لزوم مهندسی معکوس در صنعت گردشگری احساس می شود

آرش نورآقایی، کارشناس و مدیر مسوول فصلنامه میراث و گردشگری گیلگمش در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به فرایند مهم در نخستین سمپوزیوم یک صد سال گردشگری ایران گفت: اکنون که قرن چهارده را پشت سر می گذاریم،  مطالعه ‌ای درباره بسیاری از کشورها در باب آینده پژوهشی آن ها داشتیم. این مطالعه در پروژه نوسده به طور کامل مطرح شده است. گفتنی است، اغلب کشورهای جهان در برنامه ریزی آینده خود در قرن جدید فعالیت‌های عمرانی و آموزشی نوینی را متناسب با تفکرات انتظارات نسل جدید در صنعت گردشگری طراحی کرده اند. 

وی با رویکرد انتقادی درباره فقدان برنامه ریزی دقیق در صنعت گردشگری کشور گفت: در آینده ای نزدیک جمعیت کشور ما رو به پیری است و باید نسبت به این معضل اقدامات و برنامه ریزی های موثری داشته باشیم. در حقیقت با توجه به محیط زیست و بر اساس روش های آینده پژوهی باید به اهدافی جامعه عمل بپوشانیم که به نوسازی می انجامد. در واقع باید از گذشته خود در راستای نوسازی آینده استفاده کنیم و اگر ندانیم که در قرن حاضر چه اتفاقاتی می‌افتد نمی‌توانیم نسبت به خروجی های رویدادهای اینچنینی خوش‌بین باشیم.

نورآقایی افزود: برای دریافت خروجی مورد نظر از یک رویداد باید وقایع ایران و جهان را به درستی بررسی کنیم تا بتوانیم آینده پژوهی و برنامه ‌ریزی مفیدی هم داشته باشیم. صنعت گردشگری اهمیت زیادی در توسعه اقتصادی یک کشور دارد بر همین مبنا باید دید که چه پیشینه ای دارد و ما چقدر دانشجو و دانشمند در این حوزه تربیت کرده ایم.

وی ادامه داد: معضل اصلی در بحث برنامه ریزی و آینده پژوهی در صنعت گردشگری، دسترسی به آمار است؛ به همین دلیل است که نمی دانیم در عرصه گردشگری سرمایه‌گذاران در کجا باید سرمایه‌گذاری کنند و نمی دانیم که چه نیازهایی به لحاظ کمیت و کیفیت و حتی تعداد افراد داریم. همه اینها مستلزم آمارگیری است؛ در واقع باید با این آمارها برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. با آمدن فضای دیجیتال، فناوری ‌ها و استارتاپ ‌ها باید بدانیم که چه فرآیند تحولی شکل گرفته و چه روند تحولی باید شکل بگیرد.

وی با اشاره به گام مثبت سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری در بهبود فضای بیمار صنعت گردشگری گفت: پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گویا به موضوعات گفته شده اندیشیده است و گامی موثر در این زمینه برداشته است که به اعتقاد من رویداد مثبتی  است.

به گفته نورآقایی؛ در شرایط فعلی نمی توان پیش بینی دقیقی نسبت به این رویداد داشت چراکه هنوز نمی دانیم که در کجای این جریان قرار داریم. در واقع نمی دانیم که چقدر می‌تواند اثرگذار باشد. به اعتقاد من باید زمان بگذرد تا بتوان نسبت به تاثیر گذاری این رویداد نظر قطعی داد؛ اما با توجه به عدم توجهی که همواره به گردشگری می شده است من نسبت به این موضوع خوش‌بین نیستم.

وی ادامه داد: در کارگروه «مطالعات ایران از نگاه سفرنامه نویسان خارجی قرن 14»  که یکی از مباحث گسترده در حوزه صنعت گردشگری است، محتوای درخوری برای حل معضلات صنعت گردشگری در آینده ارائه نشد. به عنوان فردی که سفرنامه های زیادی خوانده ام و  فعالیت زیادی در طول سال ها داشته ام همچنین و سفرنامه نویسان زیادی را می شناسم، آن فرآیندی ک باید در کارگروه مربوطه اتفاق می افتاد، راضی کننده نبود. 

مدیر مسوول فصلنامه گیلگمش گفت: از آنجایی که هنوز هدف ما به صورت دقیق در این سمپوزیوم مشخص نشده است و به درستی مشخص نکرد اند که چه هدف و انتظاری دارند، نمی توان انتظار داشت خروجی مهمی از آن بیرون بیاید. در واقع هنوز در بسیاری موارد وحدت کلام و نظر نداریم و نمی دانیم که چه خروجی باید بگیریم تا بتوان برنامه‌ریزی داشته باشیم.

به گفته نورآقایی، این اتفاق یک مهندسی معکوس می خواهد. تنها ارائه اطلاعات در کارگروه ها کاری از پیش نمی برد در واقع در میان وفور اطلاعات باید گزینش شده به موضوعات بپردازیم. اینکه کدام اطلاعات به درد ما می خورد اهمیت دارد. 

مکتوبات مشکل ما را حل نمی کند

وی گفت: صرفاً برای بایگانی محتوا و تدوین کتاب امری موثر و مفید است. به اعتقاد من باید کار درست را به درستی انجام داد.
این فعال در عرصه گردشگری تاکید کرد: برگزاری این سمپوزیوم رویدادی است که الزام به انجام شدنش بود؛ اما هر کاری که صرفا درست است کافی نیست. این که مکتوب شود کار بسیار پسندیده ‌ای است اما وقتی نامش سمپوزیوم یک صد سال گردشگری ایران است، به خودی خود موثر نیست. در حقیقت برای پیشبرد یک هدف ما چد فاکتور داریم که باید هم لازم باشند و هم کافی. در واقع برگزاری این سمپوزیوم تمام مواد لازم برای بهبود وضعیت صنعت گردشگری در قرن جدید را ندارد. مشکلات صنعت گردشگری جامعه ما با مستند و مکتوب کردن حل نمی‌ شود اما قدم خوبی که در نهایت باید صورت می گرفت. ما باید بدانیم که در بیست سال آینده چه وضعتی به لحاظ گردشگری داریم.

نورآقایی در باره اهمیت ارائه نظرهای کارشناسی دقیق گفت: بهای بیش از اندازه دادن به اسامی و عنوان ها نباید منجر به غلط انگاری های فراوان شود. چه کسی می گوید که افرادی که صاحب این عناوین هستند می توانند  مباحث و نظرات کارشناسانه و دقیق را مطرح کنند. در برخی از کارگروه ها سمت و سوی صحبت ها بیشتر روایت گونه بود. چه کسی می داند که این روایت‌ها می ‌تواند در برنامه آینده صنعت گردشگری مهم باشد. تنها این پرسش مطرح می شود که این رویداد در بیست سال آینده چه کمکی به ما می کند. در حقیقت امروز که در عصر ازدیاد اطلاعات هستیم، گلچین کردن اطلاعات هدفمند مهمترین کاری است که باید انجام دهیم.

گزارش:مهتاب دمیرچی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا