کووید19، مقصر بروز شدید نزدیک بینی در کودکان

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدیدی که توسط محققان هنگ کنگی انجام شده است، نشان می‌دهند که افزایش چشمگیر موارد نزدیک بینی در کودکان ممکن است با همه گیری کووید 19 و کاهش چشمگیر زمان سپری شده آن‌ها در خارج از منزل و همچنین افزایش شدید مدت زمان نگاه کردن به صفحات نمایش وسایل الکترونیکی مرتبط باشد.

تا سپتامبر 2020، بیش از 180 کشور دنیا، مدارس و دانشگاه‌های خود را تعطیل کردند تا از این طریق بتوانند گسترش ویروس کرونا را کنترل کنند. اقدامی که بر بیش از یک میلیارد دانش آموز تاثیرات ویژه‌ای گذاشت.

در این میان، کودکان تحت تأثیر این تدابیر شدید قرار گرفته‌اند. فعالیت‌های بیرون از خانه آن‌ها محدود یا ممنوع شده و معاشرت آن‌ها با یکدیگر نیز به شدت کاهش یافته است. این موضوع به ویژه در هنگ کنگ که یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان است و اکثر ساکنان آن در ساختمان‌های بلند مرتبه با آپارتمان‌های کوچک و فضای بیرونی کم زندگی می‌کنند، نمود داشته است.

به گفته محققان هنگ کنگی، افزایش زمان کار افراد با صفحات نمایش و کاهش زمان صرف شده در خارج از منزل، باعث بروز نزدیک بینی می‌شود. به گزارش سیناپرس، این مشکل چشمی هنگامی به وجود می‌آید که در آن شکل چشم تغییر کرده، باعث می‌شود پرتوهای نور دچار انکسار نامطلوب شوند و و تصاویر به جای شبکیه، در جلوی چشم متمرکز گردند.

این اتفاق در کودکان اثرات نامطلوبی دارد و ممکن است منجر به اختلالات برگشت ناپذیر بینایی و حتی در برخی موارد، نابینایی در آینده شود.

در تحقیقی که پژوهشگران دانشگاه چینی هنگ کنگ در همین زمینه انجام داده‌اند، 1793 کودک شش تا هشت ساله مورد بررسی قرار گرفته‌اند. 709 نفر از این کودکان در شروع بیماری همه گیر کووید 19 برای مطالعه به کار گرفته شدند و حدود هشت ماه تحت نظارت قرار گرفتند. اما 1084 کودک قبل از شروع همه گیری وارد مطالعه شده بودند و نزدیک به سه سال تحت نظر بودند.

در این پژوهش، قدرت بینایی کودکان و توانایی دید واضح در آن‌ها اندازه گیری شد و اطلاعاتی نیز در مورد شیوه زندگی، مدت زمان گذرانده شده در بیرون از خانه و کار نزدیک با صفحات نمایش دستگاه‌های الکترونیکی از آن‌ها جمع آوری گردید.
نتایج این بررسی ها همان گونه که پیشتر اشاره شد، نشان داد که این موضوع تاثیرات قابل توجهی بر قدرت دید کودکان داشته و تعداد زیادی از آن ها را دچار مشکل نزدیک بینی کرده است.

به گفته محققان فوق، «اگرچه در این خصوص هنوز به انجام تحقیقات تکمیلی بالاخص با مشارکت سایر کشورها نیاز داریم، ولی بایستی به متخصصان چشم و همچنین سیاست گذاران، مربیان و والدین هشدار داد که نزدیک بینی دوران کودکی، یک بحران بالقوه بهداشت عمومی در نتیجه کووید 19 است که به توجه بیشتری نیاز دارد».

به گزارش سیناپرس، این یافته‌های علمی پژوهشی ارزشمند توسط مجریان این تحقیق در مجله British Journal of Ophthalmology منتشر شده‌اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا