ثبت تصاویر سه‌بعدی متحرک با سونوگرافی

برداشت تصاویر اعضای درونی بدن به واسطه استفاده از فراصوت یا سونوگرافی برای سالیان سال به عنوان یک روش استاندارد و کم خطر به کار گرفته شده است ولی در طول این مدت به ندرت شاهد این بوده ایم که این تصاویر دستخوش تغییراتی شده و پیشرفتی را در سطح گسترده تجربه کرده باشند.

دانشمندان موفق شده اند تا پس از تحقیقات فراوان، تصاویر برداشت شده با این روش را با یک جهش بسیار بزرگ روبرو ساخته و عملا تصاویری سه بعدی را به کمک روش سونوگرافی تهیه کنند. یکی از مشکلات اصلی در سونوگرافی این است که در این فرایند شاهد جزئیات بسیار اندکی در تصویر خروجی هستیم. ولی این نوع جدید از برداشت تصاویر سونوگرافی موجب شده است تا کیفیت تصاویر به طور چشمگیری با بهبود روبرو شود.

بیجوی کاندریا به عنوان یک متخصص قلب درباره سونوگرافی سنتی می گوید: به صورت سنتی می توان با کمک سونوگرافی تصویر قلب را مشاهده کرد ولی نمی توان میزان جزئیات مورد نظر را در آن دریافت کرد. در این فرایند درست مانند قصابی که از چاقو برای ورود به اعضا استفاده می کند، ما از سیگنال های ارسالی برای ورود به داخل اعضا استفاده می کنیم.

این متخصص که بیش از 2 سال تجربه در بالاترین سطوح تخصصی را دارد به همراه تیمی تحقیقاتی از مرکز درمانی لوک در میلواکی ایلات متحده موفق شدند تا با تلاش بسیار، این فرایند جدید را ایجاد کنند. در این عملیات از یک نرم افزار پیشرفته و ویژه به نام cSound استفاده شده است تا با کمک آن تصاویر به صورت ویژه ای از سه بعدی به نمایش دربیایند که اصطلاحا به آن تصاویر 4 بعدی می گویند.

این تصاویر شامل ثبت تصاویر سه بعدی از قلب و افزوده شدن جزئیات ضربان به صورت همزمان به تصویر خروجی است. یکی از اعضای فعال در تیم سازنده این نرم افزار درباره آن می گوید: صدا از قدرتی بسیار بالا برخوردار است و این قدرت به اندازه ای است که اگر تنها 2 ثانیه به ثبت آن بپردازیم، بیش از یک دی وی دی را  می توان با اطلاعات کسب شده پر کرد ولی باید شرایط کاری ما به نحوی باشد که بتوانیم این اطلاعات را پس از برداشت با سرعت مطلوبی تحلیل کنیم.

تیم سازنده این نرم افزار معتقدند که می توان نیاز به انجام آزمایش های مرسوم پیش از سونوگرافی را با کمک آن از بین برد . تیم پزشکی این پروژه تحقیقاتی نیز امید فراوانی دارند تا بتوانند این شرایط را بهبود بخشیده و بهترین کیفیت سونوگرافی را با کمترین خطر ممکن به دست بیاورند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا