گامی بزرگ در تجمیع ایده های خلاقانه و فناورانه بر می داریم

حمیدرضا نوربخش بخش، داور بخش موسیقی جشنواره «ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع فرهنگی» در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به تاثیر برگزاری این رویداد در راستای ایجاد فضای تعاملی هنرمندان با کارآفرینان گفت: به طور کلی نیاز جامعه و شرایط موجود، این را ایجاب می‌کند که اگر بخواهیم فرهنگ و هنر را به کسب و کار تبدیل کنیم، باید به سمت تلفیق فناوری برویم تا از سبک و سیاق سنتی خود خارج شوند.  

وی ادامه داد: از آنجایی که موسیقی از گذشته به شکل سنتی خود در جریان بوده و در بخش های گوناگون از یک روال سنتی پیروی می کرده است، امروزه نیاز است که در برخی عرصه ها از جمله، آموزش، اجرا و پخش، فعالیت های فناورانه گسترده تری شکل بگیرد. گفتنی است، هر ساله به تعداد فارغ التحصیلانی که به بدنه موسیقی اضافه می شوند، افزوده شده و شغل های وابسته به آن هم در حال افزایش است، به همین دلیل، شرایط ایجاب می‌ کند که ایده های خلاقانه مورد حمایت قرار گیرد.  

نوربخش گفت: بنابراین این جشنواره کمک می کند که ایده های جوانان و نوآوران ظهور پیدا کنند تا به کسب و کار تبدیل شوند. البته تا کنون به صورت پراکنده شاهد آن بوده‌ایم. گفتنی است، در این حوزه بسیاری از نیازهای ما از سوی کسب و کارهای خارجی تامین می شود. برای مثال تامین ابزارهای مربوط به سازها از جمله سیم سازهایی چون تار، سه تار، ویولون و غیره؛  نیاز است که این ابزارها در کشور خودمان تولید شود که به اعتقاد من با خلاقیت و ایده پردازی می توان به این هدف دست یافت و فضای کسب و کار را در این حوزه بهبود بخشید. 

وی با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد در تجمیع ایده ها و افراد در کنار یکدیگر گفت: این جشنواره در تجمیع افراد و ایده ها گام بزرگی است و می‌تواند فضایی را برای تشویق افراد فراهم کند. در واقع می‌ تواند در معرفی ایده های خوب الگو قرار گیرد و ظرفیت های خوبی را برای سرمایه گذاری فراهم  کند و  زمینه ساز ایجاد زنجیره فعال در عرصه صنایع فرهنگی باشد.

نوربخش با اشاره به خروجی تلفیق فناوری با هنر موسیقی گفت: از آنجایی که موسیقی هنری کاملا انتزاعی است و از درون هر فرد می‌ جوشد، با آموزش و تجربه همراه است. عنصر خلاقیت در این هنر در بعضی افراد نمود پیدا می‌ کند و در برخی دیگر نه، تلفیق فناوری با این هنر در ماهیت و کیفیت موسیقی تاثیری نخواهد داشت؛ اما در بحث آموزشی بسیار تاثیر گذار است. 

وی افزود: ورود فناوری به دنیای موسیقی توانسته بسیاری از آثار گذشتگان را  با کیفیت بهتری در دسترس قرار دهد و اتفاقات خوبی را در عرصه آموزش به وجود بیاورد.

به گفته نوربخش؛ اگر فناوری ها در عرصه آموزش وجود نداشت ضربه سختی به بدنه موسیقی و فرایند های آموزشی هنرجویان در دوران همه‌گیری کرونا وارد می شد. اصولاً فناوری در موارد زیادی می‌ تواند برای هنرجویان مفید و موثر باشد از آموزش تا ساختن ساز و غیره؛ اما هیچگاه نمی تواند در ماهیت و کیفیت آهنگ و صدای سازها دخیل باشد. 

وی افزود: فناوری می‌تواند در تولید و توزیع اثر بسیار مفید واقع شود. ما در کشورمان در پخش آثار موسیقی با موانع زیادی رو به رو هستیم که بخشی از آن مربوط به کپی رایت می شود. در کل به کارگیری فناوری در عرصه موسیقی درنهایت به نفع صاحبان است. 

داور بخش موسیقی جشنواره ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع فرهنگی مهمترین مولفه در داوری را قابلیت تبدیل شدن ایده ها به کسب و کار دانست و گفت: مهمترین مولفه در داوری این جشنواره انتخاب ایده هایی است که قابلیت تبدیل شدن به کسب و کار را دارند و این ایده ها از درجه اهمیت بیشتری برخوردارند.

گفتگو:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا