فعالیت‌های جهاددانشگاهی به نیازهای جامعه گره خورده است

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی و عضو هیات امنای این نهاد  به مناسبت سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی با اشاره به ارزیابی خود از فعالیت های این سازمان در چهار دهه گذشته، گفت: جهاددانشگاهی از ابتدای تشکیل خود بر تکیه بر توانمندی های ملی خواهان حل بخش هایی از مشکلات کشور بوده است. در 16 مرداد ماه سال 1359این سازمان زمانی تشکیل شد که همه دانشگاه ها تعطیل بودند و تمامی نیروهای علمی و موسسات آموزش عالی بیکار بودند.

وی گفت: نقص عمده ای که دانشگاه های ما در آن دوران داشت، شکاف میان دانشگاه با جامعه یا به عبارت دیگر فاصله میان علم و صنعت بود که خوشبختانه جهاددانشگاهی طی این چهل سال در مقاطع مختلف کشور توانست وارد عمل شود و  خدمات عمده ای به فضای علمی کشور ارائه بدهد. در واقع با تکیه به توان ملی، نیروهای جوان خوش فکر در عرصه های مختلف وارد عمل شدند و تا حد زیادی هم موفق بودند.

دکتر ایمانی تاکید کرد: جهاددانشگاهی در حوزه های پزشکی، صنعت و کشاورزی با تکیه بر منابع مالی خودش و بدون آن که بار عمده ای بر دوش دولت بگذارد توانست الگوهای استانداردی را ارایه دهد به گونه ای که مراکز علمی می توانند با بهره گیری از این الگوها بی نیاز از منابع دولتی باشند. واضح است که اغلب مراکز علمی و آموزش عالی ما تا 95 درصد منابع مالیشان وابسته و متکی به دولت است؛ در حقیقت با یک جستجوی ساده می توان فهمید که در هیچ جای جهان مراکز علمی این گونه اداره نمی شود. در بیشتر کشورها مراکز آموزش عالی از طریق کمک و اتصال به صنعت، تولید محصول و درآمد زایی و توان اداره مالی خود را دارند؛ حتی به دولت هم کمک می کنند.

به گفته دکتر ایمانی بعد از جنگ تحمیلی، جهاددانشگاهی در بخش هایی از آموزش، درمان و صنعت که شرایط بحرانی داشتند، خدمات زیادی ارایه داد و فعالیت های ارزنده ای داشت و توانست به عنوان یک نهاد علمی گسترده ایفای نقش کند.

وی با اشاره به اهمیت تجاری سازی صنایع فرهنگی گفت: یکی دیگر از بسترهایی که جهاددانشگاهی نقش آفرینی کرد، صنایع فرهنگی بود. از آنجایی که در این چهل سال از منابع فرهنگی خود به هیچ وجه درست استفاده نکرده ایم، همواره این تصور وجود داشت که فرهنگ چرخ پنجم کشور است؛ در واقع هیچگاه به این فکر نشده بود که صنایع و مولفه های فرهنگی هم می تواند مولد و درآمد زا باشد؛ مانند صنعت، آموزش، کشاورزی و غیره. نه سازمان، نه دستگاه های مسوول و نه دیگر ارگان ها هم به دنبال این اهداف نبودند. در حقیقت به شکل بسیار مختصر گوشه هایی از  کشور و اغلب در شاخه صنایع دستی به آن توجه می کردند.

دکترایمانی با اشاره به این که وابستگی فرهنگ تنها در ایران نمود عینی دارد، گفت: در شاخه هنر و در بعد فیلم های سینمایی هم منتظر کمک های دولتی هستیم، در حالی که این فرآیند تنها در ایران وجود دارد. به اعتقاد من یک محصول باید تقاضا محور باشد. در این میان جهاددانشگاهی اقدامات موثری انجام داد. یکی از این اقدامات، در خواست تاسیس پارک علم و فناوری در حوزه فرهنگ بود.

به گفته ایمانی، اگرچه زود است که قضاوت کنیم، اما با یک نگاه گذرا می توان گفت که جهاددانشگاهی توانسته ثابت کند که فرهنگ می تواند مولد باشد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی،  رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی خاطرنشان کرد: از آنجایی که  جهاددانشگاهی خود را به نیازهای جامعه گره زده است، نیازهای جامعه هم در همه دوران و در همه دولت ها برای این سازمان مهم بوده است. این نهاد در چند سال اخیر فعالیت های گسترده ای انجام داد و به دولت مردان نشان داد که اگر جهاددانشگاهی حمایت شود می تواند کارهای بزرگی انجام دهد. پیش بینی من این است که جهاد می تواند در عرصه مدیریت کشور و رفع نیازها و اتصال صنعت کمک کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا