زنبورها هم بعد از مصرف کافئین بهتر کار می‌کنند

به گزارش سیناپرس، بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهند که زنبورهای عسل از کافئین خوششان می‌آید و برای دریافت آن، بیشتر به گل‌های حاوی کافئین مراجعه می‌کنند. بر این اساس، استفاده از عصاره کافئین در لانه این حشرات مفید می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا با به خاطر سپردن رایحه آن، گل‌های خاصی را در طبیعت پیدا کنند.

انتخاب بهترین گل برای تغذیه از شهد آن، به هیچ وجه برای زنبورهای عسل کار آسانی نیست. محیط طبیعی برای این حشرات، محیطی کاملاً چالش برانگیز است. زیرا آن‌ها دید دوربرد قوی ندارند و به همین دلیل، برای یافتن گل‌های خوب باید به نشانه‌های زیادی توجه کرده و به طور ویژه، به حس بویایی خود اعتماد کنند.

در تحقیقی که در این خصوص توسط دانشمندانی از انستیتو منابع طبیعی دانشگاه گرینویچ انگلیس انجام شده است، زنبورهای عسل در هنگام حضور در کندو، به گونه ای آموزش داده شدند که بتوانند رایحه کافئین را با رایحه گل توت فرنگی مرتبط کنند.

نتایج بررسی‌های آن‌ها نشان داد که کافئین، تأثیر قابل توجهی در بهبود توانایی زنبورهای عسل در تشخیص گل‌های توت فرنگی دارد و باعث می‌شود زنبورها از این طریق راحت تر متوجه شده و به خاطر بسپارند که گل‌های توت فرنگی دارای شهد دلخواه آنان هستند.به گزارش سیناپرس،همچنین به گفته این محققان، کافئین می‌تواند مهارت‌های یادگیری حرکتی را در زنبورها بهبود بخشد.

محققان انگلیسی می گویند: «این یافته‌ها پیامدهای مثبت زیادی برای کشاورزی دارد. کشاورزانی که توت فرنگی کشت می‌کنند، هر ساله ده‌ها یا شاید صدها جعبه زنبور عسل تجاری می‌خرند تا به کمک آن‌ها گرده افشانی را در توت فرنگی‌های خود بهبود ببخشند. اما بسیاری از این زنبورها، به جای نشستن بر توت فرنگی‌های مورد نظر، به سمت گل‌های وحشی منحرف می‌شوند. حالا با این تکنیک یعنی با آموزش زنبورها برای مرتبط کردن رایحه توت فرنگی با کافئین، می‌توان آن‌ها را به شکل بهتری روی توت فرنگی‌ها متمرکز کرد».

گفتنی است این یافته‌های علمی پژوهشی جالب توجه را نشریه Current Biology منتشر کرده است.