فرهنگی هستیم، تا افراد بهتر بتوانند برای خود نقشه راه تعیین کنند. 
 

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا