گرمایش زمین مدت پروازها را طولانی تر کرده است!

محققان با بررسی شرایط پروازها دریافته اند که در طول زمان مدت زمان پرواز از مقصد و مبدا ثابت، طولانی تر شده است و به همین دلیل نیز به دنبال علت این موضوع گشته و سعی در حل کردن این معما با روش های علمی داشته اند.

در این تحقیقات تعداد 250 هزار پرواز مورد بررسی قرار گرفتتند که همگی از جزایز هونولولو انجام شده و مقصد آنها تنها سه شهر در سواحل غربی ایالات متحده آمریکا بوده است. این تحقیقات پروازهایی را در طول بازه زمانی 20 ساله مورد ارزیابی قرارداده و به این نتیجه رسیده اند که پروازهای انجام شده بین هونولولو و مقاصد مشابه، در طول این بازه زمانی به میزان 10 دقیقه طولانی تر شده اند.

این امر در ابتدای امر کمی عجیب به نظر می رسد زیرا فناوری های پروازی به صورت چشمگیری با رشد روبرو بوده اند ولی  نتیجه به دست آمده کاملا معکوس بوده است. البته برای این امر تحقیقات تکمیلی نیز صورت گرفته و به موارد مختلفی توجه شده است تا پاسخی علمی برای این رخداد به دست بیاید.

در تحقیقات این دانشمندان مشخص شده است که با بالا رفتن حرارت کره زمین، حرارت آب های آزاد نیز بالاتر رفته است .این تغییر حرارت موجب شده است تا به صورت کلی شرایط اقلیمی در منطقه های مختلف تغییر کرده و در نتیجه میزان امواج جوی ساطع از سطح دریاها نیز دستخوش تغییراتی شود که مسلما این امواج در حرکت هواپیما نقشی بسیار عمده را ایفا کرده و می توانند مقاومت هوا در برابر حرکت کردن هواپیما را افزایش بدهند.

به این ترتیب به نظر می رسد که سرعت تغییرات جوی از سرعت پیشرفت فناوری انسان بالاتر بوده است . به همین دلیل نیز برایند پیشرفت صنایع پروازی و تغییرات جوی به سوی تغییرات اقلیمی سنگینی کرده و در نتیجه نیز این پروازها به صورت واضحی طولانی تر شده اند.

حال نکته بسیار جالب اینجاست که این امر موجب ایجاد تغییرات نامطلوب جوی بیشتر خواهد شد زیرا هواپیماها برای غلبه بر این مقاومت نیاز به احتراق بیشتری خواهند داشت و این احتراق موجب آلودگی بیشتر و نشر گازهای مضر خواهد شد . در نهایت دوباره این آسیب ها وارد چرخه طبیعت شده و عملا به تغییرات اقلیمی بیشتر منتهی می شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا