معجزه کاهش ۲۵۰ کالری روزانه برای میانسالان

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که کاهش کالری نه تنها برای کاهش وزن مفید است، بلکه ممکن است به افراد مسن چاق نیز کمک کند تا سلامت قلب خود را بهبود بخشند. کاهش ۲۵۰ کالری در روز برای افراد مسن چاق بهتر از ورزش به تنهایی است. 

محققان انجمن قلب آمریکا اعلام کرد سالمندان چاقی که فقط ۲۵۰ کالری در روز کاهش داده و در کنار آن ورزش های ملایم انجام می دهند نسبت به افراد مسن چاقی که فقط روی ورزش تمرکز می کنند از عملکرد قلبی بهتری برخوردارند. 

یافته ها همچنین نشان می دهد که بزرگسالان چاق که میزان کالری بیشتری از ۲۵۰ کالری کاهش می دهند، هیچگونه مزایای سلامتی اضافی از رژیم گرفتن را تجربه نمی کنند.

علاوه بر این بیمارانی که رژیم غذایی کمتری داشتند و همچنین چهار بار در هفته ورزش می کردند، پس از پنج ماه بیشترین پیشرفت را در وزن و کاهش تصلب  شریان خود نشان دادند. در حقیقت سفتی شریان سلامت عروق را مورد سنجش قرار می دهد و پیش بینی کننده اصلی بیماری های قلبی – عروقی است. 

دکتر تینا ای برینکلی (Tina E Brinkley)، دانشیار پیری شناسی و طب سالمندی در مرکز استیکت برای سالمندی سالم و پیشگیری از آلزایمر در دانشکده پزشکی ویک فارست واقع در کالیفرنیای شمال ایالات متحده آمریکا، در یک بیانیه رسانه ای اعلام کرد: «این اولین مطالعه برای ارزیابی تأثیر تمرینات هوازی با و بدون کاهش کالری بر سفتی شریان است که با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب و عروق (CMR) در به دست آوردن تصاویر دقیق از آئورت اندازه گیری شد. ما به دنبال تعیین این مساله بودیم که آیا محدودیت کالری برای کاهش وزن در مقایسه با ورزش هوازی به تنهایی در افراد مسن مبتلا به چاقی منجر به بهبود بیشتر در سلامت عروق می شود یا خیر.»

پژوهشگران شرایط و وضعیت ۱۶۰ بزرگسال چاق را با شیوه زندگی کم تحرک بین ۶۵ تا ۷۹ سال را مورد بررسی قرار دادند. این تیم خاطر نشان کرد که داوطلبان آنها عمدتا زن، ۷۴ درصد و سفیدپوست ۷۳ درصد بودند.
محققان این افراد مسن را به مدت ۲۰ هفته به سه گروه، یکی تمرکز بر ورزش و لذت بردن از رژیم غذایی معمولی، دیگری ورزش ملایم و کاهش 250 کالری در روز و یک گروه نیز ورزش و کاهش ۶۰۰ کالری تقسیم کردند.

دانشمندان عملکرد شریان را با استفاده از اسکن MRI اندازه گیری کردند. این آزمایش ها سرعت امواج نبض شریان هر فرد (PWV)، یعنی سرعت حرکت خون در شریان بیمار را نشان می دهد. این آزمایش ها همچنین توانایی شریان را برای انبساط و انقباض که پزشکان آن را قابلیت انقباض می نامند، ارزیابی کردند.

پس از پنج ماه ورزش هوازی و محدودیت متوسط کالری، نتایج نشان می دهد که افراد مسن چاق با کاهش ۲۵۰ کالری در روز، تقریبا ده درصد از وزن بدن خود را از دست داده اند. به طور متوسط، این مقدار در طول ۲۰ هفته تا ۹ کیلوگرم افزایش یافت. علاوه بر آن، این شرکت کنندگان شاهد افزایش ۲۱ درصدی در قابلیت انعطاف پذیری و کاهش هشت درصدی در سطح PWV بودند.

علی رغم کاهش بیش از دو برابر کالری، افراد مسن در گروه محدود کننده کالری شدید هیچ مزایای دیگری را در سلامت شریان تجربه نکردند.
برینکلی در توضیحاتش می افزاید: «ما از کشف این موضوع شگفت زده شدیم زیرا گروهی که بیشترین میزان کالری دریافتی خود را کاهش داده اند، هیچ گونه بهبودی در سلامت شریان ندارند، هرچند کاهش وزن بدن و فشار خون آنها مشابه با شرکت کنندگان با محدودیت کالری متوسط بوده است.

به گزارش سیناپرس، این نتایج نشان می دهد که ترکیب ورزش با محدودیت متوسط کالری بر خلاف محدودیت شدید کالری یا محدودیت بدون کالری به احتمال زیاد مزایای سلامتی عروق را به حداکثر می رساند، در عین حال کاهش وزن و بهبود ترکیب بدن و توزیع چربی بدن را نیز بهینه می کند. این یافته پیشنهاد می کند که محدودیت کالری با شدت بالاتر ممکن است ضروری نباشد یا پیامدهای مهمی در توصیه های کاهش وزن برای بهبود خطر بیماری های قلبی عروقی در افراد مسن مبتلا به چاقی دارد. 
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله جریان خون (Circulation) به چاپ رسیده و قابل دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی
منبع:  studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا