خطر شیوع سایر بیماری های تنفسی در کمین است

به گزارش سیناپرس، با کاهش میزان مبتلایان به کووید ۱۹، فاصله گیری اجتماعی و محدودیت های سفر آرام آرام برداشته می شود اما پزشکان هشدار می دهند که با این شرایط احتمال احیای خارج از فصل ویروس انسدادی تنفسی (RSV) بسیار زیاد می شود.  

ویروس انسدادی تنفسی که دلیل اصلی عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی مانند ذات الریه و برونشیت است، سالانه مرگ ۲/۷ میلیون نفر در جهان را در پی دارد. عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی بسیار شایع و مسری هستند و به صورت برونشیولیت در نوزادان زیر دو سال دیده می شود.

دکتر پاسکال لاووی (Pascal Lavoie) از انستیتوی تحقیقات بیمارستان کودکان BC و دانشگاه بریتیش کلمبیا اعلام کرد که هشدار ما برای جامعه پزشکی جهت آمادگی نسبت به این مسئله و خانواده هایی است که دارای نوزدان پرخطر نظیر نوزادان نارس، نوزادان مبتلا به بیماری های مادرزادی قلبی هستند.  

به گفته دکتر لاووی و همکارانش، موارد ویروس انسدادی تنفسی در طی همه گیری کرونا به شدت کاهش یافت چرا که اقداماتی نظیر فاصله گیری اجتماعی مانع از گسترش بیشتر آن شده است. برای مثال در کانادا، بین ۲۹ اوت ۲۰۲۰ و هشتم مه ۲۰۲۱، فقط ۲۳۹ تست ویروس انسدادی تنفسی مثبت بود، در حالی که در همین مدت مشابه یک سال پیش از آن ۱۸ هزار و ۶۶۰ تست مثبت بوده است.  

ظاهرا کاهش محدودیت ها در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، استرالیا و کانادا نشان از افزایش پرونده های بیماران عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی دارد. به گزارش سیناپرس، از آن جهت که اکثر موارد مبتلا به ویروس انسدادی تنفسی یا هیچ علائمی نداشته یا فقط یک بیماری خفیف را شامل می شوند، کودکانی که تولد زودرس داشته یا با بیماری مزمن ریوی یا مادرزادی قلب متولد می شوند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

دکتر لاووی در این رابطه تاکید کرد: «بیشتر نوزادان با این ویروس مشکلی ندارند اما تعداد کمی از آنها بسیار در خطر هستند. توصیه ای که ما در زمستان برای آنها خواهیم داشت این است که از افراد دیگر مبتلا به سرما خوردگی، دوری کنند. بنابراین من فکر می کنم که آنها باید در طول تابستان کمی بیشتر مراقب باشند زیرا هیچ کس عادت ندارد ویروس انسدادی تنفسی را درست در اواسط تابستان ببیند.»  

در حال حاضر هیچ واکسنی برای ویروس انسدادی تنفسی وجود ندارد اما بزرگسالان زیر ۶۵ سال به دلیل ایجاد ایمنی در اثر قرار گرفتن در معرض ویروس های فصلی، در برابر بیماری های جدی محافظت می شوند، در حالی که زنان باردار معمولاً ایمنی کوتاه مدت را به نوزادان منتقل می کنند و احتمال ابتلای نوزدان بسیار بالاتر خواهد بود. علاوه بر این، عدم وجود موارد مبتلا به ویروس انسدادی تنفسی در طول سال گذشته باعث شد که بیشتر زنان باردار و نوزادان بسیار جوان قادر به ایجاد ایمنی نباشند. این به نوبه خود، کودکان خردسال را به طور بالقوه در معرض خطر بیماری شدیدتر در سال جاری قرار می دهد.

به منظور جلوگیری از افزایش بالقوه موارد مبتلا به این بیماری، متخصصان پیشنهاد کرده اند که افراد همچنان بر شستن دست و اقدامات اساسی بهداشت نظیر فاصله گیری اجتماعی و همچنین سایر اقدامات بالقوه محافظتی مانند شیردهی که آنتی بادی ها را به کودکان منتقل می کند، ادامه دهند و در صورت بیمار شدن به یکی از بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا در خانه مانده و از تماس با دیگران خودداری کنند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله انجمن پزشکی کانادا (Canadian Medical Association) به چاپ رسیده و در دسترس علاقمندان قرار دارد.  

مترجم: فاطمه کردی
منبع: ctvnews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا