ایده های پژوهشگران حوزه علوم انسانی حمایت می شود

دکتر سید رضا شاکری، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: این پژوهشگاه عمدتا بر محور طرح های کاربردی و مسایل اجتماعی فعالیت دارد و تلاش می کند در کنار برنامه های متمرکز تحقیقاتی، این طرح ها را اجرایی کند و در فضا و بازار پژوهش نیز حضور و تکاپو داشته باشد.

وی افزود: هم اکنون از طریق شرکت در مناقصه ها و فراخوان ها، ارتباطات اعضای هیات علمی با دستگاه ها و ابلاغ نیازهای پژوهشگاه به آن سازمان ها، موفق به جذب طرح ها و به ثمر رساندن قراردهای پژوهشی شده ایم.

این دکترای علوم سیاسی اظهارداشت: طی دو سال اخیر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی توانسته است در چند حوزه اساسی کارهای جدی را پیگیری کند. مهمترین حوزه ای که اکنون در حال پیگیری هستیم پیمایش های اجتماعی کشور است. این پیمایش های ملی عمدتا بر اساس سفارش دستگاه هایی مانند وزارت کشور، وزارت ارشاد، ناجا و … برای شناسایی آسیب های مختلف اجتماعی انجام می شود.

وی تصریح کرد: اکنون 3 پیمایش ملی به سفارش وزارت ارشاد (کارفرما) در دستور کار داریم که تاکنون 2 طرح« سبک زندگی ایرانیان» و «سنجش هویت ایرانیان» به اواسط کار خود رسیده اند که پس از بهبود شرایط اپیدمی کرونا، پرسش نامه های آن  در اختیار تیم پرسشگر قرار می گیرد و در سطح ملی اجرایی و مرحله گردآوری و جمع آوری داده های آن نیز انجام خواهد شد. اکنون کارهای مقدماتی و نظری پیمایش ملی« آرزوهای اجتماعی» هم در حال انجام است و به احتمال زیاد گردآوری داده های آن سال آینده عملیاتی شود. 

به گفته وی، در وزارت کشور نیز طبق چارچوب تفاهم نامه ای با سازمان تامین اجتماعی، پیمایش ملی حجاب را انجام داده ایم که بازتاب و بازخورد بسیار خوبی داشت. 

وی بیان کرد: پیمایش ملی بزه دیدگی نیز از دیگر طرح های کاربردی این پژوهشگاه است که اکنون مراحل نظری اش را سپری می کند. انشاالله این طرح نیز با حجم بالای پرسش نامه برای نخستین بار در کشور اجرایی می شود و داده های خوبی نیز فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: زیست و سلامت جنسی نیز به عنوان یک پیمایش ملی در دستور کار ما قرار دارد. افزون بر این پیمایش ملی، در حوزه زیست جنسی، طرح های مجزای تحقیقاتی نیز در این پژوهشگاه در حال انجام است که ابعاد مختلف زیستی و جنسی ایرانیان را مورد بررسی قرار می دهد.

شاکری یادآور شد: این پیمایش ملی برای سیاست گذاری های اجتماعی به خصوص شناسایی آسیب های اجتماعی بسیار مهم است. در حال حاضر 5 آسیب کلی اجتماعی در کشور وجود دارد که تمام قواها، نهادهای کشور در ذیل سازمان تامین اجتماعی کشور موظف به همکاری هستند. این سازمان نیز موظف است هر 6 ماه یکبار گزارش کامل خود از وضعیت آسیب های اجتماعی را با توجه به تحولات و رویدادهای کشور به دفتر مقام معظم رهبری ارایه دهد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی گفت: بخش دیگری که امسال ما باید بر اساس مصوبه شورای علمی پژوهشگاه به آن بپردازیم، پیشنهاد و ارایه دیدگاه ها، رویکردها و متن عینی به مراکز سیاست گذاری مانند سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش های شورای اسلامی برای اجرای برنامه هفتم توسعه است. 

وی به اهمیت این مساله پرداخت و اظهارداشت: برنامه هفتم توسعه از سال گذشته مطرح شده و بخش های کارشناسی آن نیز در وزارتخانه و دستگاه ها تشکیل شده است. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی نیز به علت سابقه نقد و برنامه های توسعه ای پیشین و به لحاظ وظیفه ملی و علمی موظف است این خدمات را در اختیار این مراکز سیاسی قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر 6 طرح به شکل مستقیم از بیست سال پیش تاکنون در زمینه برنامه های توسعه، نقد و پیمایش و ارزیابی انجام داده ایم. 6 طرح هم به صورت غیر مستقیم به برنامه توسعه مرتبط می شود؛ این طرح ها انجام شده یا در دست اجرا هستند. بنا داریم با رایزنی مدیران و کارشناسان این دو مجموعه نشست های تخصصی پیرامون این 12 طرح برگزار و نتایج آن را به این دو مرکز ارایه دهد تا این پیشنهادها و دیدگاه ها بتواند به دولت جدید برای تدوین توسعه هفتم  کمک کند. امیدواریم یافته های تحقیقات ما در حوزه های سیاست گذاری و تصمیم گیری و سند نویسی توسعه مورد استفاده قرار گیرد.

شاکری در پایان گفت: همچنین اوایل سال گذشته تفاهم نامه ای میان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با صندوق حمایت از پژوهشگران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد. طبق این قرارداد بنا داریم ایده های جدید پژوهشگران حوزه علوم انسانی و اجتماعی کشور را مورد حمایت قرار دهیم.

گفتگو: فرزانه صدقی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا