داوری جشنواره های فرهنگی باید سختگیرانه باشد

دکتر بنفشه مقدم، داور بخش مد و لباس در «جشنواره ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی» در گفتگو با سیناپرس، با اشاره به اهمیت ایده پردازی در پیشرفت صنعت مد و لباس در کشور گفت: اگر این جشنواره می خواهد چیزی شبیه جشنواره ها و مسابقاتی باشد که تا کنون در زمینه مد و لباس برگزار شده است، چندان موفق نخواهد بود؛ چراکه هیچگاه برنامه ریزی دقیقی در پس مسابقات و جشنواره هایی که در حوزه مد و لباس برگزار شده اند، نبوده است و عملکرد موفقی هم نداشته اند. 

وی افزود: اینکه یک ماه یا سه هفته مانده با آغاز جشنواره اعلام موضوع شود، فرآیند استانداردی نیست و باید یک مدیریت همه جانبه در این زمینه وجود داشته باشد؛ چراکه ایده پردازی نیازمند زمان و مطالعه است. برای مثال در بعد بین المللی طراحان وقتی می خواهند رنگ سال را اعلام کنند، بر اساس اتفاقات رخ داده در جهان و تفکرات غالب رنگ مورد نظر را انتخاب می کنند؛ در واقع یک مدیریت همه جانبه ای به لحاظ جامعه شناسی و روانشناسی در این زمینه وجود دارد.  

مقدم با اشاره به اهمیت زمان در بحث ایده پردازی گفت: اگر این اطلاع رسانی در یک بازه زمانی طولانی نباشد، افرادی که می خواهند شرکت کنند، امکان ایده پردازی با آسودگی خیال را نخواهند داشت؛ چرا که اگر ایده ثابتی نداشته باشند، دچار پراکندگی فکر می شوند. متولیان جشنواره ها و مسابقات باید تصمیم واحدی بگیرند و با مطالعه جلو بروند. در این شرایط نتایج مطلوب تری از سوی شرکت کنندگان می توانیم شاهد باشیم. 

وی درباره فرآیند داوری در چنین جشنواره هایی گفت: داوری باید موشکافانه و در واقع سختگیرانه باشد در صورت رعایت نکردن این ویژگی ها نتیجه اش می شود اینکه آثار رسیده معمولا شبیه به هم هستند که برخی از آن ها اصلا کاربردی نیست که تنها یک مجموعه پارچه های رنگی و نقش دار کنار همدیگر قرار گرفته است.  تجربه ثابت کرده است، اگر مطالعه در پس هر مسابقه یا جشنواره باشد، معمولا نتایج خوبی خواهد داشت؛ چراکه ایده هایی که می آید فکر شده و بر اساس اصول منظم تری است.

به گفته این کارشناس، اغلب ایده های موفق نیاز به پرورش و آموزش هم دارند. در واقع باید هدف از هر نوع طراحی در پوشاک مشخص شود. 

وی افزود: اغلب آثاری که تا کنون به جشنواره ها رسیده است معمولا یک سری برش های غیر کاربردی است که مشکلی را حل نمی کند که اصولا دارای رنگ های بی ربط است. در واقع در مسابقات و جشنواره ها چندان به مقصود و منظور اصلی توجه نمی شود. 

مقدمی گفت: ابتدا باید دید که  اصلی ترین محور یک جشنواره چیست  و قرار است چه اتفاقی بیفتد؛ برای مثال اگر قرار است که لباسی را برای شغلی طراحی شود، باید نسبت به آن شغل اطلاعات کافی داشت تا کسانی که می خواهند شرکت کنند در جریان ملزومات از پیش تعیین شده قرار بگیرند تا مطابق قوانین لباس مورد نظر طراحی شود. 

وی ادامه داد: در واقع به کارگیری خلاقیت با ملزومات موجود کار دشواری است که حرفه مند بودن یک هنرمند در این شرایط نمود پیدا می کند. در واقع آماده سازی ذهن مخاطب برای پذیرش یک فرم در لباس اهمیت زیادی دارد. فرایند طراحی باید ابتدا تعریف شود گفتنی است، در همه جای دنیا  روانشناسی بازار جزو نکات مهم است به این دلیل که باید بتواتیم محصولاتی را طراحی کنیم که بتوانیم در نهایت برای جامعه هدف گسترده ای تولید شود. برای مثال باید دید در هر منطقه ای از ایران چه نقش و رنگی طرفدار پیدا می کند که بخش زیادی از این فرآیند به آداب و رسوم و باور های منطقه بستگی دارد.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا