صنایع خلاق توسعه‌دهنده بخش پنهان اقتصاد دانش‌بنیان هستند

پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این رویداد با اشاره به نقش جدی و پررنگ شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی در رونق اقتصاد کشور، گفت: اقتصاد خلاق یک زمینه قدرتمند و پرظرفیت برای رونق اقتصادی است که باید با توسعه و رونق بخشیدن به شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی از این ظرفیت نهفته بهره بجوییم.

سهم ایران از اقتصاد خلاق و فرهنگی

کرمی، با اشاره به سهم قابل توجه تولید ناخالص داخلی و اقتصاد کشورها از صنایع خلاق و فرهنگی، بیان کرد: در حالی‌که گردش مالی شرکت های خلاق در دنیا از 2 هزار و 700 میلیارد دلار فراتر رفته است، سهم کشورمان از این اقتصاد به 150 میلیون دلار می رسد. خط حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای افزایش سهم اقتصاد کشور از گردش مالی این حوزه ایجاد شده است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به گسترش روزافزون سهم این کسب و کارها از اقتصاد دانش بنیان کشور اشاره کرد و گفت: شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی مفهوم توسعه یافتگی را به معنای واقعی تخقق بخشیده‌اند؛ این کسب و کارها فرصتی مغتنم و ارزنده را برای نمایش و شکوفایی ظرفیت‌های نوآورانه ملی و بومی که از نظرها پنهان مانده است فراهم کرده است.

ذات نوآورانه

کرمی، نوآور بودن را خصلت کسب و کارهای یاد شده دانست و بیان کرد: شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی از پیچیدگی فناورانه دانش بنیان ها برخوردار نیستند اما با ذات نوآورانه و بهره‌گیری از خلاقیت خود می توانند سهم قابل توجهی در رونق زیست بوم نوآوری و فناوری و توسعه محصولات و خدمات ایران ساخت داشت باشند.

دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: پیشینه غنی و ارزشمند ایران در میراث فرهنگی و تمدنی، هنرهای خلاق و سنتی، مسیر گشاده و همواری را فراروی صاحبان صنایع خلاق و فرهنگی  و فناوری‌های نرم در سراسر کشور قرار داده است. به طوری‌که در استان های کمتر برخوردار که امکان ظهور شرکت های دانش بنیان کمتر است، کسب و کارهای خلاق و فرهنگی می‌توانند به راحتی شکل گرفته و از ظرفیت های بومی هر منطقه اشتغال و ارز ش افزوده خلق کنند.

ایجاد خانه‌های خلاق و فرهنگی در استان‌ها

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز همچنین بیان کرد: با حمایت معاونت علمی و فناوری، پلتفرم خانه‌های خلاق و نوآوری با همین نیت شکل گرفته است. شرکت های خلاق بنای توسعه را بر استفاده از ظرفیت های بومی و محلی قرار داده اند و جای خالی ایران اسلامی عزیز با پیشینه فرهنگی و تمدنی خود می توانند بستری برای ایجاد اشتغال خلاق باشند.

وی با تاکید بر ضرورت گسترش سهم شرکت‌ها خلاق و صنایع فرهنگی از اقتصاد دانش بنیان، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای همین، حمایت از شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی را در قالب حمایت از  دانش بنیان های نوع 3 تعریف کرده است به طوریکه این کسب  وکارها نیز زیر چتر حمایتی این قانون قرار می گیرند.

تصویب سندی در حمایت از کسب و کارهای خلاق و فرهنگی

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به تصویب و ابلاغ سند ملی توسعه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق و فرهنگی در شواری عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: این سند تیرماه سال جاری به تصویب رسید و با ابلاغ آن، می‌توانیم از هم‌افزایی نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی برای رسیدن به اهداف اقتصاد خلاق در کشور بهره‌مند شویم.

وی همچنین از ایجاد صندوق پژوهش و فناوری خلاق در فروردین ماه سال جاری گفت و بیان کرد: ایجاد این صندوق به عنوان بستری حمایتی از شرکت‌های خلاق و ارائه دهنده تسهیلات مالی در راستای توسعه زیست‌بوم این کسب‌وکارها است.

مجالی برای معرفی خلاقیت در صنعت بازی و اسباب بازی

پنجمین رویداد پیوند و دومین رویداد تخصصی پیوند فرهنگی فرنو با موضوع بازی، اسباب بازی و عروسک میزبان 10 شرکت خالاق این حوزه مدیران شتاب دهنده ها سرمایه گذاران و کارآفرینان عرصه فرهنگ و هنر بود که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و سازمان تبلیغات اسلامی بنیاد توسعه فرهنگی و توانمندسازی سپهر در حال برگزاری است.

در این رویداد تیم های خلاق خانه و خانواده، یه تار سبیل، لالامی، خاشوک، جهان گردان، پوکولیا، منو، بازی مازی، خیال بازی، ویرا تویز، ایده نوآ.ورانه خود را ارائه و به پرسش های صاحبان سرمایه در مورد راهبرد، مدل کسب و کار و اهدافشان پاسخ دادند.

این رویداد با هدف شبکه سازی و ایجاد فرصت آشنایی و همکاری صاحبان ایده های خلاق و صنایع فرهنگی برگزار شده و افراد برگزیده جذب شتاب دهنده ها و مراکز نوآوری شده تا ضمن جذب سرمایه، آموزش و مشاورره های لازم را دریافت کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا