مهم‌ترین اولویت جهاددانشگاهی تولید فناوری در راستای حل مشکلات کشور است

محمد رضا پور عابدی روز پنج شنبه در گفتگو با ایرنا از دیگر وظایف این نهاد فرهنگی را به عنوان یک واسطه بین دانشگاه و نیازهای صنعتی، جامعه و نظام اجرایی ذکر کرد و افزود: با شناسایی چالش ها و مسایل و مشکلات جامعه و برای آنها راحل های فن آورانه و دانش بنیان را پیدا می کند.

وی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی در هشت سال دوران دفاع مقدس نیز توانست با پشتیبانی دانش بنیان از رزمندگان با توجه به مسایل و مشکلاتی که در زمینه تجهیزات و کمبود سلاح ها وجود داشت کمک های بسیار موثری را در حد و توان خود به انجام برساند.

تولید فناوری سبب عدم وابستگی به خارج می شود

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در زمان سازندگی نیز این نهاد با هدف عدم وابستگی نقش بسزایی از خود ایفاد کرد، گفت: در آن دوران جهاد دانشگاهی برای ایفای نقش بیشتر به ساختارهای جدیدتری در بحث توسعه کشور روی آورد و توانست با تولید فناوری با هدف حل مشکلات سبب عدم وابستگی بیشتر به خارج از کشور شود که این روند همچنان ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه  در چهار حوزه فنی و مهندسی و علوم پایه، پزشکی، کشاورزی و علوم انسانی و اجتماعی فعالیت می کنیم که تمامی فعالیت های ما  کارفرما بنیان هستند، تصریح کرد: اصولا در فعالیت ما پژوهش برای پژوهش و پژوهش برای تولید مقاله یا کتاب نیست بلکه پژوهش و تحقیقات ما باید معطوف به حل یک مسئله یا مشکل از جامعه باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه پزشکی که طی دو سال اخیر درگیر ویروس کرونا هستیم اولین کیت آزمایش مولوکولی در کشور ساخته و تایید لازم را گرفت در پژوهشکده جهاد دانشگاهی ساخته شد.

سلول درمانی با استفاده از سلول های کشنده طبیعی

این محقق همچنین گفت: در بحث سلول درمانی هم اکنون با استفاده از سلوهای کشنده طبیعی برای درمان تومورهای مغزی در پژوهشگاه رویان ودرمورد سرطان سینه در پژوهشگاه معتمد اقدامات خوبی در حال انجام است.

پورعابدی افزود: همچنین راه اندازی بخش ژن درمانی برای محصولات پیشرفته سلولی که امیدواریم با مراحل کار آزمایی بالینی آن که طی می شود بتوانیم ارائه خدمات دهیم.

اقدامات جهاد دانشگاهی برای بیماران پروانه ای

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی ادامه داد: در بحث زخم پوش ها نیز کارهای بسیار خوبی به انجام رسیده است که می توان سالانه با تولید داخلی مانع خروج بیش از ۱۲ میلیون ارز برای واردات این محصول شد.

پورعابدی با تاکید بر اینکه هم اکنون چهارنوع زخم پوش تولید می شود، افزود: هم اکنون کارهای تجاری سازی، اخذ مجوزها و موافقت های لازم برای این چهار محصول در دست اقدام است.

ساخت موفقیت آمیزسیستم رانش قطار

وی گفت : در حوزه فنی و مهندسی، صنعت نفت، حمل و نقل ریلی، ناحیه فلزی و معدنی، مواد شیمیایی، نیز اقدامات بسیار خوبی به انجام رسیده که به عنوان مثال می توان از ساخت سیستم رانش قطار هفت واگن نام برد که این قطعه مهمترین قسمت قطار است.   

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه ساخت سیستم رانش قطار سبب صرفه جویی ۱۵۰ هزار یورو شده است، اظهار داشت: این رقم می تواند تا ۲۵۰ هزار یورو نیز ارتقا پیدا کند.

وی با یادآوری اینکه ساخت موتورهای هیدرولیکی درون چاهی نیز در واحد شریف جهاد دانگشاهی در حال طراحی و ساخت است  عنوان کرد و افزود: این موتور برای حفاری به خصوص حفاری های جهت دار در صنعت نفت مورد استفاده قرار می گیرد از دیگر فعالیت های موثر به شمار می رود.

ساخت مته های حفاری پی دی سی

معاون جهاد دانشگاهی تصریح کرد: هم اکنون کار طراحی و ساخت نمونه اول مته های نسل جدید حفاری پی دی سی به انجام رسیده و منتظر تست میدانی آن هستیم که امیدواریم اگر تست میدانی نیز با موفقیت انجام شود می توانیم آن را در سطح تولید انبوع تجاری سازی کنیم.

پورعابدی ادامه داد: این مهم در حالی است که تا پیش از این باید برای خرید هر مته مبلغ ۱۶ هزار دلار ارز از کشور خارج می شد که در سال به ۴ میلیون دلار می رسید که در صورت تولید انبوع آن مانع خروج این میزان ارز خواهیم شد.

وی به تولید کربن اکتیو یا همان فعال از منابع قیر طبیعی در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: با فرآوری این محصول می توانیم علاوه بر جلوگیری از فروش خام قیر طبیعی با ارزش افزوده چند برابری برای آن ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت پمپ های ای اس پی ایجاد فشار برای استخراج نفت در واحد خواجه نصیر از دیگر اقدامات مهم در صنعت نفت به شمار می رود، گفت: با توجه به کاهش سطح ذخائرچاههای نفتی که منجر به افت فشار استخراج می شود استفاده از اینگونه پمپ ها لازم و ضروری است.

تولید جنین آزمایشگاهی برای دام سنگین در کشاورزی

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: از دیگر اقدامات انجام گرفته دستیابی به فن آوری تولید جنین آزمایشگاهی برای افزایش بهره وری دام سنگین است تا بتوانیم نژاد مرغوب را تکثیر کرده و از آن شیر با چربی بالا و گوشت بیشتر تولید کنیم.    

پورعابدی ادامه داد: در این روند نژاد های یادشده با مصرف علوفه کمتر و آب و خاک مناطق خاص سازگاری داشته و شیر مرغوب تر یا گوشت بیشتر تولید خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به تولید مرغ لاین تخم گذار که از طرح های بزرگ به شمار می رود و سبب عدم وابستگی در این عرصه خواهد شد، گفت: اجرای کامل این طرح می تواند سبب عدم وابستگی در این زمینه شود.

وی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی همچنین در حوزه های علوم انسانی و اجتماعی، گردشگری، دفاتر تسهیل گری ویژه مناطق دارای آسیب های اجتماعی، مسایل حاشیه نشینی و دیگر مسایل مهم کشور را مورد ارزشیابی و سنجش قرار داده ایم.

نفت و گاز و پتروشیمی صنعت پیش ران

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی در ادامه از نفت و گاز و پتروشیمی به عنوان صنعت پیش ران نام برد و گفت: اگر به خوبی به این صنعت در کشور پرداخته شود سایر صنعت و شاخه های صنعت ما را می تواند فعال کند.

وی تصریح کرد: علی رغم اینکه صنعت نفت بیش از یک قرن از عمر آن در کشور می گذرد اما آنچنان که باید این صنعت را بومی کنیم تا بتوانیم بهره بیشتری از آن ببریم موفق عمل نکرده ایم.

دکل های حفاری نفتی

پورعابدی به ساخت دکل های حفاری اشاره و خاطرنشان کرد از دیگر اقدامات در حال انجام طراحی و ساخت دکل های نفتی است که هم اکنون از قرارداد سه دکل دو دستگاه آن طراحی، ساخته و تحویل شده است  و دکل سوم در حال مونتاژ است.

وی اظهار داشت: با توجه به روند موجود بیش از ۵۰ درصد دانش ساخت دکل های حفاری را توانسته ایم بومی سازی کنیم که این مهم از جمله کارهای ارزشمند به شمار می رود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی در خصوص مته های حفاری نفتی نیز گفت: مته های حفاری نیز از جمله تجیهزات منحصر به فرد است که فن آوری ساخت آن در اختیار بیشتر از ۵ کشور در دنیا نیست که ما سعی کرده ایم در آن ۱۰ قلم کالایی که وزارت نفت مطرح کرده بود پس از برنده شدن در مناقصه آن باید ۸۳۰ مته را طراحی، ساخته و تحویل دهیم که تاکنون از این تعداد ۱۵۰ دستگاه آن ساخته و تحویل شده است.

پورعابدی در ادامه گفت: در بحث مواد شیمیایی پرمصرف (موادی که ضد خوردگی، ضد زنگ و ضد کف باشند) نیزکه بتواند آب و آب نمک را از نفت جدا کند اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

سلول های بنیادی

وی با تاکید بر اینکه امروزه باید برای ساخت قطعات یدکی بدن به سمت تولید سلول های بنیادی حرکت کنیم، عنوان کرد: سلول های بنیادی این ظرفیت را در درون خودشان برای تبدیل شدن به سلول مغزی، عصبی، قلبی، بینایی و غیره دارند و باید به جای دارو درمانی به سمت سلول درمانی حرکت کنیم که عبارت ساده آن ساخت قطعات یدکی بدن می شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: سلول های بنیادی پر توان این ظرفیت را در درون خودشان دارند تا به دیگر سلول های مورد نیاز بدن تبدیل شوند که اگر بتوانیم این موارد را برنامه ریزی کنیم می توانیم از آنها برای درمان به خوبی استفاده کنیم.

پورعابدی ادامه داد:  هم اکنون مراحل آزمایشی بالینی سلولهای بنیادی برای قلب، غضروف، قرنیه چشم و  بحث لک و پی سی در کلینک های خودمان در حال انجام است و در صورت اتمام این مرحله می توانیم مجوز استفاده این موارد را در سطح جامعه بگیریم و این سلولها در اختیار پزشکان و مراکز درمانی قرار بگیرد.

سلول های بنیادی برای درمان بیماران کرونایی

وی درخصوص بهره مندی بیماران آلوده به ویروس کرونا نیز گفت: با توجه به مراحل اولیه آزمایش های مختلف استفاده از سلولهای بنیادی برای درمان بیماران آلوده به ویروس کرونا نتایج رضایت بخشی به دست آمده است که در صورت نهایی شدن تاییدات آن مورد استفاده عموم قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: استفاده از سلول های بنیادی برای درمان سرطان نیز با استفاده از سلولهای کشنده طبیعی که برای درمان سرطان های پیشرفته مغز و پستان به عنوان کارهای جدید در این زمینه شروع کرده ایم از دیگر موارد و اقدامات خوب انجام گرفته است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: در این ارتباط اگر زمینه های سیاسی، اقتصادی و حاکمیتی تسهیل شود به طور قطع می توانیم در بازارهای منطقه در زمینه فن آوری هایی که تولید کرده ایم حضور موثری داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا