آرایش صورت روی ادراک اطرافیان تاثیر می گذارد

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید در مورد تفاوت بین آرایش ساده و حرفه ای نشان داده است که آرایش روی ادراک طرف مقابل تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، چهره های یکسان هنگامی که از لوازم آرایشی استفاده می کنند نسبت به زمانی که آرایش نمی کنند، جذابیت بیشتری دارند.

همچنین مشخص شده است که آرایش باعث افزایش درک زنانگی در چهره های یکسان می شود. علاوه بر این، در برخی تحقیقات آرایش ساده معمولی برای بررسی افراد تحت آزمایش استفاده و در برخی از این مطالعات، پژوهشگران از آرایش حرفه ای بهره برده اند.

هدف از این مطالعات، بررسی این مساله است که آیا تفاوت های ادراکی بین آرایش حرفه ای و آرایش ساده معمولی وجود دارد یا خیر. در این تحقیق از زنان مشابه، در سنین ۲۹ تا ۴۵ سال که در سه شرایط ظاهری بدون آرایش، آرایش ساده معمولی و آرایش حرفه ای قرار داشتند، عکس گرفته شد. 
برای شرایط آرایش ساده معمولی، هر یک از زنان از لوازم آرایشی معمولی خود استفاده کردند. به گزارش سیناپرس، برای شرایط آرایش حرفه ای، هر کدام از این زنان از لوازم آرایشی حرفه ای به همراه یک آرایشگر حرفه ای  بهره بردند. در ضمن استفاده از آرایش برای هر دو حالت آرایش ساده معمولی و حرفه ای به ۲۰ دقیقه محدود و در نهایت سه عکس استاندارد از هر زن گرفته شد. 

در مرحله بعد این تصاویر توسط ۱۴۳ شرکت کننده با هدف ارزیابی میزان جذابیت چهره ها، میزان آرایش متناسب صورت و ظاهر طبیعی این افراد بررسی شد. علاوه بر این، ۸۶ شرکت کننده دیگر در این مطالعه تصاویر را نسبت به زنانه بودن چهره ها و وضعیت چهره این افراد در وضعیت سطح ضعیف تا عالی ارزیابی کردند.

پژوهشگران دریافتند، چهره هایی که از آرایش حرفه ای استفاده می کنند، جذاب تر از چهره های مشابه با آرایش ساده معمولی هستند. البته چهره هایی که آرایش حرفه ای دارند، به جهت استفاده از لوازم آرایشی بیشتر و حرفه ای تر، از نظر ظاهری کمتر طبیعی به نظر می رسند. در ضمن به گفته محققان، چهره هایی که از لوازم آرایشی حرفه ای استفاده می کنند، زنانه تر و دارای وضعیت اجتماعی بالاتری نسبت به چهره های مشابه با لوازم آرایشی ساده معمولی هستند. 

به گزارش سیناپرس، بنابراین، به طور متوسط، آرایش حرفه ای ممکن است تحت شرایط خاصی ارزشمند به حساب آید. به طور خاص اگر  جذابیت، زنانگی یا افزایش حالت ظاهری حتی غیر طبیعی مد نظر زنان باشد، متد و آرایش صورت حرفه ای ممکن است بتواند به طرز بهتری این خواسته ها را برآورده کند. با این حال، اگر زنانی باشند که ظاهری طبیعی را ترجیح می دهند، آرایش ساده معمولی ممکن است رویکرد بهتری را در این گروه در پی داشته باشد.

شرح کامل این مطالعات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره در مجله دانشگاهی ادراک (Perception) منتشر شده و قابل دسترس علامندان است. 
مترجم: فاطمه کردی

منبع:psychologytoday

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا