آلودگی سوخت خودرو، رنگ و سموم دفع آفات، کشنده‌ تر از آنچه تصور می شد

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، بر اساس نتایج یک مطالعه جدید که در مجله Atmospheric Chemistry and Physics منتشر شده است ، آلودگی ذرات ناشی از استفاده از مواد شیمیایی مسوول ۳۴۰ تا ۹۰۰ هزار مرگ زودرس در سال هستند که این میزان ۱۰ برابر بیشتر از برآوردهای قبلی است.

محققان دانشگاه کلرادو در این مطالعه از داده های آلودگی ذرات از سازمان فضایی آمریکا (ناسا) استفاده کردند. بنیامین نولت محقق فوق دکترا در دانشگاه کلرادو و نویسنده اصلی این تحقیق  در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ایده قدیمی این بود که برای کاهش مرگ و میر زودرس ، باید نیروگاه های با سوخت زغال سنگ یا بخش حمل و نقل را هدف قرار داد اما نتایج این مطالعه نشان می دهد که ذرات آلاینده معلق در هوای رنگ که ناشی از رنگ آمیزی هستند و نیز ذرات آلاینده معلق در هوا ناشی از استفاده از مواد شیمایی که برای نظافت مورد استفاده قرار می گیرند نیز در مرگ و میر زودهنگام افراد دخالت دارند.

وی افزود: بیشتر مطالعات آلودگی هوا بر آلودگی ذرات ریز  به نام PM۲.۵ متمرکز هستند. دوده هوا و ذرات دود که توسط احتراق سوخت و سایر فعالیت های انسانی تولید می شود ، سالانه مسئول ۳ تا ۴ میلیون مرگ زودهنگام در جهان هستند.

بهبود مقررات و فن آوری های فیلتر به کاهش سطح PM۲.۵ ساطع شده توسط نیروگاه ها ، کارخانه ها و وسایل نقلیه کمک کرده است ، اما چنین اصلاحاتی – و بسیاری از مطالعاتی که برای اندازه گیری تأثیر آنها انجام شده است – تا حد زیادی منابع غیرمجاز «غیر معدنی ثانویه» را نادیده گرفته اند.

محققان برای این مطالعه داده های مرتبط با منابع ثانویه غیرمستقیم و غیر آلی ذرات را از ۱۱ مطالعه جامع کیفیت هوا که در شهرهای مختلف جهان انجام شده است، جمع آوری کردند. آنها داده های انتشار شیمیایی موضعی را با داده های ماهواره ای ترکیب کرده و از طریق مدل های پیچیده کیفیت هوا ، آن را شناسایی الگوهای انتشار در مناطق مختلف جهان و در نهایت برای تعیین کمیت مشکل در مقیاس جهانی ، اجرا کردند.

تجزیه و تحلیل یک رابطه قوی میان استفاده روزانه از مواد شیمیایی – سوخت پخت و پز ، حلال های صنعتی ، رنگ های منزل ، محصولات تمیز کننده و غیره – و آلودگی ذرات را نشان داد.

یافته های این مطالعه در واقع تاکیدی بر یافته مطالعات قبلی هستند که نشان می دهند محصولات شیمیایی فرار نیز همانند اگزوز اتومبیل مسئول آلودگی ذرات هستند.برایان مک دونالد یکی از  محققان اداره کل اقیانوس شناسی و جو شناسی ، گفت: موضوع جدید در این مطالعه این است که ما نشان می دهیم این مسئله در شهرهای سه قاره آمریکای شمالی ، اروپا و شرق آسیا وجود دارد.

در حالی که محققان به طور دوره ای تأثیرات مواد شیمیایی فرار را بررسی می کردند ، بیشتر آنها بر سهم آنها در تشکیل ازن تمرکز داشته اند اما مطالعه اخیر نشان می دهد که این مواد شیمیایی منبع اصلی PM۲.۵ نیز هستند.

 

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا