مرکز درمان ناباروری در انتظار مجوز راه اندازی داروخانه تخصصی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ محمد طالبی مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی با اشاره به هزینه هایی که درمان ناباروری به بیماران و همچنین مراکز درمانی تحمیل می کند و با تاکید بر این که یکی از مهمترین دغدغه های مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز، مباحث مالی است، گفت: علیرغم تمایل بسیار زیاد بیماران به استفاده از خدمات درمانی برای رفع مشکل ناباروری، آنچه آنان را در این مسیر، بسیار آزار داده و گاه روند مراجعه آنان برای دریافت درمان را کُند یا حتی متوقف کرده و فرایند درمان را برای آنان و البته ارائه دهندگان خدمات درمانی فرسایشی می کند، توان پایین مالی خانواده در مقابل هزینه های بالای درمان است.

وی این معضل را بسیار جدی دانست و افزود: متاسفانه روزانه 30 تا 40 درصد از انرژی و توان این مرکز صرف رسیدگی به امور اینگونه خانواده ها می شود که چه از نظر مادی و چه روحی، امری بسیار آزاردهنده است.

طالبی با بیان این که گاهی ناتوانی مراجعه کنندگان در قبال این فشارهای مالی و تاثر آنان از این تنگدستی به شکلی است که پرسنل و کادر درمان این مرکز را به شدت متاثر می کند گفت: برخی مراجعه‌کنندگان زحمات و سختی های بسیاری را برای تامین هزینه های درمان متحمل می شوند، بارها شاهد بوده ایم که افراد برای تامین هزینه های درمان نسبت به فروش طلای خود اقدام کرده اند که قطعا مشاهده چنین صحنه هایی سخت و آزاردهنده است.

وی یکی از دلایل بالا بودن هزینه های درمان ناباروری را عدم پوشش بیمه ای این درمان ها دانست و بیان کرد: برخی بیمه های تکمیلی این هزینه ها را پوشش می دهند، اما به هر حال بسیاری از افراد فاقد بیمه تکمیلی هستند. قشر کارگر بیشترین مراجعه کنندگان به این مرکز را تشکیل می دهند که عموما بیمه تکمیلی ندارند و با توجه به درآمدهای پایین کارگران، تامین چنین هزینه های سنگینی برای آنها بسیار طاقت فرساست.

این مقام مسوول با بیان اینکه مسلما بیمه ها می توانند با تعریف یک سازوکار مناسب، این هزینه ها را تحت پوشش قرار دهند، خرید دارو را نیز یکی از الزامات فرآیند درمان و دربرگیرنده بخش مهمی از هزینه های درمان عنوان کرد و گفت: در شرایط موجود، اگر فرد بتواند داروی مورد نظر را پیدا کند، باید برای تامین آن، هزینه های بسیاری پرداخت کند، به عنوان مثال تهیه برخی آمپول ها تا دو میلیون تومان هزینه دارد و برای یک دوره درمان شاید نیاز به سه آمپول باشد که بر این اساس بیمار باید 6 میلیون تومان تنها برای تهیه آمپول هزینه کند که مسلما تامین این ارقام برای اکثر خانواده ها کار آسانی نیست.

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی، هزینه های درمان ناباروری را شامل هزینه های ویزیت، سونوگرافی، آزمایشگاه، دارو و در نهایت عمل جراحی برشمرد و افزود: این مرکز در واقع یک مجموعه غیردولتی است که خدمات خود را براساس تعرفه دولتی ارائه می کند.

وی توضیح داد: ویزیت و سونوگرافی در این مرکز براساس تعرفه دولتی انجام می شود. در واقع افراد برای ویزیت در یک مطب باید 108 هزار تومان پرداخت کنند، اما در این مرکز با رعایت همه الزامات و کیفیت، تنها 25 هزار تومان جهت ویزیت دریافت می شود، هزینه های آزمایشات نیز یک سوم هزینه های دریافتی توسط آزمایشگاه های خصوصی است، در حالی که تجهیزات، نیروی انسانی و امکانات موجود، کاملا تخصصی، به روز و حرفه ای است، اما دریافت تعرفه دولتی در دستور کار قرار گرفته است.

طالبی با بیان این که در بخش اعمال جراحی نیز خدمات بسیار مطلوبی توسط این مرکز به بیماران ارائه می شود، افزود: با توجه به مشکلات مالی که مراجعان به مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی با آن مواجه بودند، رایزنی هایی توسط این نهاد با یکی از بانک ها به انجام رسید و شرایطی فراهم شد که بیماران بتوانند برای تامین هزینه های اعمال جراحی مورد نیاز در روند درمان، 8 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه دریافت کنند که در واقع برای پرداخت این وام از نقدینگی جهاد دانشگاهی استفاده می شود و در این فرایند، مرکز درمان ناباروری هزینه های خدمات درمانی خود را به صورت اقساط از بیمار دریافت می کند. این اقدامات صرفا برای حمایت مالی از مراجعه کنندگان و جلوگیری از ابتر ماندن کار درمان صورت می گیرد.

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان، اظهارکرد: متاسفانه برخی مراجعه کنندگان علیرغم وجود این خدمات و تسهیلات نیز نمی توانند هزینه های درمان را تامین کنند، این مسئله نشان می دهد که برخی افراد نیازمند به استفاده از خدمات درمان ناباروری، متاسفانه تمکن مالی پرداخت اقساط وام قرض الحسنه را هم ندارند که البته در این مرکز برای حمایت از آنها از کمک های خیرین استفاده شده است.

وی با بیان این که کل فرآیند درمان به صورت میانگین بالغ بر 15 میلیون تومان هزینه دارد که تقریبا حدود 50 درصد آن در قالب اقساط دریافت می شود، افزود: 50 درصد باقی هم در واقع در اختیار مرکز نیست و بخش عمده آن مربوط به هزینه های دارو است که مرکز امکان دخل و تصرف در آن ندارد.

این مقام مسوول با اشاره به اعلام آمادگی چندباره مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی برای راه اندازی یک داروخانه به منظور تسهیل و تسریع در تامین داروی بیماران، گفت متاسفانه تا امروز این امکان را پیدا نکرده ایم ولی امیدواریم که دانشگاه علوم پزشکی اراک که تاکنون همکاری های بسیاری با مرکز داشته است، مجوز راه اندازی داروخانه را به این مرکز اعطا کند تا بتوانیم داروهای تخصصی مورد نیاز بیماران را در اختیار آنها قرار داده و از بار درمان که بویژه در شرایط موجود اقتصادی، بر دوش آنها سنگینی می کند، بکاهیم.

طالبی با تاکید بر این که در حوزه دارو، مشکل تنها به هزینه محدود نمی شود، بلکه دسترسی به آن نیز مشکل دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: اگر این مرکز به یک داروخانه تخصصی مجهز باشد می تواند فرایند خدمت رسانی را به میزان بیشتری تسهیل کند.

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی بیان کرد: به عنوان مثال این مرکز یک سوزن پانکچر را به قیمت 180 هزار تومان در اختیار بیمار قرار می دهد، در حالی که همین سوزن در داروخانه های سطح شهر به قیمت 400 هزار تومان عرضه می شود. این مرکز به جهت جلوگیری از تحمیل چنین زیان مالی به بیماران، خود اقدام به تهیه این سوزن ها کرده و آنرا با قیمتی بسیار پایین در اختیار بیماران قرار می دهد. مسلما اگر داروخانه در این مجموعه فعال شود این روند کاهش قیمت را می توان به تمامی داروهای درمان ناباروری تسری داد.

طالبی با تاکید بر اینکه مرکز در موضوع راه اندازی داروخانه به هیچ عنوان به دنبال انتفاع مالی نیست، گفت: یکی از مهمترین دلایل این کار، کمک به بیماران بویژه به بیمارانی است که از دیگر شهرستان ها به این مرکز مراجعه می کنند و اراک را به خوبی نمی شناسند و برای تهیه یک قلم دارو باید تمام شهر را زیرپا بگذارند تا بتوانند داروی مورد نظر را، آنهم با هزینه های بسیار زیاد پیدا کنند.

 وی بیان کرد: یکی از مهمترین مسائل مبتلابه مرکز این است که اقلام اساسی، محیط های کشت، محلول ها و … را با تعرفه و قیمت بخش خصوصی خریداری می کند، اما خدمات را بر اساس تعرفه عمومی ارائه می دهد، این مدل خدمات دهی در واقع از نظر اقتصادی توجیهی ندارد، اما برای کمک به بیماران اجرایی شده است.

طالبی با اشاره به چند برابر شدن هزینه های مواد اولیه آزمایشگاهی درمان ناباروری این مرکز افزود: برای تهیه محلول های آزمایشگاه جنین شناسی که قبلا با صرف هزینه سه میلیون تومانی تامین می شد، امروز باید 12 میلیون تومان بپردازیم، اما تعرفه ها به هیچ عنوان تغییری نکرده و علیرغم اینکه با همه این تفاسیر تلاش می کنیم خدمات را براساس تعرفه دولتی پرداخت کنیم، اما هیچ حمایت مالی از این مرکز صورت نمی گیرد.

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان با اشاره به برخی حمایت های مصوب شده در سطح کلان کشوری در راستای کمک به متقاضیان درمان ناباروری گفت: اگر حمایت ها متمرکز شوند، بیمار راحت تر می تواند امر درمان را پیگیری کند. برای مثال برخی مصوبات مجلس حاکی از آن بود که 85 درصد هزینه های درمان ناباروری در حال تامین است، ولی پس از پیگیری های انجام شده اعلام شد که این مصوبه محدود به پرداخت تعرفه های دولتی است و دریافت چنین پاسخی نشان می دهد که متاسفانه مصوبات در مرحله اجرا تفسیر به رای می شوند و در نهایت این مصوبه 85 درصدی هم به مرحله اجرایی شدن نمی رسد.

وی اضافه کرد: اخیرا اعلام شد که بنیاد 15 خرداد، 10 میلیون تومان وام قرض الحسنه و یک میلیون تومان تسهیلات بلاعوض برای درمان ناباروری اعطا می کند، بیماران بسیاری با شنیدن این خبر برای استفاده از این فرصت مراجعه کردند، اما پس از پیگیری متوجه شدیم که این بنیاد در استان نمایندگی ندارد و عملا این مورد نیز هیچ نفعی برای بیماران استان ندارد، بر این اساس لازم است که قبل از اعلام عمومی چنین حمایت هایی، حداقل زیرساخت های لازم برای ارائه آنها در استان ها ایجاد شود، اما متاسفانه فرایندها دچار مشکل و گرفتار شتاب زدگی است و همین امر باعث می شود که هم مرکز و هم بیمار مستاصل شوند.

این مقام مسوول در پایان با اشاره به استفاده مراکز درمانی خصوصی از کمک های دولتی، گفت: کمک های دولتی در امر توزیع بسیار مشکل دارند و گاهی برخی مراکز خصوصی شاید 10 برابر بیشتر از مراکز درمانی چون مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی کمک دولتی دریافت می کنند که این امر نشانگر نبود سازوکار درست توزیع منابع مالی است و اگر این روند ادامه یابد، در عرصه کمک به درمان ناباروری هیچ رشدی مشاهده نخواهد شد و فقط شعار خواهیم شنید که با شعار هم کاری از پیش نمی رود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا